Het is een vraag die veel aan mij gesteld wordt: "Danielle hoe maak ik van bestaande klanten actieve promoters, die mijn bedrijf aanbevelen bij andere potentiële klanten?" En ik kan mij goed voorstellen dat veel ondernemers dat willen weten. Deze klanten zijn al tevreden en hoe zorg jij ervoor dat zij hun succesverhaal door gaan vertellen?

 

Mond-tot-mond-reclame is nog steeds hot

Ambassadeurs opbouwen is 1 van de allerbelangrijkste focuspunten in je marketing. Alleen zie ik te vaak dat dit aspect erbij bungelt. Veel ondernemers zijn gefocust op het binnenhalen van nieuwe klanten, dat ze daardoor vergeten om ambassadeurs te maken van hun bestaande klanten. Gemiste kans, want dit zijn al fans van jouw bedrijf. Ze hebben al gekozen voor jouw aanbod en waarom ga je met jouw marketing niet kijken of zij kunnen zorgen dat er andere klanten jouw kant op komen. Een attentie in de vorm van een kaartje of een cadeautje doet vaak al wonderen. Hieronder zie je een voorbeeld van Snappcar.

 

 

Je ziet de eenvoud van dit voorbeeld, maar hij is ontzettend krachtig. Kun jij je voorstellen wat dit doet als jij deze techniek gaat inzetten?

 

Wie geeft, die krijgt - marketing strategie

Je wilt graag dat jouw klanten betrokken zijn bij jouw bedrijf en uit eigen initiatief acties voor jou gaat delen. Toch? En weet je wat het mooie is... het is een marketingstrategie die nog maar heel weinig ondernemers gebruiken. Het is de strategie van wederkerigheid. Jij doet iets voor mij en ik doe dan graag iets voor jou terug. Beloon, help, verras jouw klanten en creëer een ervaring waar iedereen zich bij wil aansluiten. Zo simpel is het.

 

Je eerste focus als ondernemer >>> GEEF

Als jij iets geeft zorgt dit er automatisch voor dat een klant iets terug wil doen. Als jij dit doet en je vraagt daarna aan jouw klanten om het te delen aan iemand voor wie het ook interessant is... Dan zijn er maar weinig dit dit weigeren. Als je maar iets geeft wat waardevol is of een verrassingseffect heeft en je personaliseert het... dan ontstaat er magie. Je laat het aansluiten op hun situatie of probleem en er ontstaat direct een verbinding met de klant. Het kan al zo simpel zijn als een kopje koffie aanbieden. Uiteraard zijn er heel veel tools en ingewikkelde online marketing technieken in te zetten, maar vergeet deze belangrijke strategie niet om te zorgen dat jouw klanten actieve promotors worden.

 

Relatiegeschenken zijn bij uitstek promotor boosters

Iedere ondernemer vindt het leuk om iets te krijgen. Van een kaartje tot een kleine attentie als je een training hebt gevolgd. Vaak doet het er niet zoveel toe wat je geeft, maar klanten worden blij als ze een goodiebag krijgen. Zelf kreeg ik de vorige keer in een goodiebag een Powerbank met daarop een logo. Zulke geschenken zijn super, want ik gebruik hem echt en zie toch iedere keer de boodschap van het bedrijf. Door een ander een geschenk te geven, voelt de ander vanzelf het gevoel om iets terug te doen. Wederkerigheid is één van de sterkste overtuigingprincipes die er zijn.

 

We kunnen een kortingsbon niet negeren

Om terug te komen op het beïnvloeden van jouw bestaande klanten om promotors te worden, kijk wat jij kunt geven. Soms is een kortingsbon al voldoende. "Want... hé... het is toch zonde om de kortingsbon niet te gebruiken." Gebruik ik het zelf niet, dan geef ik het graag door aan een ander als ik daarop geattendeerd wordt. Ik ben namelijk al tevreden, dus ik geef het vol vertrouwen aan een ander."

Je zit op het goede niveau als je verwachtingen gaat overtreffen van je klanten. Geloof mij, dat ze dat door vertellen als ze in gesprek zijn met anderen. En op deze manier helpen jouw bestaande klanten om nieuwe klanten op je pad te brengen. Door het eenvoudige cadeautje dat jij weggeeft!

Laat jij mij weten wat jij doet om de strategie van wederkerigheid in te zetten? En dat je van bestaande klanten ambassadeurs maakt?

 

 

 

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |