"Verkopen is zo niet mijn ding. De gedachte er alleen al aan... brrrr... Maar ja, het is wel belangrijk als je klanten wil krijgen. Het allerliefste ga ik verkoopgesprekken uit de weg. Het zou zo tof zijn als klanten gewoon komen of iemand het van mij overneemt."

Herkenbaar?
Gaan bij jou ook de haren overeind staan als je denkt aan verkopen?

Of  is verkopen juist heerlijk om te doen? Kijk je uit naar de gesprekken en kan je niet wachten om de volgende potentiële klant te spreken?

 

Verkopen valt en staat met het verhaaltje dat je inwendig tegen jezelf vertelt

Wat betekent verkopen voor je? Heb je daar al eens over nagedacht? Is het pusherig? Door de strot duwen? Popt er gelijk een beeld van zo'n gladde verkoper bij je op als je denkt aan verkopen? Waardoor er een stemmetje komt "Dat is wel opdringerig. Daar zit toch niemand op te wachten?"

Of zie je dat jij de klant juist helpt. Dat jij het talent of het product hebt waarmee je iemand zijn leven beter kan maken of makkelijker... of wat dan ook. En voel je in elke vezel dat jij niet het grootste geheim van jouw vakgebied wil blijven. Daarom vertel je het aan iedereen in geuren en kleuren wat jij kunt betekenen.

 

Verkopen is afstemmen op de persoon die voor je neus staat

Verkopen daagt je uit. Vraagt van je om heel puur je af te stemmen op de persoon die voor je staat. Zodat je samen kunt kijken of er een match is. Meer is het niet, maar in ons hoofd maken we er een heel verhaal van. En daar zit nou net de bottleneck. Dat verhaal dat je inwendig tegen jezelf vertelt.

 

Verkopen ging mij bij de start van het bedrijf makkelijk af, ze kwamen vanzelf!

In het begin van het ondernemen vond ik het helemaal niet lastig om gesprekken met potentiële klanten te starten. Ik was een VA, goed in mijn vak en de klanten kwamen via doorverwijzingen naar mij toe. Appeltje eitje... deze klanten hadden al besloten dat ze met mij samen wilde werken. Maar toen ik de business omdraaide naar businesscoaching, werd het een ander verhaal. De klanten stonden niet in rijen dik voor de deur. Iedere klant was een uitdaging en ik moest vaardiger worden in mijn verkoopproces.

Eerlijk? Ik was lui geworden, omdat de klanten naar mij toe kwamen. Ze kwamen op een presenteerblaadje en nu moest ik aan de bak. De enge dingen doen, die ik daarvoor lekker uit de wegging. En dat bleek een hele nieuwe ervaring als je altijd gewend bent dat ze uit zichzelf komen. Het was tijd om het spelletje goed te gaan spelen en mijn vaardigheden verbeteren.

 

De negatieve gedachtes kregen mij in hun greep

Toen het verkopen niet echt soepeltjes liep, begonnen stemmetjes in mijn hoofd te kletsen tegen mij. "Zie je nou wel, je kan dat niet. Stop er nou maar mee..." En dan is dit nog de light versie 😉 Er ontstonden allerlei verhaaltjes die ik tegen mezelf vertelde en overal waar ik keek... zag ik voor mijn gevoel succesvolle ondernemers. Bij hun zaten de trainingen wel vol, terwijl ik mijn gratis workshop niet eens verkocht kreeg. What the hell...

Daardoor werden de stemmetjes steeds sterker. En als we dan kijken naar de wet van aantrekking, tel daar dan bij op dat wat je gelooft en denkt... waarheid wordt. Want jij creeërt het leven en wat je denkt/gelooft komt tot leven. Nou lekker dan, dus zo kwamen de klanten op mijn pad die constant nee zeiden. En later zag ik ze wel bij anderen instappen... Frustrerend, nogal ja... Op dat moment zocht ik alleen maar de bevestiging in wat ik dacht en geloofde over verkopen... Het bewijs dat dát het waar was. En boy o boy, wat werd dat goed terug gespiegeld....

 

Klanten spiegelen jouw gedachtes over verkopen

Ik kan je wel vertellen, met deze gedachtes die door je brein gieren ga je niet lekker een verkoopgesprek in. Sterker nog, je staat al met één nul achter. Jij creëert je eigen leven... dus wat gebeurt er als je verkoopgesprekken met deze mindset aanvliegt? Je krijgt de lastigste klanten op je pad. "Kan je dit niet aanpassen? Dat heb ik niet nodig hoor.. Kun je niet alleen een sessie doen ipv een heel traject?" en ga zo maar door. Kijk jij gelooft een bepaald verhaal en daar zijn opeens de klanten die het spiegelen.

Denk jij dat je aanbod nog niet goed genoeg is? Hup, daar krijg je een bak klanten die net iets missen in je programma. Of die je wijzen op je fouten. Vraag je je af of je deze hoge prijs wel kunt vragen? Hoppekatee... daar is een blik klanten die het te duur vinden.

 

Het was tijd om eerlijk naar mijn verkoopblunders te kijken

Klopte het wel wat ik mezelf vertelde over verkopen? Was ik er echt zo slecht in? Of was er iets anders aan de hand en was het tijd om dit aan te kijken?

Onder mijn verkoopangst zat een diepe onzekerheid. Ik was er zelf nog niet van overtuigd dat ik goed genoeg was als businesscoach. En dan ga je jezelf onbewust saboteren. Het werd dus tijd om deze onzekerheid aan te kijken en ermee aan het werk te gaan.

 

Mijn gedachtes over verkopen klopte niet

Al snel kwam ik erachter dat het verhaaltje niet klopte. Al mijn klanten waren blij met mij en ik had een bak ervaring dat ik in mijn sessies meenam. Daarnaast had ik ontzettend veel trainingen gevolgd en zelfs een jaaropleiding om een gecertificeerde businesscoach te worden. En ik was potjandorie nog steeds allerlei trainingen aan het volgen om steeds beter te worden als coach.

Dus de onzekerheid over mijn kwalificaties als businesscoach mochten eindelijk aan de kant. Ik was goed genoeg!

 

Ik stemde mij af op mijn geniale ondernemersstaat en kreeg hele andere antwoorden

Daarna stemde ik mij af op mijn geniale staat en het Universum, kreeg ik ook boodschappen dat het juist de bedoeling was dat ik dit ging doen. Ik kan er zoveel mensen mee helpen en waar moeten deze dan terecht? Opeens was er een liefdevollere stem die een heel ander verhaal tegen mij vertelde. Een stem die mij juist uitnodigde om te gaan doen wat de bedoeling was en alle tegenslag te zien als uitnodigen om nog verder te groeien.

 

Verkopen is niet ingewikkeld

Het enige wat ik hoefde te doen was 100% mezelf te worden en te vertrouwen op mijn intuïtie als ik een verkoopgesprek in ging. Nieuwsgierig te zijn naar de wereld van de klant en te bekijken hoe ik van betekenis kon zijn. Zo simpel en het werd gelijk rustiger vanbinnen. Net alsof alle druk van het verkopen van mijn schouders ging. Ik mocht gewoon mooie gesprekken hebben en dan kon ik daarna aansluiten met mijn aanbod. Dat is toch geweldig!

 

Is het tijd om naar jouw verkoopproces te kijken?

En misschien herken jij wel de druk die naar boven komt als je denkt aan verkopen. Ervaar je het als een alles of niets moment en tieren de gedachtes over jouw verkoopskills door je hoofd waardoor je net niet lekker uit de verf komt als je een verkoopgesprek moet voeren. Laten we dan de blauwdruk achter je gedachtes een blootleggen in een Deep Dive gesprek. Ik beloof je dat het gelijk de bottleneck naar boven haalt, maar ook dat je aanhaakt op jouw potentieel. Zodat je verkoopgesprekken wat relaxter aanvliegt. En het vooral op jouw manier kunt doen, zonder dat je stappen moet volgen of wat dan ook.

Zodat je gaat houden van verkopen, omdat je 100% jezelf bent en met de juiste energie de leukste klanten aantrekt die graag met je in gesprek gaan.