Heerlijk de zomer staat weer voor de deur! Je merkt het om je heen, veel ondernemers kijken uit naar de zomervakantie. Als ze niet weggaan, dan hebben ze vast een paar daagjes vrij. Er komt een relaxte flow in ondernemersland.

Maar betekent dat jouw bedrijf ook met vakantie gaat?
Ben jij tijdens de zomermaanden niet zichtbaar en verdwijn je van de radar van klanten? Met als gevolg dat jij in september weer helemaal opnieuw moet beginnen met je marketing om zichtbaar te worden voor klanten?

Of heb jij de boel zo ingericht dat je klaar bent voor de zomerperiode én draait jouw online marketing gewoon door?

 

Heeft online marketing zin tijdens de zomermaanden?

Veel bedrijven draaien rustig in de zomerperiode. Er is weinig telefoonverkeer en mailcontact zijn er bijna niet. Dus heeft het dan wel zin om actief te blijven tijdens de zomermaanden?

Geloof mij, de zomerperiode kan juist een interessante tijd zijn om bijvoorbeeld online te adverteren.

Je klant heeft namelijk alle tijd om eens rustig te kijken naar wat jij aanbiedt. Normaal vlieg je met je marketing tussen het drukke bestaan door, maar nu heeft de klant de tijd om echt je aanbod rustig te bekijken.

En weet je wat mooi is? Je concurrent is vast stil met zijn marketing, omdat deze denkt dat het toch niet werkt. Hup, die voorsprong heb je dan ook gelijk!

 

Wat kun je doen om je marketing summerproof te maken?

Je kunt je weggever promoten. Heb jij een mooie freebie die bij de zomer past? Hup, inzetten en er klanten op je mailinglijst door krijgen! Nu is juist de tijd dat jouw videoreeks of challenge bekeken wordt. Je kunt alles al helemaal klaarzetten voor de zomerperiode.

Dus terwijl jij straks in je hangmat hangt, draait tegelijkertijd jouw campagne op volle toeren. Super handig toch?

 

Volg je marketinginspanning op. Ook in de zomerperiode

Zorg er dan ook voor dat deze weggever een follow up heeft. Ook deze mailingen maak je vooraf klaar, zodat deze in de zomerperiode kunnen draaien. Het eenvoudigst is om een mailing te hebben waarin je nog dieper ingaat op de inhoud van je weggever. Daarna stuur je een mailing met een voorbeeld van een klant en welke resultaten deze heeft behaald. (Dit voorbeeld sluit aan bij je weggever.) En als laatste stuur je een mail met een eenmalig aanbod. Een simpelere funnel is er niet, maar hij kan wel voor je werken tijdens de zomerperiode.

Je kun nu je mailingen al maken en ze vooraf koppelen aan de actie die in de zomer gaat draaien. Super slim toch? En nu ga ik je nog een groot geheim vertellen, waarom zou je niet altijd zo je marketing doen... maar goed dat is weer een volgend verhaal 😉

 

Zichtbaar blijven op social media

Dan hebben we het alleen nog nodig dat je zichtbaar blijft op social media. Gelukkig zijn er allerlei mogelijkheden om je berichten in te plannen voor social media.

Je hebt Later voor Instagram. Hootsuite voor LinkedIn. Facebook kan je vanuit de pagina inplannen (ik weet dat dit ook via Hootsuite kan, maar dat straft Facebook af. Ze tonen het bericht minder als het van buitenaf komt en dat buitenaf ziet Facebook in Hootsuite).

En zo kun je vooraf al heel veel berichten inplannen. Hup, dat staat ook weer klaar voor de zomerperiode.

Zeker als jij vooraf bepaalt wat je gaat vertellen, wordt het eenvoudiger om de berichten te maken.

 

Een automatische marketingmachine ontwikkelen

Natuurlijk is het ook mogelijk om een automatische campagne te draaien in de zomerperiode. Let op, hier komt een voorbeeld. (Niet schrikken van eventuele techniek, daar kan ik je bij helpen.)

Je neemt vooraf een online training op. Deze ga je inplannen als een webinar. Dit webinar gaat een aanbod doen voor je product of programma.

Dit webinar kun je meerdere keren laten draaien, want het is tenslotte opgenomen. Dit webinar volg je op met je follow up mailingen (zie eenvoudige funnel hierboven). Vanuit die mailingen verkoop je het product aan de mensen die nog niet vanuit het webinar hebben gekocht. (Mensen die niet kopen, gaan terug naar je nieuwsbrieflijst en worden voor de volgende actie benaderd.)

Daarnaast ga je een challenge organiseren. Hiervoor maak je alle mailingen vooraf klaar. De video's die je wilt delen in de Facebookgroep, plan je in via Buffer.

Alles werkt toe naar bijvoorbeeld je programma dat na de zomervakantie gaat starten. (Of misschien heb je het al zo ontwikkelt dat je ten alle tijden kan instappen, dan ben je helemaal goed bezig!)

En dit alles heb jij al vooraf gemaakt en ingepland. Het grote geheim van de online guru's waarvan jij denkt "Hoe doen ze het toch allemaal?"

Geloof mij, alles is vooraf bedacht en zeker niet op het laatste moment ontwikkeld.

 

Misschien is dit nog een stap te ver voor je, maar zorg dat je deze zomer zichtbaar blijft. Laat je communicatie niet stoppen, zodat je na de zomer weer opnieuw moet beginnen. Het is niet nodig.

Geen excuses dus straks in september. "Het komt door de zomerperiode dat ik er nu in september weer hard aan moet trekken om mijn omzet te halen."

Zorg ervoor dat jij zichtbaar bent en geen omzet misloopt zoals de rest van de ondernemers die wel stoppen met communiceren.

Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.  Deel dat gerust hieronder.