Hoe kan ik een salespagina maken? Veel ondernemers het zich af zich af, want het maken een salespagina is voor veel ondernemers lastig. De volgende vragen worden veel aan mij gesteld: "Hoe bouw je een salespagina op? Wat zet je erop? Hoe zorg je ervoor dat de klant op de aankoop knop drukt?" Maar de grootste vraag is "Hoe kan ik een salespagina maken?"

Dus ben je er klaar voor? Ik ga je meenemen in hoe je een salespagina maakt en wat een salespagina precies is.

 

Wat is een salespagina?

Een salespagina is een online websitepagina is waar je de klant verleidt om jouw product aan te schaffen. Op een salespagina staat een hele duidelijke aankoopbutton om je product te kopen. Een salespagina en een landingspagina worden veel door elkaar gehaald en hier kunt je lezen wat het verschil is tussen de pagina's.

Waar gebruik je een salespagina voor?

Een salespagina wordt gebruikt om online een product of dienst te verkopen. Hiervoor gebruik je het AIDA-model en help je op een websitepagina de klant door een verkoopproces.

A = Attention, trek de aandacht

I = Interest, wek interesse op

D = Desire, creëer verlangen

A = Action, gewenste actie

De vier essentiële stappen van het AIDA-model die in een salespagina aan bod moeten komen, zorgen ervoor dat er op de koop knop wordt gedrukt door een klant. Zit deze opbouw niet op een salespagina, dan merk je dat klanten de pagina bezoeken, maar hem wegklikken omdat ze niet uitgedaagd worden om te kopen.

 

A = Attention, trek de aandacht

Wat is het grote probleem van jouw klant? Waar ligt deze klant van wakker en waar kan jij bij helpen? In de eerste fase van je salespagina zoem je direct in op de situatie waar de klant zich bevindt. Zodat deze direct zichzelf herkent en ziet dat de salespagina interessant is om te lezen. Het is dus de uitdaging om de aandacht te trekken, want we krijgen allemaal veel prikkels op ons af en stompen dus af voor informatie. Maar jij wil direct opvallen met je salespagina, dus zorg ervoor dat je een scherpe titel gebruikt waar de klant mee wakker wordt geschud en je direct de aandacht opeist.

Om dit goed te doen, moet je jouw klant door en door kennen. Als je dit niet goed doet, dan kan het zijn dat je net niet de juiste pijn indrukt en klikt de websitebezoeker je pagina kwijt. Zorg dus dat je een duidelijk beeld hebt van jouw ideale klant en precies weet waar deze op dit moment mee rondloopt.

 

I = Interest, wek interesse op

Als je de aandacht hebt gevangen van de klant dan is het nodig dat je gaat uitleggen waarom de klant in deze situatie zit. Kijk maar naar jezelf, als je je ergens bewust van bent, dan wil je weten hoe het werkt en in deze fase gaan we dat uitleggen. Deel cijfers, statistieken die aangeven hoeveel mensen het overkomt, zodat jouw ideale klant ziet dat deze niet de enige is in deze situatie. Maar laat vooral zien hoe de situatie ontstaat, zodat de klant zijn eigen situatie gaat herkennen en denkt "Wacht eens even, dat ben ik". Je schudt de klant als het ware wakker.

 

D = Desire, creëer verlangen

Op een salespagina moet een je ook de klant laten zien dat de situatie anders kan zijn. Dat het te veranderen is en in deze fase schets je de ideale wereld van de klant. Hoe ziet deze eruit als deze met jou heeft samengewerkt. Dit is waar je het werkelijke verlangen op gaat roepen. Ik noem het ook weleens het moment dat de klant gaat kwijlen en denkt "Dat moet ik hebben...!" Zit dit niet in de pagina, dan merk je dat de klant geen portemonnee trekt.

 

A = Action, gewenste actie

Wat wil je dat de klant doet? Je product kopen? Zorg dan voor een aantrekkelijke button op de salespagina die opvalt. De teksten en afbeeldingen hebben de klant verleid en deze wil maar 1 ding... kopen. Zorg ervoor dat dit ook heel eenvoudig gaat. Geen tig invulvelden, maar een simpel aanmeldformulier of gelijk een winkelwagen. Heel veel ondernemers raken hun klanten kwijt in deze fase, omdat de klant niet uitgedaagd wordt om op de knop te drukken. Of vastlopen in het winkelmandje, omdat het aanmelden te ingewikkeld is.

Belangrijk is dat je de klant laat zien dat het een goed idee is om het product aan te kopen. Dus in deze fases staat testimonials van klanten die de grootste aankoopbezwaren weghalen. Weet wat het grootste bezwaar is om je product te kopen en zorg ervoor dat andere klanten laten zien dat je hier niet bang voor hoeft te zijn. Testimonials zijn heel belangrijk in deze fase.

 

Verleid klanten op een salespagina door het AIDA-model

Als deze opbouw in je salespagina zit, dan zal je zien dat je klanten makkelijk door het verkoopproces haalt. Vaak heb je met je content op social media de klant al door The Know, Like and Trust fase gehaald en is de klant al behoorlijk geïnteresseerd in je aanbod. Zorg dat je goed aansluit bij de verwachtingen, zodat de klant op jouw salespagina vindt wat deze zoekt. Het AIDA-model helpt je als je afvraagt: "Hoe kan ik een salespagina maken?"

 

Hoe kan ik een salespagina maken?

Als de tekst goed is opgebouwd op je salespagina, ga je nadenken over beeldmateriaal wat de tekst gaat ondersteunen. Tekst is belangrijk, maar met goede beelden breng je het gevoel over. Is de salespagina voor een workshop... zorg dan voor foto's van jou samen met de klanten in je workshop. Of geen je een event, laat dan jou op het podium zien. Belangrijk is dat je de emotie overbrengt met je beelden. Is het een feestje om met jou? Dan zie je lachende klanten, die blij samen met jou werken. Heb je een serieuzer onderwerp? Dan laat je dat via je beelden zien.

Tekst en beeld werkt samen om de klant te overtuigen. Het geeft een indruk van wat de klant te wachten staat en daarom is het belangrijk om aandacht te schenken aan je beelden op een salespagina als je je afvraagt, hoe maak ik een salespagina?

 

Welk programma kun je gebruiken om een salespagina te maken?

Er zijn zijn veel mogelijkheden om een salespagina te maken. Mijn website is gemaakt met Avada en daar zit al een mogelijkheid in om heel eenvoudig salespagina's te maken. Ik kan het template ook opslaan, zodat ik heel snel een andere salespagina kan opmaken. Heb je dit niet dan kan Elementor of Leadpages je goed helpen. Het zijn prima tools om een mooie salespagina te maken. Het fijne is dat ze bewezen templates hebben, die je heel eenvoudig met je eigen content vult.

 

Nu heb je ontdekt hoe jij een salespagina maakt

Tijd om aan de slag te gaan en je salespagina te maken, zodat klanten binnenkort jouw product online kunnen kopen. Volg de tips dan weet ik zeker dat je een ijzersterke salespagina krijgt. Of blijft bij jouw de vraag: "Hoe kan ik een salespagina maken?"

Vind je het lastig of wil je samen een salespagina maken? Dat kan! Vraag gerust een gesprek aan en dan kijk ik binnenkort met je mee, wat jij kunt doen om een ijzersterke salespagina te maken. Als cadeautje krijg je ook mijn gratis marketingchick, waarin je binnen een paar minuten weet of jouw marketing aandacht nodig heeft.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |