Zijn businesscoaches geldwolven

"Dit is misschien wat je businesscoach je wijs heeft gemaakt, maar... Businesscoaches blijven zich vermenigvuldigen... Businesscoaches hebben zelf niet doorleefd wat ze de ander leren... Businesscoaches veel herrie, weinig inhoud..." en zo kan ik nog wel doorgaan. Iedere dag komt er wel een artikel voorbij en op dit moment lijkt het wel een hype om businesscoaches tot de grond toe af te branden. Artikelen waarin aangegeven wordt dat businesscoaches geen verstand hebben van marketing, kunstjes doen en veel geld vragen voor trajecten die eigenlijk geen fluit opleveren. Uiteraard zit daarna altijd een stukje waarin wel wordt verteld hoe deze aanbieder je veel beter kan helpen dan een businesscoach. Het toppunt deze week was voor mij een businesscoach die zelf deze strategie ging toepassen en dan vraag ik mij toch af "Waar zijn we nu met zijn allen allemaal mee bezig?"

 

Ergens is deze trend ontstaan om de businesscoaches de schuld te geven. Vaak ondersteund met een hoop reacties in de comments van ondernemers die blij zijn dat er eindelijk gerechtigheid komt.

 

En dan mag je weten dat ik mezelf afvraag of ik een verkeerd bedrijf ben begonnen. Is het zo verkeerd (als je altijd hebt geleerd voor marketing, gewerkt hebt op een marketing- en communicatiebureau), dat je je omschoolt naar een businesscoach om ondernemers te helpen met je kennis? Laat ik dan alleen anderen (voor veel geld) zien wat ik denk dat ze moeten doen? Is dat dan waar ik elke dag mee bezig ben? Jat ik, bedrieg ik en ben ik alleen maar met mezelf bezig op Instagram? Weet ik niet hoe het voelt om geen geld meer te hebben om mijn rekeningen te betalen en wakker te liggen om zorg te dragen voor mijn gezin? Ik denk het niet...

 

Doodmoe word ik ervan. Dat gezeik op businesscoaches

Ik moet bekennen dat dit het plezier wegneemt van het delen van je kennis. Want als ik dan wat maak om kennis te delen, dan doe ik dat alleen maar om je op mijn mailinglijst te krijgen. Zodat ik je in een funnel kan proppen, waar je nooit meer uit komt. Dan heb ik je in de greep en laat je niet meer los voor je mijn veel te dure programma koopt. Want dat is waar ik als businesscoach alleen maar op uit ben. Echt, ik ben toch nog nooit op mijn bek gegaan...??? Toch??? Dit is toch het enige wat ik kan? Mooie poeziewoezie verhalen vertellen en er flink aan verdienen.

 

Is het allemaal geen marketingspelletje?

Weet je wat ik dan nog het mooiste vind? Dat deze businesscoach uitkotsers zelf ook marketingtechnieken inzetten. Kijk, dan leveren mijn jarenlange marketingtrainingen en -opleidingen toch nog wat op. 1 blik is namelijk voldoende om het te zien en dit marketingspelletje te doorzien.

Want daar draait het allemaal om. Hoe positioneer ik mezelf tegenover businesscoaches? En geloof mij, dan werkt deze aanpak op dit moment goed. Helaas is dit gevoel heel duidelijk aanwezig bij verschillende ondernemers en het wordt ook gevoed op dit moment door dit soort bewustwoordingsartikelen. Dus gaan we massaal lekker zeiken op alles wat businesscoaches doen. Met de nadruk op wat ze NIET goed doen. "Foei businesscoach! Verdwijn alsjeblieft... er is een nieuwe oplossing opgestaan. Dat jij met alle passie (in elke vezel van je dna) en wel degelijk kennis waar je jaren voor hebt geleerd, anderen helpt... dat is zo passé. We hebben je in de gaten businesscoach, je bent alleen uit op geld. Niks helpen. Geld ruik je. En met mijn artikel ga ik je namelijk laten zien hoe ik het veeeeeel beter kan oplossen. Of bekijk mijn video, waarin ik eerst tig marketingvragen stel voor je hem krijgt te zien (ik wil je namelijk bellen). Daarna start ik mijn intro dat je vooral niet moet luisteren naar een businesscoach en dat mijn oplossing nu gekocht kan worden als je hier klikt."

Weet je... ga toch weg met je doorzichtige marketingtruc. Je bent net zo erg als waar je ons van beschuldigt.

En dat maakt de cirkel voor mij rond. Zoals ze zelf businesscoaches beschuldigen van jarenlange hallalujah nepverhalen (waar mensen zijn ingetrapt), gaan mensen nu achter hun marketing-afzeik-verhalen staan. Alleen wake-up call, dit is hetzelfde grote marketingspelletje waar ze de anderen van beschuldigen.

 

Waar gaat dit eindigen?

Nu groeit het uit op een hetze tegen businesscoaches en ik vraag mij af waar dit gaat eindigen. Wat moet je op een gegeven moment nog uit de kast trekken om je eigen aanbod te verkopen? Is dit de manier? Businesscoaches afbranden? Ik denk het niet en ik denk dat je jezelf veel beter een andere positionering kan geven.

 

95% van de businesscoaches heeft nog nooit iets zelf verzonnen

 

Kijk, nu wordt het leuk. Opeens is dát een groot probleem, terwijl businesscoaches het nou eenmaal hebben over business en ook vaak over marketing. Tja, ik kan er geen ander verhaal van maken. Marketing is marketing. Ga ik daar dingen verzinnen dan ga ik juist liegen en bedriegen. Wat ik vertel of maak in mijn content, het kan gerust zijn dat het lijkt op wat een andere businesscoach ook vertelt. Weet alleen dat mijn liefde voor het vak erin zit en dat ik mijn kennis met mijn sausje op dat moment wil delen. Bakkers bakken toch ook dezelfde broden, ze hebben misschien een eigen ingrediënt of recept, maar het blijft volkorenbrood. Gaan we daar dan ook massaal over zeiken dat ze elkaar na doen?

Gaat mijn kennis nog groter worden, vast... Ik geloof namelijk niet dat ik ooit uitgeleerd ben... sterker nog mijn brein heeft dat ook nodig, anders wordt het dodelijk saai. Maar ik probeer om iets toe te voegen aan het ondernemerschap. Niks meer, niks minder. Heb je er wat aan, top... dan heb ik niet voor niks zo hard gezwoegd om het te maken. Wist je het al of vind je het niks, of vind je het op een verhaal van een ander lijken, even goede vrienden en pletter het dan gewoon in de prullenbak. Alles is oké voor mij. Of wacht, dat doe ik niet goed, want ik moet kijken wat anderen doen, zodat ik dat na kan doen.... toch?? Ik moet dan juist even kijken wat zij doen, want dat werkt. Zo werkt dat toch?

 

De grootste flauwekul vind ik het en ik vind het makkelijke marketing. Een ander in een zeikverhaal wegzetten en daarmee je eigen grootsheid willen laten zien. Kunnen we nou niet iets anders verzinnen en elkaar lekker in de waarde laten? Wat een gezeik...

 

 

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Businesscoach | Ondernemerscoach | Meer verdienen | Meer vrijheid| Grip op groei |

Door |2019-01-15T21:51:56+00:0015 januari 2019|Blog, Businesscoach, marketing, Strategie|0 Reacties

Geef een reactie