Zichtbaar voor klanten door een webinar te geven is slim. Maar zoals paddenstoelen uit de grond schieten, zo vliegen de webinars je de laatste tijd om de oren. Het gebeurt zo vaak dat je je wellicht afvraagt of het voor jouw onderneming ook nuttig is. Wellicht ergert het je soms ook een beetje en vraag je je af wat het nut van al die webinars is. Daarover kan ik kort zijn: als het houden van een webinar geen mogelijkheden zou bieden, dan zou de hype snel over zijn. Maar je ziet juist steeds meer ondernemers die de mogelijkheid bieden om op deze manier in contact te treden met hun klant. De veelheid van het aanbod vraagt echter wel om de juiste aanpak.

 

Zorg voor een strategie voor jouw webinar

Een webinar is een goede manier om jouw doelgroep te overtuigen van het nut dat jij voor hen kunt hebben: het oplossen van het probleem waarvoor zij zich geplaatst zien. Een strategie bepalen voor je online presentatie (webinar) is niet slechts nuttig maar simpelweg noodzakelijk. Als je communiceert en je weet niet wat je eindpunt is of wat je verwachting met de communicatie die je uitzendt zou moeten zijn, loop je grote kans “de boot” – en dus de klant – te missen.

Een webinar is een soort ‘verkoopgesprek’ dat jij voert met nieuwe klanten. Je solliciteert naar een opdracht en dient hen te overtuigen van jouw nut. Er zijn 7 tot 12 contactmomenten nodig via sociale media en/of in persoon om hen over de streep te trekken om met jou in zee te gaan. Voordat klanten zich inschrijven voor je webinar, heb je via allerlei berichten op sociale media of netwerkbijeenkomsten (waar je hen ontmoette) al een bepaalde vertrouwensband met hen opgebouwd. Ze zijn bereid om een bepaalde hoeveelheid van hun kostbare tijd in jou te investeren. Dus er bestaat een goede kans dat je hen – door de juiste informatie of content in een goede structuur te gieten – via een succesvolle webinar definitief overhaalt om jou als ondernemer in te schakelen.

Wat is het probleem van de klant dat naar jouw webinar luistert?

De inhoud of content van zo’n webinar moet echter wel voorzien in een oplossing voor een specifiek probleem van je klant. Als ik mijn kostbare tijd aan jouw webinar besteed, moet ik wel overtuigd zijn van jouw nut voor de oplossing van het probleem dat ik ervaar. Dus het is wel zaak dat jij weet waar je klanten mee worstelen. Als jij hen in een webinar namelijk kunt helpen om een specifiek probleem op te lossen of naar een oplossing toe te werken, bewijs jij jouw nut en expertise en sta je als ‘deskundige’ op de kaart van de persoon in kwestie. Als je merkt dat je onvoldoende antwoorden kent op de vragen waar jouw klanten mee worstelen, vraag hen dan gewoonweg om antwoorden. Interview ze en bedank ze met een leuk presentje.

Aan de slag om een webinar te maken:

Pak maar eens een blanco vel papier en schrijf eigenschappen en karaktertrekken op van je klant. Ga na welke problematiek ze in hun dagelijkse beslommeringen tegenkomen. Ik weet bijvoorbeeld dat veel van mijn klanten (net als ik dat deed) worstelen met zichtbaar worden. Ze willen het product dat ze hebben graag delen met hun klanten, maar lopen tegen beperkende overtuigingen aan. Ze hebben een hekel aan cold hard selling en willen vanuit werkelijke overtuiging waarde toevoegen voor hun prospects. Stiekem weten ze heel goed dat een webinar daarvoor heel nuttig kan zijn, maar desalniettemin zijn ze er al een jaar over aan het nadenken voor ze daadwerkelijk in actie durven komen.

Ik wil mijn klanten dus helpen om de (technische) onzekerheden die ze hebben over het geven van een webinar te overwinnen. Vragen die bij jullie leven zijn o.a.

Hoe doe ik dat nu precies, een webinar geven? Welke programma’s zijn geschikt? Hoe kan ik mijn beeldscherm delen met mijn klanten? Heb ik er dure apparatuur en software voor nodig? Klopt hè?

Dit is een onderwerp waar ik jou heel goed bij kan helpen. Ik beschik over meer dan voldoende expertise om dat te doen. Ik heb geen enkele aarzeling over mijn kunde op dit vlak. Het enige dat me tegenhield om zichtbaar te worden in een webinar, was het feit dat ik het moeilijk vond om mezelf in beeld te zien. Pfoehh die onderkin, die rode wangen … confronterend. Ik vind mezelf niet grappig of entertainend, dus ik aarzelde lang voordat ik mijn nuttige kennis met jou begon te delen. Daardoor heb ik jou eigenlijk de mogelijkheid ontnomen om mijn expertise in te zetten om sneller te kunnen bouwen aan jouw bedrijf.

Zo is het tussen jou en mij. Maar tussen jou en jouw ideale klant is dat niet anders.

Jij ontneemt je klant jouw expertise als je niet zichtbaar wordt.

Schrijf maar eens op:
  • Wat los jij op voor mij als ondernemer? Dat is één van de vijf belangrijke WWWWW- vragen. Waarom, Wanneer, Wat, Wie en Waardoor.
  • Wat voor problemen heb ik als jouw klant en op welke manier los jij ze voor me op?
  • Wanneer ervaar ik het probleem?
  • Wie is jouw ideale klant? Ben ik een man of een vrouw, welke leeftijd, waar bevind ik me, waar kun je mij tegenkomen?
  • Waarom ervaar ik het probleem dat ik heb? Hoe los jij dat probleem voor mij op?
  • Waardoor kun jij mij op pad helpen? Welke eerste stap kun jij mij helpen zetten en wat zou een tweede stap kunnen zijn?
  • Wat zijn mijn liefhebberijen en allergieën? (niet letterlijk misschien maar figuurlijk) En kun jij hierop inspelen met je content van je webinar?

Door zwart op wit te zetten wie jouw klant is, leer je jouw ideale klant steeds beter kennen. Je praat namelijk tegen deze klant, zoals je dat ook zou doen in een direct gesprek waarbij je me in de ogen kijkt. Een webinar is een perfecte manier om met jouw ideale klant in gesprek te raken.

Je ziet dat het geven van een webinar heel nuttig is en dat je daardoor klanten kunt krijgen. Loop jij nou vast is de HOE DAN? Neem dan contact op, ik laat je graag zien hoe het werkt. Zodat jij binnenkort webinars kunt gaan geven.

En wil je mijn allerlaatste webinar zien? Zodat je ziet dat het uitgegroeid is naar iets wat ik met veel liefde doe? Meld je dan aan voor het webinar 'Toverformules bestaan niet'.