"Marketing dat werkt niet voor mij. Ik heb alle trucjes al een keer geprobeerd en niks werkt."

Misschien zou dit uit jouw mond kunnen komen als jouw marketingresultaten tegenvallen. Ik kom regelmatig ondernemers tegen die weinig resultaten halen uit hun marketinginspanningen. Ze zijn hevig gefrustreerd, omdat zij de succesformule niet lijken te vinden.

Ik begrijp dat heel goed. Er gaat tijd in marketing zitten en vaak ook budget. Als je dan niet de gewenste resultaten krijgt, dan is het lastig om te blijven geloven in het marketingplan. Alleen wil ik je in dit artikel uitdagen om niet te snel op te geven en door te gaan zoeken wat je kunt doen om verbetering te krijgen.

Kun je meer geld verdienen met je marketing?

Natuurlijk is het tof als je veel likes op een bericht krijgt. Of als jouw nieuwsbrief iedere week groeit. Alleen ik ben altijd veel nieuwsgieriger naar "Wat verkoop je uit deze aantallen?" Leveren deze fantastische resultaten, jou ook verkopen op?

Daar hoort jouw aandacht namelijk te liggen. Jij bent namelijk in de fase aangekomen dat je weet op wie je doelgroep is en welke boodschap jij moet vertellen. Sterker nog, dat doe je heel goed, want je krijgt aandacht van je ideale klanten. Ze vragen allemaal massaal je e-book aan. Alleen heb je geen aandacht voor de werkelijke resultaten die je uit je marketinginspanningen haalt. De meest belangrijke vraag is, heeft de download van het e-book daadwerkelijk tot een verkoop geleid? Of kun je ervoor zorgen dat de resultaten nog verder omhoog gaan?

De resultaten worden niet onderzocht

Resultaten bekijken, is iets wat veel ondernemers graag aan de kant schuiven. En nogmaals, ik snap dat. Je bent al blij dat de aantallen erbij komen. Dat was al een worsteling en je vindt het dus helemaal goed dat het nu draait zoals het draait. De resultaten zijn er, ook al is het wat magertjes. Je moet tenslotte ook nog een presentatie voorbereiden en...

Zorgt de ingezette Facebook advertentie voor verkopen?

Vraag je vandaag eens af of je marketing écht doet wat het hoort te doen? Krijg je écht de resultaten die slimme campagnes je kunnen opleveren? Of werk je keihard om de marketingmachine te laten draaien en gaan de klanten nog steeds naar de concurrent? Met het resultaat dat jij beteuterd naar je scherm zit te staren terwijl je je een slag in het rond werkt? En het plaatje van buitenaf lijkt te kloppen? Maar de realiteit is dat je niks hebt verkocht?

Je weet niet precies waar het fout gaat in het koopproces

Goed, je hebt klanten en steeds meer mensen raken geïnteresseerd in wat je vertelt. "Dat moet ik nog eens onderzoeken" schiet door je hoofd als jij niet voldoende verdiend hebt. Alleen is er nu geen tijd om tot op de kleinste detail uit te zoeken waarom je geen verkopen had.

De administratie moet namelijk gedaan worden en je had ook nog beloofd om een voorstel te sturen. Dus dan is het makkelijker om een Facebook advertentie uit te zetten en te zeggen: "Deze advertentie werkt niet". Terwijl marketing het spel is van continu verfijnen, aanpassen en verbeteren. Alleen bij de eerste de beste tegenslag wordt de handdoek in de ring gegooid. Werkt niet, klaar ermee.

Je vindt de resultaten van de marketingcampagnes goed genoeg, zeg je tegen jezelf

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je de Facebook advertentie door laat lopen en dat je genoegen neemt met de huidige resultaten. Gewoon, omdat er geen tijd is om goed naar alles te kijken. Om het hele proces van voor tot achter nog eens na te lopen en te kijken waar het beter of scherper kan. Nee, het loopt en het doet wat... dus is het voor nu even goed.

Wie ben je nu aan het overtuigen?

Kijk, je mag jezelf voor de gek houden. Dat vind ik helemaal oké, maar jij weet net zo goed als ik dat er iets niet klopt. Vaak kom dat na een hoop gemompel er ook uit. En weet je, er is helemaal niks mis mee om te concluderen dat je marketing niet doet wat hij hoort te doen. Dat je marketing niet ervoor zorgt dat de kassa gaat rinkelen.

Geef niet op met tegenvallende marketingresultaten

Het spel gaat juist dan beginnen. Het spel om te onderzoeken waar je iets kunt aanpassen. Waar je misschien de boodschap net iets anders mag insteken. Of onderzoeken waar je wellicht de klant niet genoeg overtuigt, omdat je het gewenste resultaat niet goed genoeg schetst.

Marketing is nieuwsgierig zijn

Als je marketing niet doet wat het hoort te doen, dan kan de oorzaak van alles zijn en dat maakt marketing zo leuk en uitdagend. Alleen zie ik te veel ondernemers die dit spelletje niet willen spelen en dan niet de gewenste resultaten behalen. Marketing moet er uiteindelijk voor zorgen dat jij wint en dat je jouw doelstellingen haalt. Je hebt de controle over de input en je eigen bericht, maar niet over de output. Laten we daar verandering in aanbrengen. Als de resultaten tegenvallen moet je (en ik hou niet van moeten, maar in deze is het goed) verder onderzoeken en niet opgeven.

Dus kijk eens naar jezelf. Herken je de worsteling met marketing en resultaten ermee behalen? Deel het gerust als reactie onder dit artikel.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |