"Waar zit toch die ontbrekende schakel?
Schijt, waarom werkt het nou niet?"
De verhaaltjes die aangaan
Als je merkt dat je geen klanten krijgt
En wat ik heel vaak hoor als ik ondernemers spreek...
Mijn standaard vraag is
Waar ligt het aan?
Ik heb geen klanten....
Oke, dus je hebt wel voldoende mensen gesproken de afgelopen tijd? Salesgesprekken gehad om je aanbod te doen?
Nou, euhhh
Niet echt...
Niet?
Geen potentiële klanten gesproken de afgelopen tijd?
Of hoeveel waren het er?
Drie... van de 20 die ik er moest hebben
.....
Kun je mij hebben?
Meid, je hebt geen klanten probleem, je hebt een lead probleem
Er komen te weinig mensen met je in aanraking
Je bent het grootste geheim van heel Nederland
.....
Dit is bij 99,9999% van de gevallen wat er écht aan de hand is
Die marketingmachine doet niet wat het hoort te doen... Of is ergens stilgevallen
....
Dus....
Geen verkoopgesprekken
Maar wel heel druk zijn...
Is dus geen klantenprobleem
Het loopt al veel eerder in het proces mis
....
Aha-moment?
Logisch, want dit is bij de meeste ondernemers het probleem.
Wat de meeste fout doen is dat ze proberen om hun aanbod aan te passen, nog zichtbaarder te worden op social media of hun complete pitch in een DM te proppen... Of wacht... misschien moet er nog een nieuwsbrief uit?
Bullshit.....
Het zit in de basis al verkeerd en daardoor is er geen mens in geïnteresseerd wat je doet
Ik had al gevraagd, kun je mij hebben.... Jij koos ervoor om door te lezen en volgens mij is het slim 😉
Goed, wat kun je eraan doen als je merkt dat je marketing geen klanten oplevert?
Oké, jij bent dus op zoek naar de ontbrekende schakel in je marketinginspanningen. Laten we checken of je de onderstaande onderdelen op orde hebt. Of je nu net begint of al een tijdje bezig bent, deze tips helpen je om je marketinginspanningen te optimaliseren en je bedrijf te laten groeien.
Kijk weer eens naar je ideale klant
Ja... daar gaan we weer... en nou niet denken... dat heb ik al gedaan... Marketing dat doet wat het hoort te doen, begint allemaal met een duidelijk beeld van je ideale klant. Door hun behoeften en doelen te begrijpen, kun je gerichte marketingberichten creëren die hen aanspreken.
Dus...
Toch maar weer eens naar de wereld van je ideale klant kijken?
En heel duidelijk opschrijven wat daar gebeurt en hoe jouw aanbod daar een oplossing voor is?
Lijkt mij een strak plan...
Wat is je marketingplan op dit moment en werkt het?
Een plan... een plan... wie had ooit gedacht dat ik daarvan zou houden en ondertussen weet ik dat hier juist de kracht zit van je marketing. Precies weten wat je gaat doen. Of het nou het maken van boeiende content, het opzetten van advertentiecampagnes of het optimaliseren van je website... is het start met concrete stappen die je moet nemen om je doelen te bereiken.
Nee echt, een goed doordacht plan is essentieel voor een effectieve marketingstrategie. Al pak je maar een papiertje... Haal het plan uit je hoofd en schrijf het op, zodat je ziet of het klopt wat je wil gaan doen.
Je zal de eerste niet zijn die er dan achterkomt dat het webinar en de lancering van een nieuw product toch wel heullll snel achter elkaar zitten...
Hoe consistent ben je in je boodschap
Nou wordt het leuk... voor mij dan he... want hier zie ik ondernemers van links naar rechts gaan. Het ene na het andere komt voorbij en jouw klant denkt alleen maar... leuk... maar doet verder niks met je boodschap. Omdat er zoveel op hem afgevuurd wordt, heeft deze niet eens in de gaten dat het over hem gaat.
Consistentie is de sleutel tot succesvolle marketing....
En ja... daar werd ik ook eerst opstandig van, want ik heb tig ideeën... Maar ik heb gemerkt dat als ik ervoor zorg at je boodschap overal consistent is, van je website tot je sociale media en e-mails... het gaat doen wat het hoort te doen... namelijk klanten opleveren.
En dat werkt voor jou dus ook zo.. Kijk eens terug, waar heb je het de afgelopen tijd over gehad? Ging het van links naar rechts of zat er een hele duidelijk opbouw in en draagt het bij aan de omzet die je wilt halen met bepaalde programma's?
Is het waardevol wat je deelt in je content?
OF zeg je wat iedereen roept in jouw vakgebied. OF zijn de tips zo suf... dat niemand er iets aan heeft en we ze zelf ook wel hadden kunnen bedenken als oplossing.
Creëer waardevolle content die je doelgroep aanspreekt en helpt bij het oplossen van hun problemen. Dit helpt je om jezelf als een expert te positioneren en potentiële klanten aan te trekken.
Maar de meeste ondernemers delen content die niet uitnodigt... het is de zoveelste keer dat je hoort dat je water moet drinken als je wilt afvallen....
Zeg, denk je dat we dat ondertussen niet al geprobeerd hebben??? Dus geef.. en help je ideale klant met content waar deze verbaast van is dat het gratis is....
Maak je gebruik van alle opties die social media je geeft?
Social media is een krachtig hulpmiddel om je marketinginspanningen te vergroten. Tuurlijk weet jij dat je de juiste platforms moet kiezen, relevante content moet delen en de verbinding aangaat met je volgers. Maarrrrr... heel vaak zijn er slimmigheidjes op de social media kanalen. Zo kun je op Insta een welkomstbericht toevoegen die elke nieuwe volger te zien krijgt... en heb jij daar bijvoorbeeld een uitdagend tekstje over je komende webinar staan... dikke kans dat de volger zich gaat aanmelden.
Of op LinkedIn kun je je weggever uitlichten... en ga zo maar door.
Als je voor een kanaal kiest, kijk dan ook of je er alles uithaalt om klanten naar je toe te trekken. En nee, dat zijn niet de spammerige mailtjes die je gelijk gaat sturen, terwijl we net een connectie hebben 😉
Meet en analyseer nou eens je resultaten... nee echt, doe het nou
Het meten en analyseren van je marketingresultaten is essentieel om te ontdekken wat werkt en wat niet. Pas je strategie aan op basis van deze inzichten om je resultaten te optimaliseren. Dus duik eens in die cijfertjes... wat zeggen ze? Doe je FB advertentie het wel goed of gaat er geen hond naar je landingspagina? Of zie je dat ze daar wel komen, maar melden ze zich niet aan?
De cijfertjes laten altijd zien waar het mis gaat en toch weigeren we massaal om ernaar te kijken. We zijn wel uren in de weer om een nieuwsbrief te schrijven... maar checken of de onderwerpregel wel zorgt dat hij geopend wordt.... Nope... dat doen de meeste niet.
Terwijl hier ligt het goud...
Dus doe jezelf een lol en kijk nou eens...
Hoe gaat het nou echt met je marketinginspanningen?
Ik noem het een marketingspelletje
En als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, is het zo tof om te spelen. Ik heb met zoveel ondernemers het spelletje geoptimaliseerd, zodat ze de wedstrijd winnen. Laat mij zien wat je doet, en ik leg zo de vinger op de zere plek, zodat je een betere tactiek kunt inzetten om het spel jouw kant op te trekken.
En wil je dat eens ervaren? Vraag dan een gratis marketingcheck aan...
Zeker als je marketing niet doet wat het hoort te doen 😉
Of meld je hieronder aan voor mijn GRATIS online training “Optimaliseer je Marketingmachine: Ontdek de Sleutel tot het Aantrekken van Klanten”
Geef een reactie