"Verkopen, is dat te leren? Ik ben er niet zo goed in, dus volgens mij moet ik op les."

Vol overtuiging vertelde mijn klant dit tijdens een coachingsessie. Ze was er echt van overtuigd dat zij niet kon verkopen. Het woord alleen al zorgde voor de bibbers.

Ongeveer 70% van de coaches en trainers vindt het moeilijk om te verkopen

Ze is daar niet de enige in. Veel ondernemers vinden het lastig om te verkopen. "Als ik jou mag verkopen of gewoon een product van een ander, dan is het geen probleem. Dat doe ik met gemak. Maar als ik mezelf moet verkopen... dat vind ik gewoon lastig."

Je gaat jezelf verkopen

Opeens word je kwetsbaar als je jezelf moet verkopen. Als er een afwijzing komt dan kan dat persoonlijk voelen. Terwijl jouw klant zich van geen kwaad bewust is. Die wil gewoon voor een andere oplossing gaan en heeft het helemaal niet persoonlijk bedoelt.

Waarom heb je niet verkocht?

Nu kan je gaan zitten sippen of je gaat kijken wat er werkelijk is gebeurd als een klant niet koopt. Heb je jezelf goed verkocht? Heb je de klant het resultaat laten zien? Of heb je zo tussen neus en lippen door je aanbod gedaan?

En eigenlijk is het hartstikke gek.
Je bent toch ondernemer?
Dat draait toch om verkopen en je producten/diensten aanbieden?

Wat maakt het verkopen van je aanbod lastig?

Waarom krijgen toch zoveel ondernemers acuut vlekken in hun nek als het verkoopgesprek komt op het punt dat je een aanbod gaat doen? Of nog mooier... De ondernemers die hun aanbod helemaal niet zeggen in een strategiesessie of verkoopgesprek.

Jouw klant is zich in een goed verkoopgesprek bewust geworden dat deze een probleem heeft, maar je gaat niet laten zien dat je hem daarbij kan helpen.

Je durft je aanbod niet te doen tijdens een verkoopgesprek

Nou, mooi is dat. Dan heeft de klant én een probleem waar hij zich eerst niet bewust van was én geen oplossing. Want die heb je voor de veiligheid maar niet gedeeld. Dus deze beste klant kan verder zoeken naar iemand die dit voor hem kan oplossen. Want uiteraard wil deze wel de situatie die jij geschetst hebt realiseren. Alleen dat kan niet bij jou. Toch?

Terwijl jij voor de klant zat of je sprak hem.
De portemonnee stond wagenwijd open.
Je hoefde hem alleen maar in te koppen.

Maar nee hoor... niks daarvan. Je gaat jouw oplossing het beste bewaarde geheim maken door je aanbod niet te doen of niet te verkopen op dat moment. Puur omdat je twijfelt of je vindt dat je nog niet goed genoeg bent of wie zit er nou op jou te wachten of het aanbod is nog niet goed genoeg of... Er zijn tig redenen die ik op dat moment krijg te horen. De mooiste vind ik zelf "Ik heb nog geen verkooppagina op mijn website. Als die er is, dan ga ik het verkopen."

Stop daarmee.

Natuurlijk mag een verkoopgesprek jou wat stretchen. Niks is zo leuk als een verkoopgesprek waarin jij uitgedaagd wordt en je de klant weet te overtuigen om voor jou te kiezen. En mag je dan zenuwachtig zijn? Natuurlijk.

Alleen mag deze onzekerheid om te verkopen niet doorslaan en je tegen gaan werken.

3 tips om het verkopen makkelijker te maken

Mijn eerste tip voor jou is, GA OEFENEN door zoveel mogelijk gesprekken te hebben

Hoe meer je de gesprekken gaat voeren, hoe makkelijker ze gaan worden. Jouw verkoopspier moet getraind worden. Alleen heb jij misschien het plaatje in je hoofd van een topverkoper en voel je bij jezelf dat je op dat niveau nog niet bent. Grote kans dat je het dan liever uit de weg gaat, want dan weet je zeker wat het resultaat is. De klant stapt niet in, maar dat kan dan niet aan jou persoonlijk liggen. "De klant heeft er niet om gevraagd, dus wil hij het niet."  Het wordt mij allemaal vol overtuiging vertelt en dan moet ik rustig blijven. Terwijl ik je op dat moment wel door elkaar wil schudden. "Serieus? De klant wil het niet? Of weet de klant het niet dat jij het aanbiedt?" Dat is een wereld van verschil.

Door te oefenen en jezelf de ruimte te geven om het in kleine stapjes te doen, help je jezelf. Dus maak eerst een lijstje van klanten. En wees dan trots op jezelf. Pak dan de telefoon erbij... en wees trots op jezelf. Draai dan het nummer... en wees trots op jezelf. Ieder stapje dat je neemt, is een overwinning en brengt je bij het resultaat.

Mijn tweede tip is, VOLG OP en sluit daadwerkelijk de deal

Als je het verkoopgesprek voert en je merkt dat je klant geïnteresseerd is (door de koopsignalen die deze geeft), vraag dan ook bewust naar een JA. Laat de klant zeggen dat deze wil instappen of je product wil kopen. Het komt te vaak voor dat ondernemers teleurgesteld zijn, omdat ze dachten dat de klant ging kopen.., maar er staat nog geen euro op de bankrekening.

Nee jij bent vergeten om de verkoop af te ronden. Je verwacht nu dat de klant actie onderneemt, terwijl de bal bij jou ligt. Jij moet het de klant zo makkelijk mogelijk maken om zijn portemonnee te trekken. Jij moet ervoor zorgen dat de klant zijn handtekening gelijk zet of de betalinglink toegestuurd krijgt. Dat kan als jij écht een JA hebt gekregen. Dan hoef je hier ook niet meer moeilijk over te doen, want de klant heeft toegezegd het te gaan doen. En zo komen die euro's wel op je bankrekening.

Mijn derde tips is, MAAK HET NIET TE GROOT het is maar een manier om een klant te helpen. Ze zijn het niet verplicht om te doen

Het woord verkopen doet heel veel. De gladde praatjes, de gemene trucjes... dat is het beeld dat verkopen vaak oproept. Terwijl verkopen ook helpen kan betekenen. Zo zie ik het. Ik heb iets wat jouw probleem oplost, dan hoef ik daar niet geheimzinnig over te doen of jou over te halen... Nee je kunt het gewoon kopen. En that's it....

  • Jij bent klanten niet aan het overtuigen om iets te doen wat ze eigenlijk niet willen...
  • Jij bent klanten niet hun geld aan het aftroggelen....
  • Jij bent klanten niet aan het overhalen....

als je aan het verkopen bent.

De klant zoekt naar een oplossing voor zijn probleem

Nee, je hebt een oplossing en dat kost geld. En die oplossing is heel waardevol voor jouw klant. Als je het gesprek op een ontspannen manier voert, dan wil je klant het nog graag hebben ook. Je hoeft niet allerlei trucjes uit de doos te halen om te verkopen. De eeuwenoude belangstelling tonen in een ander werkt heel goed. Dat doet het al jaren voor de beste verkopers.

Breng in kaart waar de klant zit en hoe hij de situatie veel liever heeft. Daar is niks gladjakkerigs aan. Dat is gewoon een gesprek van mens tot mens.

Als je daarna laat zien hoe de klant zijn gewenste situatie kan bereiken, dan is deze zeker weten geïnteresseerd. Sterker nog, de klant vindt je geweldig. Jij hebt de oplossing voor het probleem.

Sluit de deal zonder stress

Daarna hoef je alleen te vertellen wat het kost en hoppa.. grote kans dat je het verkoopt. Zonder ingewikkelde toestanden of trucjes. Een businessbuddy van mij noemt het gewoon babbelen. En dat is het ook. Babbelen.

Dus JA, verkopen is te leren
Kun je verkopen gewoon als een gesprek zien en je gaat ernaar handen,  dan gaat het resultaat je verbluffen. Heel vaak krijg ik dan te horen "Was dit echt zo simpel?" Ja, verkopen hoeft niet lastig te zijn. Zeker niet als je dichtbij jezelf blijft en het niet groter maakt dan het is. Dan wordt het zo'n geforceerde boel en daar wordt het gesprek sowieso niet leuker van 😉

 

Heeft dit artikel je nou inzichten opgeleverd of wil je dit delen met iemand die ook worstelt met verkopen. Deel het dan gerust via social media. Of laat een berichtje onder dit artikel achter. Wat ga jij doen om meer te verkopen en plezier te krijgen in je verkoopgesprekken. Deel gerust je reactie.

Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS gesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Businesscoach | Ondernemerscoach | Meer verdienen | Meer vrijheid| Grip op groei |