Sociale media, de manier om jezelf met de knip van je vingers te laten “zien” aan vele mensen tegelijkertijd. Best spannend eigenlijk, als je impulsief een bericht post op Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ of welk ander medium dan ook. Opeens staat het er, tentoongesteld voor de wereld. Ook al verwijder je het bij spijt direct, toch zijn er altijd mensen die het gezien hebben.

Dus … Impulsiviteit in combinatie met Sociale Media… gewoon niet doen!

Denk na over je social media bericht

Impulsiviteit en sociale media zijn simpelweg als water en vuur. Voor jou nog niet misschien? Nog meer argumenten nodig? Die geef ik je graag: Waarom niets kwetsend posten over een ander? Soms ben je die ander toch gewoon zat? Je wilt die persoon een lesje leren. Begrijpelijk toch…?

Omdat ik persoonlijk ook niet voor het hoofd gestoten wil worden op die manier, maar het waardeer als mensen me persoonlijk aanspreken op zaken, doe ik dit zelf niet. De negatieve energie die het in de wereld zet, veroorzaakt kringen als door een steen die in het water wordt gegooid en werkt zelden positief. Een bericht dat onbewust op tenen trapt, die ik absoluut met rust wil laten, is niet mijn intentie.

Ik merk dat me dat het respect van mijn omgeving oplevert. Vroeger was er zo’n reclame: “Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet, het jongetje bood hem de olifant aan, maar stopte hem vervolgens treiterend in zijn eigen mond”. Sociale media hebben net zo’n lange adem en geheugen als die olifant uit deze reclame. Mensen onthouden negatieve zaken helaas ook langer dan positieve zaken, blijkt uit onderzoek. Beter voorkomen dan genezen, zeg ik dan!

Respect duur het langst en levert meer op dan korte genoegdoening!

Maak een positief bericht op je social media kanaal

Je wil door positieve berichtgeving herinnerd worden door je klanten. Dus geen grapjes of foto’s die ten koste van anderen leuk zijn. Arrogante of “eigen-wijze” uitspraken, waarbij je ten koste van een ander je kennis deelt, zijn ook een spreekwoordelijke straat die je voorbij loopt. Mijn stelregel is lekker ouderwets: “wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet”. Als je er zelf een naar gevoel bij krijgt, ook al is het maar een heel minimaal klein naar gevoel. Niet posten!! Ga na … als dit bericht over mij zou gaan, wat zou ik dan voelen?

We kennen ze allemaal waarschijnlijk wel. Mensen die in een persoonlijk of zakelijk zware tijd zitten. Breed wordt dat vervolgens uitgemeten op sociale media. Een vrouw die gescheiden is, die haar ex op Facebook voor rotte vis uitmaakt, nadat hij haar bedroog bijvoorbeeld. We snappen de behoefte van deze vrouw om wild om zich heen te slaan allemaal … Tegelijkertijd onthouden we haar negatieve commentaar ook allemaal. Houdt de eer aan jezelf. Blijf bij jezelf en als je een appeltje met iemand te schillen hebt, op welk vlak dan ook, schil dat dan via één op één gesprekken digitaal of persoonlijk maar zeker niet publiekelijk.

Word geen copycat door berichten te kopiëren

Groeien over de rug van een ander. Niet slim 😉

Tuurlijk willen we allemaal als ondernemer groei doormaken en inspireren we elkaar. Er is echter wel en duidelijke grens. Net doen of iets, dat je van een ander “gestolen” hebt, jouw idee is, jouw verhaal is, of jouw creatieve inzicht is, is gewoon plagiaat. Zorg ervoor dat je jezelf en je eigen kennis respecteert en je eigen kennis deelt. Jij weet meer dan genoeg om zelf origineel te kunnen zijn. Inspiratie vinden en zoeken bij en ander, daar is uiteraard niets mis mee. Maar bewandel het slappe koord tussen plagiaat en inspiratie met wijsheid.

Wissel zakelijke berichten af met privé berichten op Social media

Je laten “kennen” is goed, maar te veel persoonlijke informatie delen is “moordend”.

Sociale media zijn de plek om een stuk van je kracht, vaardigheid, deskundigheid en persoonlijkheid te delen met anderen om een vertrouwensband met hen te bouwen. De dunne lijn tussen te veel en te weinig informatie delen is wat lastig aan te geven. Denk goed na wát je deelt over wie je bent. Ik deel bij voorkeur geen politieke voorkeuren bijvoorbeeld, dat is echt iets van mij persoonlijk. De vraag die ik mezelf stel is hierbij: “wat heeft een ander eraan dat ik dit deel? Bevordert het onze vertrouwensband of beschadigt of vermindert het deze juist?”.

Er zijn uiteraard nog veel meer tips die ik je op dit vlak kán en wil geven. Als deze blog je inspireert of nieuwe inzichten geeft, of als je er iets aan toe te voegen hebt, hoor ik dat graag. Laat vooral je reactie hieronder achter.


Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS GROEIgesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.