Ik zie heel veel ondernemers hard werken aan hun blog artikelen of zwoegen op een Facebook bericht. Als ik dan vraag wat ze doen om hun producten te verkopen, dan krijg ik ook altijd deze marketingacties te horen.

Oke, zit je er klaar voor?

Een Facebookbericht of een blog op je website plaatsen gaat niet zorgen voor verkopen. Daar moet je veel meer voor doen.

Zo, dat is eruit.

Een Facebook bericht is niet genoeg om te verkopen

Ergens is het idee geschetst dat alleen een Facebook bericht plaatsen kan zorgen voor verkopen. De klanten komen vanzelf en jouw telefoon staat binnen de kortste keren roodgloeiend van aanvragen. Dus veel ondernemers kruipen achter hun pc en gaan driftig aan de slag om Facebook berichten te maken en eventueel in te plannen om niet steeds met deze berichten bezig te zijn. Als dan alle berichten zijn ingepland, dan wordt er afgevinkt.... Marketing >> check.

Je blog gaat niet in zijn eentje zorgen dat klanten kopen

Of er wordt regelmatig een blogartikel geplaatst op de website. Als ondernemer weet je tenslotte genoeg om over te schrijven. Is dat niet zo, dan wordt het toch tijd dat je dat eens goed gaat onderzoeken, maar dat is weer een ander blog 😉 Maar goed, iedere week wordt er weer een blog toegevoegd aan de website en wederom wordt de vink achter marketing gezet. "Check, ik heb mijn marketing gedaan en dit gaat voor klanten zorgen."

Nou vergeet het maar, alleen een Facebook bericht plaatsen of alleen een blog op je website gaat echt geen klanten opleveren. Sorry, maar het is zo. Het levert misschien aandacht op en mensen komen op je nieuwsbrieflijst als je geluk hebt, maar dan is het spel nog lang niet afgelopen.

 

En geloof mij maar, heel veel mensen hebben dit proces achter een Facebook bericht of een blog niet eens ingericht. Er staat alleen een blog of een Facebook bericht en er zit geen marketingmachine achter. Maar hé.... bloggen en social media valt onder marketing en marketing zorgt voor klanten, dus we zijn goed bezig om klanten te krijgen.

Interactie is niet voldoende, het gaat om de verkoop

Misschien denk je nu "Ja Danielle, dat is leuk wat je zegt, maar mijn berichten krijgen altijd veel interactie. Dus dat is goed, ik zie dat bij veel andere ondernemers niet eens gebeuren. Die mogen blij zijn als ze 1 reactie krijgen."

Mijn tegenvraag is dan altijd, hoeveel conversie hebben de reacties en likes opgeleverd? Want likes en reacties zijn leuk, maar het draait om verkopen. De afgelopen week was er ook een advertentie bij mijn klant. Het bericht deed het goed. Er waren over de 50 likes en ook de reacties stroomde binnen. Alleen de verkopen... die bleven uit.

Monitor je conversie en krijg aandacht voor de verkopen

Staar je dus niet blind op de reacties en likes. Kijk naar de werkelijke resultaten. Een bericht doet het goed als het ook zorgt voor een verkoop of aan aanvraag van je weggever of gratis gesprek. Nu zijn de laatste 2 makkelijker te bereiken op social media, want we houden gewoon niet zo van verkopen op social media. Tja, ik gooi het er maar even in. En jij probeert uit alle macht te verkopen op social media.

Oke, genoeg wakker geschud. Hoe werkt het dan wel?

Zorg er op je blog in ieder geval voor dat er altijd een call 2 action instaat. Het blog alleen is niet genoeg, je maakt het artikel zo aantrekkelijk en daartussen staat de uitnodiging om een weggever aan te vragen of een gesprek aan te vragen. Dan wordt je blog al veel sterker en heeft hij opeens een doel. Je kunt dan ook meten of het blog de resultaten heeft opgeleverd waar het naar toe moest werken. Heeft het dit niet gedaan, dan is er dus werk aan de winkel. Ik noem dit feedback. Als het stil is, dan is dit ook feedback.

Tip 1 - Breng je volgers naar jouw website

Met social media is het de bedoeling om verkeer naar je website te krijgen of mensen op je nieuwsbrieflijst te krijgen. Het echt verkopen via social media is een stuk lastiger. Een laagdrempelige workshop kan nog weleens verkopen opleveren, maar een groot gedeelte komt omdat je bijvoorbeeld eerst een webinar geeft vanuit je marketingmachine en vanuit daar een aanbod doet naar je workshop. Waarom werkt dat zo, vraag je je misschien af.

Tip 2 - Is het de koude of warme markt waar ik mee spreek?

Met social media begeef je je op de koude markt. Klanten die je nog helemaal niet kennen. Om dan gelijk in je aanbod te stappen, dat is een te grote drempel. En uiteraard zijn er experts de een waardevolle community hebben opgebouwd en die kunnen een bericht plaatsen waar de aanmeldingen op binnenstromen, maar voor een groot gedeelte van de ondernemers is dit niet zo. Die hebben echt een andere aanpak nodig.

De koude markt moet je namelijk eerst leren kennen. Dit gaat het snelst als mensen op je nieuwsbrieflijst staan. Daar kun je ook makkelijker verkopen. Gebruik social media berichten om mensen op je nieuwsbrieflijst te krijgen. Of om ze uit te dagen om iets op je website te bekijken. Zo laagdrempelig en onweerstaanbaar... dat ze doorklikken naar je website. Vanuit daar heb je de pagina zo ingericht dat ze weer door gaan naar of je nieuwsbrief of je productaanbod. Vaak is dat je eerste laagdrempelig instap product.

Tip 3 - Het spel is constant: Wil je nogmaals de websitepagina bekijken?

Met social media advertenties kun je websitebezoekers nogmaals uitnodigen om de landingspagina te bekijken, maar deze mensen kennen je al. Dit is geen koude markt. Deze mensen kennen je al, want ze hebben net je website bekeken. Door bijvoorbeeld de Facebook pixel worden websitebezoekers uitgenodigd om de juist bezochte pagina nog een keer te bekijken en dan over te gaan tot een aankoop.

Alleen proberen ondernemers dit voor elkaar te krijgen met alleen een social media bericht. En dat werkt dus niet. Er is echt meer nodig om klanten door het koopproces te laten gaan. Zeker als het de koude markt is waar je je op richt.

Tip 4 - Het start met aandacht krijgen van jouw ideale klanten

Je wilt als eerste de klanten bereiken en opvallen tussen alle andere aanbieders. Hiervoor ontwikkel je campagnes om de aandacht te vangen van jouw klanten. Als je de aandacht hebt gevangen dan bouw je een community op. Klanten die in jouw community zitten, staan open voor jouw communicatie en gaan het eventueel delen in hun eigen netwerk. Ze gaan begrijpen waar jij voor staat en beslissen of ze achter jouw zienswijze kunnen staan.

Tip 5 - Schets het plaatje hoe hun situatie kan veranderen of verbeteren

Daarna gaan ze jouw aanpak in hun eigen wereld zien. Ze zien letterlijk het plaatje zoals jij het schetst. Zo kan jouw situatie er ook ook zien.... Het beeld wordt gevormd en ze zien ook jouw bijdrage hierin. Ze gaan begrijpen waarom de situatie er is en wat er nodig is om uit deze situatie te komen.

Tip 6 - De klant staat open voor jouw aanbod als je hem goed begeleidt

Hierna is de klant bereid om in jouw aanbod te investeren en neemt de stap om jouw product/ workshop/ online training te kopen. Terwijl je veel ondernemers vanuit de start al proberen te verkopen. Alleen de klant is nog niet zo ver.

Heb je de klant door het bovenstaande verkoopproces meegenomen dan merk je dat bijvoorbeeld de prijs niet zo'n groot probleem is om in te stappen. De klant heeft al besloten om mee te gaan in jouw aanpak. Eigenlijk sluit je de deal heel eenvoudig als je jouw marketingmachine op deze manier kunt inrichten.

Maak een compleet stappenplan om te verkopen

Stop dus met al die verkoopberichten en ga er niet vanuit dat het voldoende is om alleen een Facebook bericht te maken. Denk verder en zet de volledige strategie op. Dat gaat je veel meer resultaten opleveren dan alleen een mooi blog op je website.

Heeft dit artikel je inzichten gegeven of wil je een reactie geven? Zet het gerust hieronder, ik vind het super leuk om hierover in gesprek te gaan. Heb jij een gouden formule om te verkopen via een Facebook bericht of via je blog? Laat weten hoe jij het doet. Anderen kunnen daar weer inspiratie uit halen.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |