Anne is continu zichtbaar op social media. Zo hoopt ze klanten te krijgen. Rechtstreeks klanten bellen hoeft volgens haar niet. "Dat is veel te spannend. Ik moet gewoon aanwezig zijn op social media, dan komen de klanten vanzelf wel" maakt ze mij in een gesprek duidelijk.

Anne baalt er wel van dat de interactie laag is en dat er niet meer volgers bijkomen. Maar het weerhoudt haar niet om constant te werken aan haar content voor social media. Ze gaat steeds harder werken.

 

Om online klanten te krijgen moet je continu zichtbaar zijn

Veel ondernemers zijn ervan overtuigt dat je constant aanwezig moet zijn op social media. Misschien jij ook wel. Denk je ook dat je constant zichtbaar moet zijn om klanten te krijgen. Dat het DÉ manier is om klanten te krijgen.

Als je continu aanwezig wilt zijn, slurpt het maken van de content je tijd op. Voor je het weet is er weer een dag voorbij en heb je geen tijd gehad om de klant te bellen die de vorige keer aangaf dat het niet zo soepel liep bij haar thuis. "Nee, eerst consequent mijn berichten maken voor social media. De klant bel ik morgen wel even. Ik moet wel vasthouden aan mijn planning om zichtbaar te zijn zoals ik heb geleerd in de training - klanten krijgen via social media."

En daar gaan bij mij als businesscoach de haren van overeind staan. Het kan niet de bedoeling zijn dat je acquisitie blijft wachten, omdat je zichtbaar moet zijn op social media. Ik geloof nog steeds dat het direct benaderen van klanten, zorgt dat je jouw producten verkoopt. Dat is de snelste manier om je omzet te halen. Social media is belangrijk, maar de weg naar een verkoop is veel langer.

Online posten is veel minder eng dan een klant rechtstreeks bellen

Toch zijn veel ondernemers iedere dag druk in de weer om content te maken op social media. En als ze eerlijk zijn, dan vinden ze deze veilige manier van klanten krijgen wel prettig. Je hoeft dan geen enge acties te doen. Een post is veel makkelijker gemaakt en gebeurt veilig achter het computerscherm.

Het geeft je ook een gevoel dat je druk bezig bent geweest en dat kan heel prettig zijn. Aan jouw inspanningen ligt het dus niet, dat er geen klanten zijn... toch?! Je hebt misschien nog niet de juiste snaar te pakken. Of misschien moet je.... en vul dan op de puntjes maar in waarom je nog geen klanten hebt uit social media.

Krijg je via social media klanten?

"Zeg je nou dat ik niet aanwezig moet zijn op social media Danielle?"

Nope, maar als het al je tijd opslurpt, waardoor je geen klanten meer benaderd om te verkopen... dan hebben we wel een probleem.

Verkopen is het allerbelangrijkste voor een ondernemer. Acquisitie gaat voor alles. Ik zeg dit ook altijd tegen mijn klanten. "Eerst sales en dan kunnen de andere acties ingericht worden." Vaak moeten ze even schakelen en vinden ze mij even niet zo leuk. Moeten ze toch die enge acties gaan doen, die ze al een tijdje voor zich uitschuiven.

Verkopen zonder social media... het kan

De kracht van verkopen zit in het volledig aandacht hebben voor verkoopsignalen en daar direct op inspringen. Mijn klant Desiree verkoopt als een tierelier, zonder 1 seconde aanwezig te zijn op social media. Dat komt doordat sales op nummer 1 staat. Groeit ze verder dan gaat ze de kracht van social media inzetten, maar nu ligt haar focus op het verkopen van haar programma. Niks meer of minder.

Social media is een onderdeel van het plan, niet het plan op zich

Social media is belangrijk. Dat is een feit anno nu. Het helpt bij het verkoopproces, omdat je bewust klanten door de Know, Like en Trust fases laat gaan. Het draagt bij aan je plan om te verkopen.

Alleen het is niet dé enige manier om klanten te krijgen. Het is een compleet samenspel van online en offline acties. Ik durf te beweren dat als je omzet wilt, dan moet je gewoon verkopen. Ja... echt... de enge manier van klanten benaderen... die werkt nog steeds het beste.

Weet je wat het grote geheim is van succesvolle online ondernemers?

Wist je ook dat het rechtstreeks benaderen van klanten het grootste geheim is van alle grote en succesvolle online ondernemers? Al de jaren dat ik deel uitmaakte van hun teams, lag de nadruk op verkopen. Ieder teamlid moest kunnen verkopen en het verkoopspel snappen. Je was een onderdeel in een compleet plan om een klant te verleiden om een product te kopen.

Social media werd ingezet, maar de focus lag op het direct verkopen van de producten. Dus wij belde klanten die een verkoopsignaal gaven. Wat is zo'n signaal, vraag je je misschien af? Het aanmelden voor een webinar is een duidelijk voorbeeld. Dan geeft de klant aan dat deze geïnteresseerd is in wat jij behandeld in het webinar. En dat is een signaal die je hoort op te volgen.

Anne stopte met het druk zijn met social media en ging verkopen

Anne kwam er ook achter dat al haar tijd verdween in het constant zichtbaar zijn op social media. Dat er geen tijd meer was om te verkopen. Ik heb haar uitnodigt om deze tijd weer te maken en al snel merkte ze dat ze sneller een klant overtuigde om voor haar te kiezen. Zeker toen ze oog kreeg voor de verkoopsignalen die dagelijks op haar afkwamen.

Verkopen kun je leren. Echt... het is een vaardigheid en het leuke is ook dat je er steeds beter in wordt. Verschuil je niet net als Anne achter social media als je het spannend vindt. Zet de enge stappen om klanten te krijgen. Jij kunt verkopen en goed ook!

Zoek je tips? Download mijn GRATIS e-book Verkoopgesprekken simpel en effectief houden