Veel ondernemers worstelen ermee om hun prijzen te verhogen. De afgelopen tijd is jouw prijs steeds hetzelfde gebleven, alleen is het een stuk drukker geworden. Jouw bedrijf geeft aan dat het toe is aan de volgende fase en dat je prijs omhoog mag. Alleen is het voor jou niet vanzelfsprekend om de prijs omhoog te doen. Ontdek waarom een klant graag wil dat jij een goed aanbod doet waar hij/zij echt mee geholpen wordt.

  • Ik vraag een laag bedrag, zodat de klant het kan betalen

  • Ik wil geen NEE meer horen en maak het de klant makkelijk om JA te zeggen met een laag aanbod

  • Ik kan het resultaat niet leveren, want bij andere klanten is het mij ook niet gelukt. Met een lage prijs houd ik de verwachting laag

  • Ik kan geen hoge prijs berekenen, de klant wordt vast boos

  • Ik ben geen salestijger en verkopen past niet bij mij

  • Ik zou zelf nooit zo'n grote investering doen

  • Ik ben er nog niet klaar voor om zo'n aanbod te doen, ook al help ik de klant wel dagelijks om resultaten te behalen

  • Ik kan het aanbod niet doen, want het is duidelijk dat de klant de investering niet kan betalen

  • Ik kan geen hoge prijs vragen, want dan haakt de klant af

  • Anders, namelijk.....

Wat houdt jou tegen om de juiste prijs voor je aanbod te vragen?

Staat er voor jou een bezwaar tussen die je tegen jezelf zegt en wat ervoor zorgt dat je niet doorgroeit naar het volgende level? Heb je er weleens over nagedacht wat het effect is dat jij niet je prijs durft te verhogen? Voor een lagere prijs geef jij jouw waarde weg. De klant is wellicht blij, maar jij niet. In het begin gaat het vaak goed, want je bent blij met alles wat je binnenhaalt. Alleen ben je nu op een punt van groei gekomen en nu gaat de prijs soms wringen. De prijs is niet meer in balans en je merkt dat dat het enige wat je tegenhoudt om dit te doen, zijn weerstanden bij jezelf. Vaak heeft een klant het nog nooit aangegeven. Weet dat een klant juist wil dat jij een aanbod doet waar hij of zij echt mee geholpen is. Liever een order missen dan dat je prijs laag blijft. Helemaal als je veel klanten hebt en je bedrijf groeit. Het verlies van een enkele order is veel minder groot dan wanneer je over de hele linie je prijzen laag houdt, omdat alle klanten weten hoe toegeeflijk je bent.

Van weerstand, naar leerstand

Vandaag wil ik je uitdagen om te voelen welke waarde jij de klant kunt bieden. De klant heeft een probleem en heeft jou harder nodig dan andersom 😉 Laat de klant zich aan jou verkopen.

Om jouw waarde tot in iedere vezel te voelen, vraag jezelf eens:
  • Wat is de grootste transformatie die je ooit bij een klant hebt bereikt?

  • Wat was dit waard voor de klant?

  • Met het probleem uit de weg, welke mogelijkheden ontstaan er nu voor jouw klant?

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Als dit duidelijk voor je is, zie je ook de waarde die je levert aan klanten. Je voelt wat de toegevoegde waarde is en bekijk nu eens de prijs. Is deze in balans met het resultaat dat de klant gaat behalen door jouw aanbod? Stel dat door jouw begeleiding klanten een omzet van € 50.000,00 gaat behalen, klopt het dan dat jij € 500,-  berekend voor 5 sessies? Durf impact te hebben. Het is veel belangrijker om je prijs af te stemmen op de toegevoegde waarde die je biedt. Door jouw aanpak l coach, trainer of adviseur krijgen klanten het gevoel dat ze continu kunnen slagen en groeien. Ze zijn geïnspireerd en nemen actie door jouw begeleiding of aanbod. Het is een bijzondere en unieke ervaring die je biedt aan klanten!

Word geen prijsvechter

Prijsvergelijken is tegenwoordig zo makkelijk geworden. De websites poppen als paddestoelen op.  Weet alleen dat als de klant afhaakt vanwege de prijs, dat er een enorm verkoopsignaal zit. De klant is geïnteresseerd, geloof mij maar. Alleen is hij/zij nog niet overtuigd van het resultaat dat je biedt. Aan jou als ondernemer de taak om de klant te vinden die bij jouw bedrijf past, goede vragen te stellen en goed te luisteren naar antwoorden van de klant. Zo kun je slim je aanbod laten aansluiten op de behoefte van de klant. Een klant zoekt niet naar een boor, hij zoekt een oplossing voor het gaatje. Aan jou de uitdaging om jouw boor als beste naar voren te laten komen, tegen de juiste prijs.

Natuurlijk kunnen bedrijven een low-budget strategie hebben om direct impact te hebben op een markt. Alleen zijn dit bedrijven met grote budgetten die in 1 keer de markt veroveren. Als trainer, coach of adviseur heb jij dit budget niet en past de strategie ook niet bij jouw klantbenadering.

Je prijs kan écht omhoog als je het 3x eenvoudig hebt verkocht

In mijn coaching met klanten zie ik dit te vaak een struikelblok zijn om naar de volgende fase te gaan. Het is knetterdruk, de agenda staat bomvol... alleen de prijs verhogen, zodat je mensen kunt inhuren... dat gebeurt niet. Bijzonder vind ik dat altijd, want het slaat aan. Je verkoopt het met gemak, dan kun je het ook veroorloven om de prijs een keer te verhogen. Stel dat een klant nee zegt, dan heb je het in ieder geval uitgeprobeerd. Maar weet je wat er vaak gebeurt? Het aanbod wordt nog met gemak verkocht. Mijn stelregel is: heb je het 3x eenvoudig verkocht... dan kan bij de volgende de prijs omhoog. Ik zie mijn klanten hier keer op keer resultaten mee behalen. Eindelijk komt de balans terug en worden de juiste prijzen gevraagd.

Met hoge prijzen bereik je:
  • respect van de klant

  • de resultaten voor je klant worden hoger

  • de klant is gemotiveerd

  • je kunt hogere investeringen doen om de klant betere te helpen

  • je kunt de klant op de allerbeste manier helpen

  • je krijgt meer zelfvertrouwen en eigenwaarde

Zie je dat je door te lage prijzen te vragen, je de klant te kort doet?

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |