Als ondernemer ben je druk op zoek naar mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken. Maar de meeste ondernemers hebben daar eigenlijk helemaal geen tijd voor.

Ze worden opgeslokt door alle werkzaamheden die op hun af komen door de groei van het bedrijf. Je hoort hun dus vaak zeggen: "Ik wil graag een nieuwsbrief starten als ik..."

Als ik.... Waarom niet nu gelijk beginnen?

 

7 tot 10 contactmomenten nodig
Met het uitstellen van deze belangrijke contactmomenten weten klanten niet van jouw bestaan af. Dagelijks krijgen wij veel communicatieboodschappen naar ons toe. Dus 1 keer vertellen wat je doet, zorgt er niet voor dat klanten je onthouden. Zeker nieuwe klanten moeten een binding krijgen met jouw bedrijf.

Het is dus belangrijk om op verschillende momenten in contact te komen met deze nieuwe klanten en regelmatig te vertellen wat je voor hun kan betekenen.

 Werkzaamheden die zorgen voor de omzet - gaan voor
Als ondernemer word je weleens overspoeld met alle werkzaamheden die er op je liggen te wachten. Uitgaande facturen, inkomende emails, bijhouden website, artikelen schrijven, bijwonen van presentaties en ga zo maar door. Vaak ben je overdag bezig met de werkzaamheden voor klanten en 's avonds of in het weekend met alle andere werkzaamheden. En in deze tijd moet je dus ook nog zorgen voor het benaderen van nieuwe klanten.

Maak voor jezelf een planning
Kijk op welke manier jij nieuwe klanten wil benaderen. Is dit via een advertentie, social media, een flyer of via een presentatie op een belangrijk event? Waar bevindt de klant zich en op welk moment kan jij het beste met deze potentiële klant in contact komen?

Als duidelijk is welke manier van acquisitie je wilt gebruiken, kijk dan naar de mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen. Maak een planning en een einddatum waarop je wilt dat de actie is uitgevoerd.

Op deze manier neem je toch de stappen die je moet zetten om in contact te komen met nieuwe klanten. Er is immers een datum waarop het klaar moet zijn.

Geen doe-het-zelf ondernemer meer zijn
Regelmatig hoor ik van mijn klanten hoe fijn ze het vinden dat een team bovenstaande werkzaamheden van ze overneem. Want zij zorgen er wel voor dat de mailing wordt gemaakt en mijn klanten hoeven alleen hun goedkeuring te geven.

Dus wil je echt af van het doe-het-zelf ondernemerschap? Bekijk de mogelijkheden om taken uit te besteden. En ga deze tijd die je terug krijgt van een asisstent nou niet vol plannen met andere klusjes. Nee.. gebruik het om je echt te focussen op kernactiviteiten.

Nieuwe klanten vinden en klanten binden
Dus ga op zoek naar nieuwe klanten. Maak een planning of kijk naar de mogelijkheden om dingen uit te besteden. Geef jezelf de ruimte om te doen waar je goed in bent.

En ga met de bovenstaande tips als inspiratie van: 'als ik...'  naar 'ik begin nu....'

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |