Online marketing is super waardevol als je slimmer wilt ondernemen. De mogelijkheden zijn eindeloos en daarin zit dan ook gelijk de valkuil. Veel ondernemers verdwalen in alle tools en zwoegen zich een uur in het rond om alles in te zetten.

Dat kan handiger en relaxter, geloof mij.

 

Welke online tool ga ik inzetten?

Is het nodig om alle online marketing tools in te zetten om jouw doelgroep te bereiken? Ik denk van niet. Natuurlijk zijn het allemaal mogelijkheden om in contact te komen met klanten, maar als je er een dagtaak aan hebt om alles gericht in te zetten dan kun je je afvragen of het niet zijn doel voorbij schiet. Vaak komt dit omdat er een hype is om een bepaalde tool in te zetten. Je ziet de een na de ander de online marketing strategie inzetten en daardoor kun je het gevoel krijgen dat je de boot mist als jij deze 'gouden-bergen-belovende-tool' niet inzet.

 

Het resultaat is betreurend als je eerlijk bent

De realiteit is vaak dat veel ondernemer beteuterd kijken naar de resultaten van zo'n tool. Niks geen reacties en klanten erdoor krijgen... nope... nada... niks... niente... En toch blijven ondernemers deze tool inzetten. Uren en uren van hun tijd gaat erin zitten, want de rest behaalt er fantastische resultaten mee. Misschien als je volhoudt, dat het ook voor jou komt? Dus je vliegt van een Facebook live, naar Manychat bot's, van een opgemaakte nieuwsbrief, naar een kale nieuwsbrief... En je tijd, die zie je ook wegvliegen...

 

Werkt jouw online marketing? 

Herken je jezelf in het bovenstaande scenario? En heb je het eigenlijk al stik druk, omdat je bedrijf aan het groeien is? Stop dan met het in de wilde weg inzetten van online marketing. Voor mij is het altijd een signaal dat er niet goed nagedacht is over een strategie. Er is geen duidelijk plan wat gevolgd wordt en het komt eigenlijk neer op de ik-doe-maar-wat-strategie. En weet je, die werkt dus niet. Ja, je krijgt het gevoel dat je marketing op de juiste manier inzet... want je werkt toch zo ontzettend hard eraan? Maar die zienswijze klopt niet. Kijk vandaag eens wat voor resultaten jouw online marketing inspanningen opleveren. Werkt het? (dan snap ik niet dat je dit blog leest en ga dan vooral door... want het werkt) Of kom je tot de conclusie dat het heel veel werk is en levert het nog geen klanten op?

 

Hoe zet je de online tool slim in?

Goed, misschien had je een wake-up-call en kom je tot de conclusie dat je online marketing op een andere manier mag in gaan zetten. Om dit te doen ga je eerst in kaart brengen met wie je communiceert. Wie is de doelgroep en op welke kanalen is deze aanwezig? Hoe beter jij weet met wie je communiceert, hoe beter jij weet op welke online kanalen jij aanwezig moet zijn. En dan kan een guru vertellen dat je nu LinkedIn moet inzetten, omdat dat een nieuwe gouden strategie is.... jij weet dat jouw klanten helemaal niet op LinkedIn zitten als je goed je huiswerk hebt gedaan en duidelijk weet wie je doelgroep is. En dat scheelt een hoop tijd en onrust. Je gaat veel gerichter communiceren en de online marketing tools inzetten.

 

Weet wat je wil vertellen via de online marketing tools

Als je weet wie je doelgroep is, dan weet je ook welke pijn jouw klanten hebben. Dat is ook jouw expertise en daar kun je uren over vertellen. Al die verhalen en alle tips die je hebt, die ga je gestructureerd inzetten. Een contentplan gaat je hierbij helpen. Hierin beslis je wat je op welk tijdstip gaat vertellen. Mijn klanten adviseer ik altijd om buckets te maken. Een bucket is een thema waarover jij informatie kunt geven. Je bent bijvoorbeeld een gewichtsconsulent. Dan kun je een bucket gezonde voeding hebben. Een bucket zelfvertrouwen, een bucket humor (om wat lucht te brengen in de situatie), een bucket lifestyle en ga zo maar door. Over deze buckets ga je informatie bij elkaar verzamelen en die ga je verdelen over je contentplan. Zo komt er meer structuur in je online communicatie en krijg jij tijd om alles als een geoliede machine in te zetten.

 

Als je dan kijkt naar anderen, kijk dan echt naar de grote jongens

Ik heb jaren op een marketing- en communicatiebureau gewerkt en daar waren wij in de zomer bezig met de campagnes van de winter en visa versa. Over alles werd nagedacht en alles stond vooraf klaar om een campagne te ondersteunen. Als een campagne draaide was er voldoende tijd om zaken bij te sturen en de ene na de andere actie volgde zich op in deze marketingmachine. Kijk daarom eens naar Coolblue. Zie hun slimme strategieën als je naar hun Facebook pagina gaat. Ook hun website zit vol slimme overtuigingsstrategieën. Als je dan kijkt hoe anderen het doen, kijk dan naar de grote namen. Wees je alleen bewust dat daar een volledig marketingteam achter zit... en jij kunt kijken of je slimme strategieën kunt toevoegen aan jouw aanpak. Maar leer vooral van deze grote jongens dat je marketing vooruit moet bedenken en dat last-minute-marketing je niet gaat helpen. Het zorgt alleen voor onrust en als je bedrijf groeit, dan ben je eraan toe om ook deze marketingmachines op te zetten.