Iedere ondernemer herkent de situatie waarin er geen klanten zijn. Je haalt alles uit de kast, doet alles volgens het boekje.

Maar de klanten? Die zijn nergens te bekennen.

Frustrerend! Er gaat al zoveel tijd in zitten en soms voelt het als roepen in de woestijn. “Hallo, is er iemand?”

Waarom werkt de strategie van het internet niet

Wat is er aan de hand? Waarom komen de klanten niet op je af, zoals je vaak voorbij ziet komen op het internet. Waarom ben jij niet klantmagnetisch, komen klanten niet vanzelf en ga zo maar door. De tips die je op het internet vindt, zijn vaak heel algemeen. Met de bedoeling dat je nog verder stappen met de persoon gaat zetten. Weet je, het is gewoon keihard werken. Zeker als je geen strategie hebt ontwikkelt om klanten te krijgen. Als je maar hap-snap zaken doet. Dan dit… dan dat… “Een strategie… o ja, dat is misschien wel handig. Maar ik ben nu even hier mee bezig… dat komt wel.”

Nou, niet dus!

De valkuil in deze situatie is dat je weer in een training gaat stappen of een nieuw product gaat maken.

 

Wake-up-call….!!!! Ga nou eerst eens je bestaande producten verkopen

Ga alles op alles zetten om je producten te verkopen aan klanten. Misschien is het nodig om de communicatieboodschap te verscherpen, misschien moet je klanten bellen en uit je comfortzone te stappen. Ga je product aan de man brengen. Je moet erover vertellen, aan iedereen die het maar horen wil. Je gaat laten zien wat de voordelen zijn, waarom mensen bij jouw moeten zijn (en dus niet bij de concurrent…) En je gaat verkopen. Veel ondernemers krijgen de rillingen van dit woord en gaan het liever uit de weg. Gaan liever een nieuw product ontwikkelen dan hun huidige product een kans te geven en te verkopen. Maar ga het eens proberen, verkoop! Op allerlei manieren… net zolang tot je de manier hebt om het makkelijk te verkopen.

Iemand anders doet het niet voor je. Je zult zelf aan de bak moeten als er geen klanten zijn.

En ik weet hoe eng het kan zijn… maar ik weet ook dat het je fantastische resultaten kan opleveren als je verkopen als een spel gaat zien. Want dat is het. Verkopen is een spel. Je hoeft niet te stoppen bij de allereerste nee… (Soms wel, maar je gevoel geeft het wel aan.) Je kunt doorgaan met communiceren en het gesprek verder oppakken via je nieuwsbrief of op je social media kanalen. Ik vertel het heel vaak tegen mijn klanten. Zorg ervoor dat je een plan van aanpak klaar hebt als je klanten bijvoorbeeld gaat bellen. Weet wat je gaat aanbieden, maar weet ook wat je gaat doen als het aanbod nu nog niet past. Misschien heb je wel een ander traject dat nu past. Of kunnen klanten op je event komen. Weet wat je kan aanbieden en speel daarmee. En zie ook dat jouw klanten het verdienen dat jij dit aanbiedt. Je hebt een enorme waarde en je laat je klant in de kou staan als je dit niet onder de aandacht brengt.

Niet invullen voor een ander – NIVEA

Vaak vullen we het zelf in. Als een klant laat weten nu geen gebruik te maken van het aanbod… vatten we dat vaak persoonlijk op. Niet doen, het is niet nodig. Je gaat gewoon verder met de communicatie en laat je niet gelijk afschrikken.

Zelf kon ik tijdens de start van mijn bedrijf niet naar een event toe. Ik ben mezelf gaan uitdagen en heb mezelf dit bedrag als doel gesteld om te verdienen. Is deze coach gestopt met de communicatie naar mij? Welnee… ik bleef handige tips ontvangen en kon ook een laag drempelige training volgen, zodat ik het geld bij elkaar kon verdienen met de tips. En uiteindelijk kon ik mij wel opgeven voor het event. Een overwinning, maar in eerste instantie heb ik nee gezegd tijdens een verkoopgesprek. Ik kon het echt niet betalen. Het had niks met deze persoon te maken, maar op dat moment zei ik nee. Deze coach is doorgegaan en is niet geschrokken van mij nee. Sterker nog, ik kreeg alleen maar meer goede tips en ik raakte steeds meer overtuigd van de waarde.

Als je net een product lanceert kan het voelen alsof niemand het wil kopen. Terwijl je een andere partij hetzelfde ziet doen en die is daar super succesvol mee. Irritant!

Geef niet op, ga door… Op een dag gaat deze investering van jouw kant je helpen. Dan ben je blij dat je de tijd en energie erin hebt gestoken.

En geniet van alles, want dan komt er een positieve vibe bij… en dat maakt je dan wel weer aantrekkelijk voor klanten. Toch klantmagnetisch…. 😉