Heb jij ook een LinkedIn profiel en krijg jij regelmatig een onpersoonlijke uitnodiging van een persoon die je helemaal niet kent. “Hup, niet accepteren het verzoek. In de prullenbak ermee.”

Niet doen! Want heb je er wel eens over nagedacht dat dit een potentiële klant kan zijn?

Ondernemers werken hard om FANS te krijgen op Social Media

Op Facebook doen ondernemers er alles voor om een LIKE te krijgen van potentiële klanten. Op Twitter is het ook fijn als je VOLGERS krijgt en tegenwoordig proberen we ook op Instagram een connectie te maken.

Toch doen veel ondernemers op LinkedIn de deur potdicht. “Ik moet de mensen wel kennen hoor. Anders krijg ik zo’n vervuild bestand en weet ik niet meer wie-wie is. Dus een onpersoonlijke uitnodiging op LinkedIn negeer ik.”

Dit is een gemiste kans om nieuwe klanten te krijgen!

Taggen op LinkedIn

Op LinkedIn is het namelijk heel eenvoudig om je contacten te ‘TAGGEN’ zodat je in één keer kan zien wie de persoon is en waar je deze hebt ontmoet. En het onpersoonlijke verzoek voeg je toe aan het ‘potentiële klant’ tag. De afgelopen tijd heeft LinkedIn ook veel wijzigingen doorgevoerd en tegenwoordig kan een klant sneller op CONNECT drukken. Zelfs als deze geen e-mailadres van je heeft.

TAG mogelijkheid op LinkedIn

Zelf heb ik het de afgelopen week uitgetest om eens te kijken hoe andere ondernemers hier mee omgaan. Zo’n onpersoonlijk bericht, met de tekst “Ik wil je graag toevoegen aan mijn netwerk.” Goed sommige ondernemers hebben mij genegeerd en waarschijnlijk verwijderd. Maar er zat ook een slimme ondernemer tussen. Die vroeg mij gelijk, “Vertel eens, waar ken ik je van?” En ik heb mijn verhaal gedaan en een leuke verbinding gemaakt. Ik wil haar namelijk heel graag volgen en ook haar berichten in mijn timeline van LinkedIn krijgen. Ik ben een echte FAN…

Klanten willen je leren kennen via Social Media

Sommige klanten volgen je al een tijdje via de andere social media kanalen en komen je opeens ook tegen op LinkedIn. “Kijk, dat is…. en die vertelt altijd zulke interessante dingen! Hier ook maar even gaan volgen wat ze op LinkedIn vertelt.”

En hup…er wordt op de knop connect gedrukt. Als jij hier dus heel afstandelijk mee om gaat, mis je dus de kans om van zo’n onpersoonlijk verzoek een warm contact te maken. Terwijl je misschien op andere kanalen heel erg je best doet om haar als klant aan te trekken. Gebruik dus LinkedIn als een klant-genereer-machine en bekijk altijd de onpersoonlijke verzoeken. Jij ziet zelf wel of het een contact is om warm te houden of niet. Zorg voor het warme onthaal op LinkedIn en start met het verwelkomen van een eventueel nieuwe klant.

Hoe doe jij dit? Accepteer jij een onpersoonlijke uitnodiging op LinkedIn of gaan ze bij jou ook in de prullenbak?

 

 

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |