Je wilt heel graag in gesprek met potentiële en bestaande klanten en sinds een paar maanden kan dat heel eenvoudig met Facebook Live. Een super waardevolle livestream mogelijkheid van Facebook.

Maar hoe werkt Facebook Live? Het is namelijk slim om deze mogelijkheid om live video’s te delen toe te voegen aan je marketingactiviteiten en met deze handige tool van Facebook je naamsbekendheid te vergroten.

Check je Facebook updates

Om te starten check je eerst of je via de App Store geen update van Facebook hebt. De vorige keer sprak ik een ondernemer die heel graag wilde beginnen met Facebook Live, maar kreeg steeds geen uitzendknop op haar mobiele telefoon. “Hoe kan dat nou? Iedereen zie ik voorbij komen met Facebook Live en ik krijg de go-live button van Facebook niet te zien.” Na wat zaken te checken, bleek dat er alleen een update nodig was om Facebook Live te activeren. Hierdoor kreeg zij wel de go-live button.

Vertel van tevoren over je Facebook Live uitzending

Het is slim om van tevoren al een bericht te plaatsten op je Facebook pagina over jouw livestream. Hierdoor kunnen jouw volgers rekening houden met jouw uitzending. Uiteraard kan je ook via je nieuwsbrief, website, andere social media kanalen aangeven wanneer jouw tijdstip van de livestream is. Je kunt er ook een vast tijdstip voor inplannen, zodat je volgers weten wanneer jouw livestream is te volgen. Geef deze uitzending een toepasselijke naam en plan de sessies in je agenda.

Zorg voor een goede verbinding

Als de verbinding niet goed is, dan kan je de stream niet starten. Zorg ervoor dat je een goede verbinding hebt als je begint met Facebook Live. Valt de verbinding tijdens de uitzending weg? Wees gerust, als je weer verbinding hebt, gaat de uitzending weer verder. Jouw volgers zien dat de uitzending is gepauzeerd en hij start automatisch als de verbinding is hersteld.

Facebook live streaming hoe werkt dat
  1. Uitzending starten met Facebook Live
  2. Ga naar je Facebook pagina
  3. Klik op ‘Maak een bericht’
  4. Activeer de Live video icoon
  5. Beschrijf je Live video
  6. Start met de uitzending

 

Let op! Om de Live stream te starten moet Facebook toestemming hebben tot je camera en microfoon. Zorg ervoor dat deze toestemming er is.

Maak een lange uitzending

Als je net start met de uitzending dan kan het zijn dat er nog geen kijkers zijn. Maak een lange uitzending, zodat meer mensen de uitzending kunnen bekijken. Je kunt maximaal 90 minuten een uitzending maken. Hierna sluit je de uitzending door op ‘voltooien’ te klikken en wordt deze op de timeline geplaatst.

Blokkeren van deelnemers op Facebook Live

Als je een livestream maakt, dan kan het altijd gebeuren dat iemand vervelende opmerkingen maakt of de uitzending verstoort. Je kunt deze deelnemer heel eenvoudig blokkeren door op de profielfoto van de persoon (naast de reactie) te tikken. Tik op blokkeren en de persoon kan geen reactie meer geven.

Draai het scherm tijdens een uitzending

Je kunt heel eenvoudig tijdens een opname het scherm switchen van de voorkant naar de achterkant van de camera. Rechts bovenin staat het switchen icoon. Klik hierop en je ziet dat de opname van camera kan wisselen van de voorkant naar de achterkant van de telefoon.

Geef een reactie op een bericht

Als je er tijd voor hebt kun je de reacties van de deelnemers een like geven. Uiteraard kun je altijd persoonlijk reageren tijdens de uitzending op de opmerkingen die mensen geven die live aanwezig zijn.

Veel succes met het maken van live stream video’s op Facebook. Wees vooral jezelf en ga het gesprek aan met jouw klanten. Zo ontdek je de kracht van social media!

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |