Heel veel ondernemers hebben een sprekersdroom. Ze willen heel graag spreken voor een groep en hun kennis delen. Alleen komen er direct gedachtes en bezwaren op het moment dat ze er maar aan denken om zelf een workshop te geven.

“Kan ik dat wel? Wat ga ik vertellen tijdens mijn workshop? Hoe krijg ik een grote groep bij elkaar? etc.”

Vaak kijken ze naar andere ondernemers. De ondernemers waar ze naar kijken, geven al grotere workshops. Er komen gerust 200 deelnemers af op deze events. Dat is het beeld dat in hun hoofd zit en hoe meer ze er over denken, hoe meer rode vlaggen naar boven komen en ze het organiseren van een workshop uit de weg gaan.

Maar heb je er weleens over nagedacht dat je mag uitgroeien naar een event met 200 deelnemers? En wellicht past het bij jou veel beter om kleine workshops te geven. Of misschien voel je je wel prettig om 1-op-1 met iemand een dag te werken.

Als je niet de eerste stap maakt om een workshop te plannen, ga je het nooit ervaren hoe waardevol workshops zijn voor je bedrijf. Het begint met de eerste stap. Door het proces leer je en groei je steeds verder. Heerlijk toch?

 

Het organiseren van een workshop is een mooie manier om klanten aan te trekken

Je hebt een groep bij elkaar en gedurende de workshop coach je de deelnemers om een bepaald resultaat te behalen. Wacht dus niet op een signaal of een vraag dat je een workshop mag gaan geven. Je hebt iets belangrijks te vertellen en te delen met de wereld. Laat je niet tegenhouden, omdat je het organiseren van een workshop te groot maakt.

Je hebt ook geen grote e-maillijst nodig. Er zijn ook andere oplossingen om mensen uit te nodigen voor je workshop. Al eens aan het bellen van je warme contacten gedacht?

En je hoeft nog geen ervaring als spreker te hebben. Je mag jezelf de ruimte geven om te leren om een goede spreker te worden. Maar geloof mij, iedereen heeft een boodschap te delen. En iedere dag dat je deze niet deelt, is een gemiste kans om een impact te hebben.

Het zijn allemaal kleine gemene gedachtes die iedereen heeft als we iets nieuws gaan doen. Je wordt uit je comfortzone gehaald en je brein laat je graag geloven dat je er nog niet aan toe bent.

Geef je eerste workshop en je hebt er direct een hoop workshop ervaring bij

Het geven van workshops is een belangrijke inkomstenbron, die je helpt om je expertise te laten zien en klanten te overtuigen om je programma’s en diensten te kopen. Klanten luisteren naar je verhaal en ontvangen de tips die je deelt. Ze krijgen tijdens een workshop waardevolle informatie die ze graag gaan toepassen, omdat ze van jou leren hoe ze hun problemen, situaties etc. kunnen oplossen. En hierdoor krijgt een klant steeds meer vertrouwen in jou en ontstaat het verlangen om met jou samen te werken.

Overtuigt?

Start dan met het verzinnen van een workshopnaam

Pak een groot vel papier en schrijf allerlei namen of onderwerpen op waarover jij een workshop kan geven. Als je alle mogelijkheden ziet staan, kijk dan nog eens goed. Welk onderwerp spreekt je het meeste aan? En welk onderwerp is ontzettend belangrijk voor jouw klanten?

Daar gaat je allereerste workshop over. Je gaat waarde geven en jouw klanten helpen met dit stukje waar ze misschien iedere dag mee worstelen. Jij hebt al ervaring en kennis. Deel dit tijdens je workshop. Het is super waardevolle informatie, want hoe fijn is het als je een handleiding krijgt voor een probleem of situatie waar je al een tijdje mee rondloopt? Jij kunt dit ook geven aan jouw klanten door het geven van een workshop.

Ben je bijvoorbeeld een kindercoach? Geef een workshop over het kind dat twee is en tips om je kind in deze fase te begeleiden. Ben je een fotograaf? Geef een workshop over het zichtbaar worden van je bedrijf en hoe je dit het beste kunt doen.

Leer mensen hoe ze dingen kunnen doen. Ze willen graag jouw informatie ontvangen. Kijk of jij een verandering bent doorgegaan en of je deze informatie kan delen. Eerst was je op een bepaald punt in je leven. Door jouw specifieke vaardigheden heb je die situatie verandert. Nu ben je in de volgende fase en geniet je van de veranderingen die je hebt aangebracht. Vertel tijdens je workshop hoe je dit hebt gedaan en je hebt een enorme impact op jouw deelnemers.

Hoe krijg je deelnemers voor je workshop?

Als je een onderwerp hebt, dan ga je nadenken hoe je mensen in je workshop krijgt. En dit is het punt waar veel ondernemers vooraf op vastlopen. Je hebt een prachtige workshop, waardevolle informatie om te delen… maar waar haal ik de deelnemers vandaan?

Dit onderdeel is ontzettend belangrijk bij het organiseren van een workshop. Kijk hoeveel deelnemers je nodig hebt om alle kosten te dekken. Schrijf al je uitgaves op en vergeet hierbij niet de tijd te rekenen die je nodig hebt om alles te bedenken en uit te voeren. Dus alle kosten voor de mensen die je wellicht inschakelt om materiaal te maken en de uren die je er zelf in steekt om alles te ontwikkelen. Verzamel alles en kom tot een eindbedrag. Dit kost het dus om jouw workshop te organiseren….

Als het bedrag wat je zelf moet investeren helder is, dan weet je ook hoeveel deelnemers je nodig hebt om geld te verdienen met je workshop. Je kunt nu een doel stellen voor het aantal deelnemers van je workshop en welke prijs je kunt rekenen voor je workshop.

Pak dan je lijst van contacten er eens bij. Veel ondernemers vergeten dat ze een bestand van fans hebben. Mensen die al eens met je hebben samengewerkt en die graag een vervolgstap met je willen maken. Bel ze eens of stuur ze een persoonlijke mail waar je ze uitnodigt om naar de workshop te komen. Misschien zijn er ook wel ambassadeurs die je willen helpen om jouw workshop te delen met hun netwerk. Nodig ze uit om je te helpen en sta niet verbaast als ze het graag doen.

Je kunt je workshop delen via social media en ook je nieuwsbrief kan een krachtig onderdeel zijn om mensen op je deelnemerslijst te krijgen. Kijk verder, hoe moest je voor het tijdperk van online marketing deelnemers krijgen voor je workshop? Zitten daar nog tactieken die je kunt gebruiken om deelnemers te krijgen voor je workshop? Daarna ga je eens kijken naar de mogelijkheden online. Want deze kunnen ontzettend krachtig zijn. Geef bijvoorbeeld een webinar en behandel een onderdeel van je workshop. Aan het einde kan je mensen uitnodigen om naar je workshop te komen met een aantrekkelijk aanbod.

Laat je mij weten of je een workshop gaat geven het komende jaar? En ik ben natuurlijk razend benieuwd naar je ervaringen na het geven van een workshop. Was het zo moeilijk? Ik ontdekte tijdens mij eerste workshop, dat ik het zo leuk vond om een workshop te geven! Ik baalde gewoon dat de tijd voorbij was. Ik had graag nog veel meer vertelt! Het bruiste en borrelde… ik had mijn eerste workshop gegeven en ik vond het super leuk om te doen! Had ik blijven hangen in mijn bezwaren, dan had ik nooit geweten dat ik het zo leuk vond om te doen.

En jij? Hoe was jouw eerste workshop? Of hoe hoop je dat je eerste workshop eruit gaat zien?

 

 


Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS GROEIgesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.