Om maar met de deur – en een paar serieuze clichés – in huis te vallen: het is wetenschappelijk bewezen: één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Jij onthoudt veel beter wat ik hier schrijf als je om de 75 – 100 woorden een plaatje ziet dat slaat op deze tekst. Daar is niks mis mee. Het is gewoon een gegeven waar je rekening mee dient te houden als je content gaat schrijven en creëren voor de sociale media waarop je zichtbaar wenst te worden.

Er zijn plenty artikelen te vinden die je van alles vertellen over infographics, videoblogs, etcetera. Ik wil slechts dat jij onthoudt dat je meer van je boodschap overbrengt bij je publiek als je er goed beeldmateriaal bij creëert of – als je dat moeilijk vindt – laat creëren. Ik wil zelfs zo ver gaan dat ik je vertel dat je teksten doodslaan als je ze niet doorspekt met goede visuele ondersteuning, kleuren en grafiekjes. De cijfers liegen er niet om: we onthouden 60% meer van een verhaal als we echt daadwerkelijk goed ondersteunend beeldmateriaal hebben dat het verhaal onderstreept.

We onthouden 60% meer van een verhaal als we echt daadwerkelijk goed ondersteunend beeldmateriaal hebben

“Pfoeehhh, dat is dan leuk allemaal”, verzucht Daniella Poppelier. “Dan kan ik als copywriter en tekstschrijver wel inpakken? Toch?" Nee, Daan, do not worry, de soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ze wordt opgediend. Een beeld kan meer zeggen dan duizend woorden. Het beeld heeft de ondersteuning van precies de juiste oneliner en de goede soort woorden wel degelijk nodig om voldoende aan het visuele én auditieve aspect van ons geheugen toe te voegen.

Dus mede-ondernemer en vakenthousiasteling, wees wijs en investeer in je eigen vakkundigheid door plaatjes toe te voegen aan je content op Twitter (dan wordt je bericht namelijk heel wat vaker geretweet, tot zelfs 3x meer als normaal gesproken het geval zou zijn).

Echt waar, geloof me of niet: ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, maar als je een foto deelt bij het Twitter medium zingt dat bewuste vogeltje dus wel vele malen vaker. Je wordt 3x vaker geretweet. Nuttig toch? Vooral een foto met één object en slechts één mens tegelijkertijd doet het goed. Meer close-ups en selfies. Het werkt beter dan een foto van een groep mensen of een groep objecten. Mensen hebben een voorkeur voor beeld. We denken ook veel vaker in beelden dan we beseffen. Gedachten zijn voor jouw gevoel wellicht als ‘zinnetjes’ in je hoofd, maar ga maar na. Die zinnetjes worden altijd onderstreept door een voorstelling, afbeelding en een plaatje van hetgeen je verteld wordt, geleerd wordt. Doe er dus je voordeel mee. Een goede oneliner blijft mega belangrijk en onderstrepende tekst ook. Maar zorg voor voldoende prikkelende en kleurrijke beelden. Hoe kleurrijker, hoe meer kans je hebt dat het beeld en de tekst tot een mooie herinnering samensmelten die vele malen langer bij je ontvanger blijft hangen dan een tekstje zonder beeld. Plaatjes in alle kleuren van de regenboog leggen de aandacht vast. Niet schrikken, maar het gaat om goede cijfers, want 82% van jouw bericht wordt in het lange termijn geheugen opgeslagen als je er een goed plaatje aan verbindt.

Laat de zintuigen werken

Een regenboog aan kleur helpt je om een tekstboodschap te onderstrepen. Waarom? Simpel: een combinatie van zintuigen (dus visuele en auditieve aspecten tezamen) beklijven gewoon beter. Hoe meer zintuigen je aanspreekt bij je lezer en ‘ziener’, hoe beter mensen je instructies snappen en uitvoeren.

Infographics, een nieuwe term voor een oud gegeven. Want het zijn eigenlijk een soort tekeningetjes in de kantlijn of mindmaps in de marge van je papier. Onlangs leerde ik dat deze nieuwe term bestaat voor een verhaal dat wordt samengevoegd met een plaatje en noemenswaardige feiten: infographic. Ik ben zelf altijd een beelddenker geweest en krabbelde volop in de marge van mijn schoolschriften. Het werkt om dingen beter te onthouden. Dus als jij dat ook doet…..vooral doorgaan! Maak tekeningetjes en krabbeltjes met pijltjes en verwijzingen. Ik noemde dat tot voor kort altijd mindmaps. De nieuwe term hiervoor blijkt dus ‘infographics’ te zijn. Een beeld dat je onderstreept met tekstuele feiten. Doe er je voordeel mee! Het samenstellen van een goede mindmap of infographic gaat jouw bedrijf helpen om je B2B contacten te verbeteren met 230%. Geen bullshit. Echt waar.

Zorg dat je nieuwsbrief wordt gelezen

Wil je dat mensen je nieuwsbrief tot “en ze leefden nog lang en gelukkig“ lezen, oftewel tot het einde? Voeg dan om de 75 – 100 woorden een plaatje toe.

Als je om de 75 tot 100 woorden een plaatje toevoegt aan je nieuwsbrief, zijn mensen 10 x meer geneigd om je bedrijfsproza of zakelijke nieuwsbrief te lezen als een sprookje… helemaal tot aan het einde, waar de hoofdpersonen in het verhaal nog lang en gelukkig leven. Aangezien de klanten de hoofdpersonen in jouw proza zijn, is dat wel een wenselijke uitkomst. Zeker als het toevoegen van dat plaatje leidt tot een beter opslaan van jouw marketing gegeven!

Is video of vlog de toekomst?

Is video of vlog de toekomst? Daar kan ik kort over zijn. JA. Simpelweg het feit dat als je in de titel van je nieuwsbrief het woord ‘video’ opneemt de response of de interactie daarmee 65 % hoger komt te liggen, is al genoeg bewijs op zich. De reden dat er nu nog niet meer vlogs bestaan dan blogs heeft waarschijnlijk te maken met deels angst voor zichtbaarheid en onze ijdelheid en angst om zichtbaar te worden. In de zeer nabije toekomst zal 80% van alle posts op internet uit video’s bestaan. Dat betekent echter niet dat tekst overbodig wordt. Zeker niet … het ‘gesproken woord’ zal echter ook aan invloed toenemen. Zorg ervoor dat je tekstschrijver van nu de scenario’s voor je video’s in de toekomst gaat schrijven. Goede oneliners en infographics (mindmaps) ondersteunen jouw tekstueel goede videoblog. Meer is echter ook tegelijkertijd minder. Het gesproken woord zal ook steeds belangrijker worden.

En jij? Wat denk jij dat de toekomst wordt? Laat het mij weten in een reactie hieronder het artikel.