Daar zit je dan te staren naar je beeldscherm. Waar ga je nou weer over bloggen?

Je weet dat het belangrijk is. Dat bloggen je helpt om te stijgen in de zoekmachines. Je weet dat klanten je over 2 jaar nog kunnen vinden als je een goed blog maakt. Maar ja... dat bloggen is best een uitdaging als het geen prioriteit heeft en als een planning al helemaal ver is te zoeken.

Want zonder planning moet je iedere keer op dat moment verzinnen waar je het over gaat hebben. Iedere keer moet je weer iets verzinnen en probeer je op het laatste moment een ijzersterk blog eruit te persen. Terwijl als je weet waar je over kan schrijven, dan is het vast een stuk makkelijker en maak jij in een handomdraai een blog. Maar nu gaat de tijdsdruk ook nog meespelen en die tijd tikt genadeloos door.

Ook kun je in de valkuil stappen om een blog steeds uit te stellen. Juist omdat je niet weet waar je het over moet hebben is het verleidelijk om het voor je uit te schuiven. "Komt nog wel een keer" en je gaat over op de orde van de dag. Je duikt in een opdracht of gaat met iets anders beginnen. Bloggen heeft duidelijk je prioriteit niet en het bungelt er een beetje bij.

Hoe zou het voor je zijn als je weet waar je over gaat schrijven en je een plan de campagne hebt om te bloggen?

Plan tijd in om te bloggen

Bloggen valt onder contentmarketing en is een mooie manier om verkeer naar je website te brengen. Het is dus niet terecht als dit onderdeel erbij bungelt. Begin met de tijd vrij te plannen. Pak je agenda en maak de eerste blogberichten. Ga spelen met de stijl en de manier waarop jij graag een blog maakt. In je agenda staat iedere keer een blok om te bloggen en je weet dat dat het moment is om een mooi artikel voor op je website te maken. In deze tijd ga je je ook verdiepen in wat jouw doelgroep wil. Wat lezen ze graag, waar houden ze helemaal niet van en waarmee help je ze het beste? Hier ga je iedere keer over schrijven.

Maak een eigen blog template

Het maakt het makkelijk om een blog te schrijven. Het start met een introductie waarin je de lezer warm maakt om verder te lezen. Daarna komt de body en hierin ga je dieper in op de introductie. Als laatste sluit je af met jouw conclusie en kun je jouw zienswijze laten zien. Hierdoor krijg je een structuur en is het makkelijker om te beginnen met schrijven.

Zorg voor een marketingplanning

Weet waarover je gaat communiceren. Als jij ter plekke moet verzinnen waar je het over gaat hebben, dan gaat daar onnodig tijd in zitten. Kijk of je de komende maanden al titels kunt bedenken, die je helpen om de artikelen te maken. Als je echt een marketingplan hebt, dan weet je ook welke acties er lopen of welk thema de aandacht heeft binnen jouw bedrijf. Dan is het ook makkelijker om hier titels voor te verzinnen en in 1 bulk de artikelen te maken die bij deze acties of thema's te maken.

 

Een blog maken hoeft niet meer dan 2 uur te kosten

Als je meer dan 2 uur nodig hebt om een blog te maken, dan is er iets aan de hand. Een blog mag makkelijk voor je te maken zijn. Zeker als je een goede planning hebt en er tijd is om het te maken, wordt het makkelijk om een blog te maken.

In een blog hoeft niet heel veel tijd te gaan zitten

Let erop dat er niet te veel tijd in het bloggen gaat zitten. Zo hou je namelijk geen tijd over om je content ook daadwerkelijk te delen met jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je ook advertentie campagnes start met het blog dat je hebt gemaakt. Dat het gedeeld wordt op social media en dat je op meerdere manieren de content deelt. Als al jouw tijd in het maken van een blog gaat zitten, dan is er geen ruimte meer om dit te doen. Zorg er dus voor dat er meer tijd in je marketing en promotie gaat zitten dan het maken van het blog.

Je bent niet enige met een blog

Wist je dat jij niet de enige bent die tijd stopt in het maken van een blog en dat jij dus moet opvallen met je blog? Er zijn namelijk heel veel ondernemers die met je mee bloggen. Dat resulteert dat niet iedereen meer blogs leest, omdat we overspoeld worden met blogs. 8 van de 10 lezers leest alleen de titel en 2 van de 10 lezers leest het artikel. Om te voorkomen dat jouw artikel niet gelezen wordt, moet je een ijzersterk blog maken. Om dit spelletje goed te spelen kun je niet anders dan tijd te maken voor het bloggen en een planning op te stellen wat je gaat vertellen.

Geeft dit blog jou inzichten? Deel gerust een reactie hieronder. Ga jij van bloggen een prioriteit maken en maak je een planning?