Veel ondernemers vragen zich af of het slim is om een businesscoach in te schakelen. Hoe kies je een goede businesscoach? Wat kun je verwachten van een businesscoach en verdien je de investering in een businesscoach wel terug? Vragen die terecht door je hoofd gaan en in dit artikel geef ik je 5 signalen om een businesscoach met je mee te laten kijken als je ze herkent.

 

Signaal 1 - Je werkt hard en je realiseert niet de juiste dingen

Je bent keihard aan het werk en pakt alles aan, maar de verlangde omzet blijf uit. Iedere keer stel je die vast, alleen blijkt iedere maand het einddoel steeds verder weg te raken. Doe je iets niet goed of zo? Om je heen hoor je namelijk alle jubelverhalen van ondernemers die succesvol zijn en dat vanuit hun hangmat regelen. Je wilt niet weten hoevaak ik tegen mezelf zei: "Ik doe toch iets niet goed hoor!" Misschien herken je het...

Nu weet ik, dat er geen relatie is tussen heel hard werken en succesvol zijn. Veel ondernemers denken dat het wel zo is.

Je kunt namelijk ook heel hard aan het werk zijn met de verkeerde dingen. Veel ondernemers vinden namelijk dat ze hard werken als ze bijvoorbeeld een website bouwen. Alleen levert het daadwerkelijke bouwen geen geld in het laatje. Sterker nog, het gaat er soms met bakken uit. terwijl je altijd je focus moet hebben op de zaken die geld opleveren.

En als je zo hard werkt, wanneer heb je voor het laatst even uit getuned? Even tijd om de batterijen op te laden?

Is het niet tijd om een team in te schakelen? Is het niet slimmer om zaken te automatiseren?

Een businesscoach neemt het hard werken, zonder resultaten te behalen onder de loep en kijkt waar zaken slimmer en makkelijker kunnen. Een lieve klant van mij had dit ook. Zij werkte heel hard en had daarnaast een parttime baan. Als ze aan het werk was in haar eigen bedrijf dan was ze vooral bezig met zaken die ook over te dragen waren. Voor haar was het een uitvlucht om niet klanten te benaderen en haar programma te verkopen. Voel je wat zij aan het doen was? Er zat een blokkade op het bellen naar klanten en zij ging heel hard aan de slag met zaken die niet een bijdrage leverde aan de groei van haar bedrijf. We zijn samen aan de slag gegaan en nu pakt ze het veel slimmer aan.

 

Signaal 2 - Je hebt moeite om je ideeën te realiseren

De ideeën vliegen door je hoofd, alleen de tijd... de tijd om ze te realiseren die is er niet... Terwijl je aan alles voelt dat het een goed idee is en dat de markt erom zit te springen. Je wacht net iets te lang om ze te realiseren en ja hoor... je ziet een ander met jouw idee voorbij komen. Het idee dan maar in de hoek gooien?

Natuurlijk niet! Het is een goed idee en ook jij kunt deze realiseren. De grootste uitdaging is voor jou om het proces te plannen. Je dagen worden opgeslokt en voor je het weet is er weer een week voorbij. Ik herken het, want ik zie het zo vaak voorbij komen bij mijn klanten. Ze hebben echt een goed idee. Als ik dan doorvraag, dan kan het zelfs ook zo zijn, dat het al best uitgewerkt is en zo gelanceerd kan worden... maar meestal is de tijd niet vrijgemaakt om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Vaak zijn deze ondernemers reactief aan het werk en hebben geen lange termijn visie bepaald. Als we daar mee aan de slag gaan, dan wordt opeens het één na het andere traject gerealiseerd.

Als jij dit herkent, pak dan eens je agenda. Wanneer blok jij tijd af om echt aan de slag te gaan met je idee. En het volgende blok, wanneer is deze? Het lijkt zo simpel als ik dit zo zeg... maar weet dat dit 1 van de grootste uitdagingen is voor creatieve en sneldenkende ondernemers. Dat werkt soms net even wat anders en regelmatig zitten ze in een complete chaos... waardoor er geen prikkel meer bij kan. Het lijkt dan een goede oplossing om het idee voor je uit te schuiven. Euhhh... niet dus!

 

Signaal 3 - Je zit vast en voelt je gefrustreerd

Zo lastig als je in deze situatie zit met het ondernemerschap. Je zit vast en lijkt geen kant op te kunnen. Natuurlijk word je daar gefrustreerd van. Je wilt wel veranderen, maar het lukt niet. Of je ziet niet hoe het anders kan. Het kan ook zo zijn dat het best goed gaat, maar jij weet dat het beter kan. Alleen HOE? Veel ondernemers lopen rond met HOE-vragen. Ze volgen trainingen en hopen daar de oplossing te vinden. En veel van mijn klanten zijn al bij businesscoaches geweest en zijn daar vastgelopen. Hun brein wordt soms volgestopt met kennis en daardoor verliezen de connectie met hun hart. Of ze zijn het niet eens met de aanpak en proberen het toch... omdat de coach het zegt. Ik hoef ze alleen maar te laten zien hoe het anders kan. Of hoe de techniek werkt. En dan gaan ze weer als een speer. Hoevaak ik dan niet te horen krijg "Ohhh was dat de bedoeling..."

Je hoeft niet vast te zitten en al helemaal niet gefrustreerd te raken van je eigen bedrijf. Het is jouw toko en als je het slim aanpakt past het helemaal bij jouw manier van werken. Daar zit vaak de vastloper. Je kopieert trucjes en die werken niet voor jou. Laten we samen onderzoeken wat jouw aanpak is en welke formules voor jou werken. Zo kwam mijn klant er laatst achter dat zij helemaal online marketing niet in hoefde te schakelen. Ze was ijzersterk aan de telefoon. Dat was de manier waarop zij haar programma's verkocht. Terwijl ze maar zat te worstelen met Facebook en dacht dat ze dat moest doen. Nu houdt ze tijd over en werkt haar aanpak. Ze had binnen no-time haar programma vol. Dat kun jij ook. Dus waar komt je worsteling vandaan? Kom je er zelf niet uit, laat een businesscoach met je meekijken. Die haalt zo naar boven waar de knelpunten zitten.

 

Signaal 4 - Je hebt moeite om zelfleiderschap te behouden

Soms ben je zelf de grootste uitdaging in het ondernemen. Als jij de bottleneck bent, kun je van alles veranderen en aanpakken binnen je onderneming, maar los je de échte bottleneck niet op. Je gevoel geeft aan dat je er iets aan kunt doen, maar je luistert er niet naar. Iets klopt er niet en je gaat je verzetten. Zelf heb je het vaak niet in de gaten. Je bent toch zo lekker bezig???!!! En je kunt zo een hele tijd doorgaan.

Maar kom op! Je weet het best!

Alleen is er nog niemand geweest die echt doorvraagt. "Vertel mij nou eens, waarom doe je het zo... terwijl je iets anders zegt? Wat levert het je op om geen keuze te maken?"

Pijnlijke vragen... soms wel.. Maar vaak geeft het heel veel opluchting als je er achterkomt dat je zelf de grootste saboteur van je eigen succes bent. Doe je het bewust... vaak niet. Maar het vraagt je om verder te kijken dan alleen de signalen. En dat komt dichtbij.. heel dichtbij!

Wees bereid om ook naar jezelf te kijken. Ik weet hoe lastig het is, want ik was ook een escape artist. Tot ik er achter kwam dat ik de hulp nodig had om dingen te veranderen. De hulp inschakelde en dan achteraf dacht... "Waarom heb ik dat niet eerder gedaan?"

Het kan op verschillende punten zitten. Je facturen niet op tijd versturen, niet zichtbaar worden, klanten niet bellen, een overvolle mailbox. Het is jouw zelfleiderschap die hier toe heeft geleid. Aan jou de keus of je de zelfleiderschap nu wel op durft te pakken...

 

Signaal 5 - Je productaanbod rammelt en je probeert steeds iets nieuws

Je weet niet goed hoe je een goed productaanbod maakt en daarom voeg je steeds weer iets nieuws toe. Misschien is dit een goed idee, of misschien moet je net als een ander een workshop geven.

Eerlijk? Je rommelt maar wat aan en je hebt er nooit strategisch naar gekeken. Wat is nu een slimme opbouw en hoe zorg je ervoor dat klanten van het ene aanbod naar het andere aanbod gaan? Er zit geen systeem in om klanten te krijgen.

Terwijl een goed productaanbod zorgt voor meer klanten en meer omzet. Slimme ondernemers zorgen voor een productopbouw die met de klant meegroeit.

 

Herken jij een signaal?

Businesscoaches hebben een waardevolle bijdrage voor ondernemers. Ze kijken van buitenaf naar jouw bedrijf en geven aan waar mogelijkheden zitten of knelpunten. Ze helpen om je doelen te halen en blijven kritisch kijken naar je aanpak. Niet om kritiek te leveren, maar om te zorgen dat jij de beste resultaten haalt uit jouw bedrijf. Herken jij 1 van de signalen, dan is het een goed idee om een gratis gesprek met mij in te plannen. Je krijgt sowieso 3 gouden tips van mij en ik zie in no-time waar de bottleneck zit.

Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS gesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Businesscoach | Ondernemerscoach | Meer verdienen | Meer vrijheid| Grip op groei |