Houd jij al een blog bij, waarbij je jouw klanten inspireert, amuseert, en met woorden illustreert wat jij met jouw onderneming voor hen kunt betekenen? Wellicht zie je het nut er niet zo van in. Iedereen kan wel van de daken schreeuwen dat iedere zichzelf respecterende ondernemer niet buiten een blog kan, jij hebt een broertje dood aan het schrijven van ‘nutteloze’ teksten. Jij hebt geen tekstbrein. Overweeg in dit geval dan vooral een ander medium dat ook nuttig kan zijn. Maak een filmpje over een onderwerp dat de kwaliteiten van jouw onderneming en jou als bedrijfseigenaar ondersteunt.

Of je nu een visueel ingesteld persoon bent die liever iets laat zien in een videootje dat je via een e-mail aan alle mensen die zich erop abonneren toestuurt, of een goede, grappige en informatieve nieuwsbrief in elkaar ‘flanst’, doet er feitelijk niet zo veel toe. Kies één van beide media om voor je bedrijf te spreken. Want het is gewoon een onweerlegbaar feit dat je website tien keer meer bezocht wordt als je regelmatig je publiek verblijdt met een ludieke tip of een handig idee. De enige stelregel die ik altijd hanteer als ik mijn klanten adviseer om te gaan bloggen of vloggen is:

Als je jezelf niet kent, word je nooit een succesvol online brand

Waarom niet? Nou simpel. Een blog waarvan de boodschap er eentje is die jij niet met enthousiasme en passie kunt verwoorden, zal mensen niet in hun harten raken. Een vlog waarbij je iets laat zien dat niet met pit en plezier wordt getoond, zal niet overtuigen. Als jij een bedrijf wilt bouwen, begint dat altijd eerst met offline ervaren waar jouw kracht ligt en daar werkelijk voor gaan staan.

Zoek uit wat jouw specifieke succesfactor is

Je toegevoegde waarde kan in jouw ogen weinig verschillen van die van je concurrenten, als gevolg waarvan je dus maar nalaat om zichtbaar te worden. Toch loont het echt de moeite om je bewust te worden van jouw unieke combinatie van karaktereigenschappen of talenten, die je onderscheiden van je concullega’s.

Ga er echt voor zitten en ontdek wat jouw brand is, onderzoek diepgaand wat je doet en interview je klanten om vervolgens tot een concept te komen. Je bedrijfs-DNA mag kenbaar worden. Dat is de belangrijkste tip die ik je kan en wil geven, alvorens je aan het bloggen of vloggen slaat. Lukt het je nu niet om dat voor jezelf uit te knobbelen, boek dan een vrijblijvende kickstart sessie bij mij om er samen eens een gooi naar te doen. Ik ben er namelijk goed in om jou zelf te laten ontdekken wat jou uniek maakt.

Okay, … we gaan er voor het gemak even vanuit dat jij je bedrijfs-DNA hebt ontdekt. Je gaat aan de slag met bloggen of vloggen. Hoe kun je dat dan aanpakken? Welke onderwerpen kun je bespreken? En op welke manier houd je je lezer geïnteresseerd? Wat dat aangaat, hoe weet je in vredesnaam wát je lezer/klant wil lezen? Een nuttige tool die je hierbij kunt inzetten is het gratis programma Google Analytics.

De geheimen van bezoekersaantallen op je blog/website worden uit de nevelen van het world wide web in het licht geplaatst. Alles wordt immers helder als je er een lichtje op schijnt. Je kunt – door vergelijkingen met het verleden te trekken van eerder door jou of je copywriter geschreven blogs – inspelen op de onderwerpen die je doelgroep interessant vindt. Op die manier kun je de trends die ontstaan volgen en daarop op de juiste manier inspelen.

Er is echter wel een ABC-tje van ongeschreven regeltjes, waar jij je bij bloggen of vloggen aan moet houden:
A. Doe je wat je belooft?

In de eerste alinea van je blog, of de begeleidende tekst om mensen te interesseren voor je videoblog, schep je verwachtingen. Check of je artikel of je vlog de in deze eerste alinea geschetste boodschap in de rest van de tekst waarmaakt

B. Deel nieuwe en juiste informatie

Informatie delen die over de datum is, is als een product weggeven dat is bedorven. Zorg dat je altijd nieuws deelt dat nog klopt en dat niet outdated is.

C. Passende en pakkende kop erboven

Moet je misschien de kop van je tekst aanpassen en de titel aanscherpen aan het einde? Check het vooral. De titel of kop moet wel een korte weergave zijn van wat je lezer kan verwachten. Uiteraard moet deze prikkelend en interessant genoeg zijn om je lezer te verleiden tijd te maken voor jouw blog/vlog.

D. Onderzoek alles en behoudt het goede

Onderzoek of de tekst lekker wegleest en begrijpelijk is, door er genoeg quotes of subkopjes en bij de tekst passende illustraties, foto’s of grafiekjes in te zetten.

E. Stel een kritisch test-lees-publiek samen

Zoek daarbij een aantal mensen op die je vertrouwt, die je niet naar de mond praten en die je vertellen of je artikelen of vlogs inderdaad zijn wat jij ermee beoogt: interessant, humoristisch en informatief. Laat hen beoordelen of ze lekker weglezen en amuseren.

F. Wees Authentiek

Enne … doe jezelf een lol. Als je het nut van blogs schrijven of vloggen echt niet inziet, begin er dan niet aan, of besteedt het uit aan iemand die het wel leuk vindt. Er zijn genoeg copywriters of bloggers die je kunt vertellen over jouw bedrijf op een dusdanige manier dat ze de essentie ervan in informatieve stukken voor je kunnen vangen. Als je het tegen heug en meug in toch zelf gaat doen, dan vuurt het in negatieve zin naar jezelf terug. Mensen voelen dat je het niks vindt maar het tegen beter weten in toch doet. Dat zal hen eerder afstoten als aantrekken. Authentiek zijn is heel belangrijk.

Als je dit ABC-tje volgt, komt het goed. Wil je echter voor je aan een blog of vlog begint nog met mij sparren om de juiste persoonlijke brand erin te kunnen verwerken? Dan ga ik graag vrijblijvend met je in gesprek.