Waarom we het ondernemen soms te ingewikkeld maken

Het ondernemen is eigenlijk heel simpel. Je hebt een goed product nodig en je moet kunnen verkopen als een malle... Geloof mij, binnen no-time heb je dan een succesvol bedrijf.

Terwijl veel ondernemers er alles aan doen om ondernemen heel complex te maken. Een simpele business lijkt door hun aanpak onbereikbaar en door alle ingewikkelde strategieën houden ze hun eigen groeisnelheid tegen.

Het ondernemen is te ingewikkeld geworden

Je valt stil of je hebt het gevoel dat je iedere dag keihard werkt en geen stap vooruit komt. Je rent van het ene naar het andere en eigenlijk is niks af. Een lieve klant van mij had dit ook. Ze had een enorm groot productaanbod. Daarbij had ze allerlei ingewikkelde funnels bedacht met weggevers die tot de verkoop moesten leiden. Ze werkte erg hard aan alles en was met verschillende dingen tegelijk bezig. De campagnes waren allemaal een klein beetje ingericht, maar nog niet af. Eigenlijk waren het een hoop losse eindjes en was niks klaar om te verkopen.

Je probeert alles tegelijk te doen en doet eigenlijk niks

In zo'n situatie wordt het ondernemen opeens lastig. Alles voelt als een grote prioriteit. Je doet steeds een beetje, maar het grote geheel is ver te zoeken en je verkoopt niks, omdat je niks kunt verkopen.

Ik deel graag 7 veel gemaakte fouten van ondernemers die het ondernemen veel te ingewikkeld maken. De inzichten gaan je helpen om niet in dezelfde valkuilen te stappen of om te herkennen als je er al middenin zit.

7 gemaakte fouten die het ondernemen te complex maken

FOUT 1 - Niet durven schrappen

Ideeën zijn heerlijk en als je bedenkt lijken ze allemaal fantastisch. Alleen het is soms ook goed om een idee echt in de prullenbak te doen. Durf te schrappen in de lijst met ideeën en haal alleen de allerbeste ideeën eruit.

FOUT 2 - Te veel producten

Laat je niet verleiden om alles te willen ontwikkelen en zo de focus kwijt te raken. Een productaanbod hoort simpel in elkaar te zitten. Uiteraard mogen er producten zijn die je verkoopt als vervolg of als verdieping, maar de meeste bedrijven worden succesvol met 1 product. Iedere vorm van complexiteit in je productaanbod moet je niet willen. Keep it simple, keep it stupid.

FOUT 3 - Steeds iets nieuws maken

Je hebt zo een nieuwe weggever bedacht. Of een nieuwe workshop.  Alleen het wordt niet tot het einde uitgewerkt. Dus je hebt veel net-niet-helemaal-af-dingen. Of het is niet volledig ingericht. Daardoor krijg je niet het resultaat dat je had verwacht en ga je weer iets nieuws maken wat dan vast veel beter gaat werken. Heel vaak kom ik erachter dat er dingen ontbreken. Essentiële zaken waar geen tijd voor is genomen, omdat het volgende idee als weer oppept. Probeer dit te voorkomen, want het maakt het onrustig en daardoor complex.

FOUT 4 - Constant nieuwe dingen willen toevoegen

De mogelijkheden om klanten te krijgen worden iedere dag mooier en groter. Daardoor kun je het gevoel hebben dat jij ook die mogelijkheid moet inzetten. Iedere keer ben je weer bezig om iets nieuws te ontdekken en te implementeren. Je kunt je alleen afvragen of jij deze dingen nodig hebt. Moet jij echt de allernieuwste marketingtechniek inzetten of hou je het bij wat er nu werkt?

FOUT 5 - Alles in je hoofd willen doen

Als je een beetje op mij lijkt, dan kan je brein grote complexe zaken aan en voor je het weet heb je een heel plan in je hoofd. Op het moment als je het bedenkt is het super helder, alleen om te beginnen... dat is weer een ander verhaal. Je blijft rondjes draaien in je brein en eigenlijk heb je printers nodig om het idee uit je brein te krijgen om het in actie te zetten.

FOUT 6 - Er is geen plan van aanpak

Als je van A naar B wilt, dan heb je een stappenplan nodig om daar te komen. Nu kun je het stappenplan heel eenvoudig houden, zodat je het kunt overzien. Of je maakt er een waar kunstwerk van, waar je geen stap vooruit mee kunt. Op dat moment lijkt het misschien heel duidelijk, maar als je het wilt uitvoeren kom je erachter dat het niet uitvoerbaar is.

FOUT 7 - De oplossing lijkt te simpel en dat kan niet

Als het te simpel lijkt, dan kan je juist gaan denken dat er iets niet klopt. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten, zo simpel kan het toch niet zijn? Geloof mij, je wil niet weten hoe vaak ondernemers tegen mij hebben gezegd "Is het nou zo simpel?" Ja, zo simpel is het.

 

Het ondernemen mag ook simpel zijn... echt... geloof mij. Ga jezelf niet gaat zitten dwarsbomen.

Is een idee opeens heel complex? Merk je dat je alles perfect wilt doen? Weest gerust, de realiteit bij de meeste ondernemers is vaak verre van perfect en er bungelen vaak ook losse eindjes bij.

De uitdaging is om op dat moment niet nog meer in je hoofd te gaan zitten, want op een gegeven moment kom je er niet meer uit. De stappen om je dromen te realiseren worden dan niet te overzien en de complexiteit neemt alleen maar toe.

Het ondernemen mag eenvoudig zijn

Ik geloof dat het ondernemen niet complex hoeft te zijn. Als jij het niet te groot maakt in je hoofd dan beloof ik je een dat je een succesvol bedrijf vanuit eenvoud kunt opbouwen.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Maak jij het ondernemen weleens te ingewikkeld? Wat zijn jouw ervaringen?

Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS gesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Businesscoach | Ondernemerscoach | Meer verdienen | Meer vrijheid| Grip op groei |

Door |2019-02-08T06:49:26+00:008 februari 2019|Blog, Businesscoach, Mindset, Ondernemerstips, Slim ondernemen|0 Reacties

Geef een reactie