Veel ondernemers vinden bloggen een hoop werk en doen het daarom niet. Je ziet 2 of 3 artikelen op de website en daarna volgt er nooit meer een nieuw artikel. En dat is jammer, want er zitten veel voordelen aan het regelmatig delen van artikelen op je website.

Als je bijvoorbeeld iedere week een blog op je website zet, worden deze artikelen toegevoegd aan het wereldwijde web en kunnen worden gevonden door bepaalde zoekwoorden.

Deze nieuwe artikelen worden door Google en andere zoekmachines iedere week gesignaleerd. Ze zien dat er activiteit op je website is en dat maakt jou op een gegeven moment steeds interessanter als website. Zeker als het artikelen zijn waar ook veel interactie is met de bezoekers en die worden gedeeld via social media of andere websites.

In het begin van je website is het alleen lastig om deze interactie te krijgen en ik snap ook dat je denkt: “Waarom doe ik dit, niemand leest mijn blog! Ik stop hoor..het kost veel te veel tijd!”

En toch.. ga door..

Want ook al worden er geen reacties gegeven…het wil niet zeggen dat de artikelen niet gelezen worden

Als je regelmatig en consequent artikelen gaat delen, wordt jouw blog op een gegeven moment steeds beter gevonden in de resultaten van de zoekmachines. En als je website steeds interessanter wordt voor de zoekmachines, kan het zijn dat in de toekomst jouw artikelen wel heel goed worden gevonden door nieuwe klanten. Jouw artikel is een jaar later dus nog te lezen als mensen op bepaalde zoekwoorden zoeken. En dan staat hij opeens wel in de resultaten, terwijl het artikel eerst niet te vinden was.

Goed er komt nog meer bij kijken om te scoren in de zoekresultaten, praat daar gerust eens over met een specialist. Maar dat bloggen mee helpt, dat is één ding dat zeker is.

“Oke”, hoor ik je zeggen. Ik snap dat ik door moet zetten als mijn gevoel zegt:  "Niemand leest mijn blog". “Maar waar moet ik dan over bloggen? Ik ben vaak zo inspiratieloos als ik een artikel wil maken”.

3 tips om een nieuw blog te maken waarmee toekomstige klanten jou kunnen vinden
1. Welke vraag wordt jou regelmatig gesteld?

Als je met je klanten praat, zijn er soms vragen die regelmatig worden gesteld. Of je ziet dat er veel vragen via de e-mail binnen komen, waarvoor jouw specifieke oplossing heel goed werkt.

Maak er een artikel over.

Heeft iemand anders er ook al iets over geschreven en denk je dat het niet meer nodig is? Gauw deze gedachte laten varen. Het is juist raar als jij als expert er niks over vertelt.

Klanten vinden het ook nog eens fijn, als je jouw interessante blog artikel meestuurt die net over hun vraag gaat. Het kan net dat stapje extra zijn, waar jouw klant mee geholpen is.

 

2. Kies een onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt

Een ondernemer heeft een passie voor zijn vak. Je kan er, als het goed is, uren over praten. Als je een artikel maakt over deze passie, dan heb je soms niet genoeg aan één artikel.

Breek al deze informatie op in stukken. Wellicht kan je over één onderdeel van je bedrijf wel 5 blog artikelen maken. Of 10…of 50!

Als je schrijft over je passie, dan houd je het het langst vol!

 

3. Verwacht kritiek op je artikelen

Goed, je bent uren bezig geweest met een artikel. Heel je ziel en zaligheid zit er in. Je bent trots en je post hem op je website.

En dan opeens zie je een reactie. Een hele vervelende reactie. “Zo, had ik het toch niet bedoelt? Wat heb ik nou toch weer gedaan?”

Het hoort erbij. Je kunt ook negatieve reacties krijgen op je blog. Zeker als je blog beter gevonden wordt, krijg je meer reacties en kan het zo zijn dat iemand het niet eens is met jouw informatie. (Ik weet dat sommige ondernemers om deze reden niet durven te bloggen. In het begin vond ik dit ook een hobbel om te nemen en heb ik er bijna twee jaar over gedaan om mijn eerste artikel te maken.)

Bedenk, jij deelt je blog en iedereen heeft recht op zijn eigen mening.
Het maakt niet uit en wellicht kan je samen juist tot een mooi gesprek komen, waarin je toch kan verschillen van mening.

Is de reactie echt te bont, dan heb je nog zo iets als een verwijder-knop.

Maar bij de meeste reacties is het juist een mooie uitdaging om te achterhalen wat de werkelijke pijn of bedoeling is. Het vertelt namelijk ook veel over jouw doelgroep. Misschien krijg je er nieuwe inzichten door en kom je tot de conclusie…verrek, zo had ik het nog niet gezien.

Succes met het maken van je volgende artikel! Laat je mij weten wat jouw ervaringen zijn? Laten we er samen iets aan dien als niemand je blog leest.