Als je onzeker bent dan is het altijd even slikken om feedback te ontvangen. Je bent te gevoelig voor de meningen van anderen, waardoor het commentaar je tot diep in je ziel raakt. Zeker bij een hooggevoelige of hoogbegaafde ondernemer kan deze feedback harder dan normaal binnenkomen.

In al je kwetsbaarheid laat je aan een expert jouw content of je keurig ontwikkelde websitepagina zien. Je bent er écht groos op, maar tijdens de feedback word je steeds kleiner en de moed zakt je in de schoenen. Je merkt dat je JA-JA knikt, als de ander vol vuur vertelt waar de verbeterpunten liggen. Ergens weet je dat de ander gelijk heeft en je ziet dat het beter is om het aan te passen.... Alleen gaat heel geniepig jouw onzekerheidsstemmetje aan en dat zegt razendsnel: "Zie je nou wel, je kunt het niet. Het is ook nooit goed."

Poef, weg is je zelfvertrouwen

Ergens wil je wel gas geven, maar door je eigen onzekerheid lijkt er steeds een rem op je succes en bedrijfsgroei te zitten. "Wat vinden anderen ervan? Is het wel goed genoeg om in de wereld te zetten?" Daar ben je meer mee bezig en jouw stressniveau vliegt omhoog. Hierdoor heeft jouw onzekerheid invloed op de groei van het bedrijf. Je lijkt steeds meer de grip te verliezen en je gaat steeds slechter in je vel zitten als onzekerheid je in de greep heeft.

Een expert vindt altijd wel iets wat beter kan

Als jij een expert spreekt, dan heeft deze altijd opmerkingen op wat jij gemaakt hebt. Het is tenslotte de expert en deze ziet in één oogopslag waar de knelpunten zitten. Het kan namelijk altijd beter. (Uiteraard kunnen we onze vraagtekens zetten bij beter, maar dat is een ander blog.) Zoveel guru's, zoveel meningen. De één vindt dat je iets moet doen en de ander spreekt dat juist tegen.

Voor een expert is het juist het leukste om de bottlenecks te vinden en ze op te lossen. Daardoor vergeet een expert weleens om stil te staan bij wat jij gewoon hartstikke goed doet. Ze zijn alweer verder aan het denken en willen jou naar het next level brengen. Dus blijf vooral zelf aandacht houden voor de successen en de dingen die je goed doet. Zie waar je vandaan komt en welke groei je al bent doorgegaan. Dat tovert direct een glimlach op je gezicht, belooft!

Laat je niet uitlokken om negatief te denken

Ondertussen probeer jij te ontdekken wat voor jou de beste manier is en wordt voor je gevoel heen en weer geslingerd tussen de feedback. Dat kan jouw onzekerheid triggeren. Wees niet te gevoelig op een reactie van een expert. Fietsen leer je ook door steeds een stukje van het fietsen op te pakken, dat mag in het ondernemen ook. Want gelukkig ben je in het ondernemen nooit uitgeleerd... dus mag jij er steeds beter in worden.

Spreek je 10 experts dan krijg je 10 verschillende opmerkingen. Jij weet altijd het beste wat bij de groei van jouw bedrijf en de ideale klant past. Want... eerlijk... het is nooit goed 😉 Welke expert je ook spreekt... ze vinden altijd wel iets.

Vertrouw op je eigen inzichten en gevoelens

Als jij een advies krijgt dan voel jij of het klopt. Je weet gewoon of jij gelijk enthousiast bent en met de tips aan de slag wilt. Of dat de feedback je heel klein maakt.

Van adviezen die mij onzeker maken, weet ik ondertussen dat ze niet voor mij bedoeld zijn op dat moment. Later misschien wel, maar nu nog even niet.

Ik ben er nog niet aan toe of ben daar nog niet. Ergens voel ik onbewust dat het niet past, dat het voor mij niet de bedoeling is. Ga ik het geforceerd proberen toe te passen en dan werkt het vaak voor geen meter. Gelukkig luister ik steeds meer naar de innerlijke begeleiding, zodat ik het onzekerheidsmonster tem. En jij?

[Bonustip] Let erop dat je als expert klanten niet onzeker maakt

Ben je zelf een expert, let dan ook op dat jij niet alleen de nadruk legt op wat fout gaat. Je kunt je klanten veel beter inspireren als je vertrekt vanuit wat ze al goed doen. Door ze dan te laten zien hoe hun nieuwe wereld eruit kan zien als ze jou tips daarbij gaan toepassen, helpt ze om in mogelijkheden te blijven denken.

Zelf heb ik al verschillende klanten gehad, die (figuurlijk) een coach op hun schouder hadden zitten en die constant vertelde wat niet goed was. Ik hoef jou niet te vertellen dat dit niet helpend is. Zeker als je met gevoelige en begaafde ondernemers werkt, kan goedbedoelde feedback keihard aankomen. Deze gevoelige ondernemers blokkeren als ze het gevoel hebben het niet goed te doen en dat is het laatste wat je als expert wilt bereiken. Toch?

 

Blijf positief en goed over jezelf denken. Bouw vol zelfvertrouwen aan je bedrijf, (zelfs als je feedback krijgt), zodat je volledig tot je recht komt en grip houdt op je bedrijfsgroei. Het opkrikken van je zelfvertrouwen heb je zelf in de hand. Het is een vaardigheid die je kunt leren, zodat je blij bent als een expert met je meekijkt. En jij voortaan jouw onzekerheidsmonster onder controle hebt als je feedback krijgt.

 

 

Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS gesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.