Met de AIDA formule haal je betere resultaten uit een salespagina door de klant tijdens het verkoopproces door de volgende fases te helpen: Attention, Interest, Desire en Action.

Door de AIDA formule toe te passen, bouw je een tekst van je salespagina goed op, zodat je de lezer aanzet tot actie. Zonder een goede salepagina, geen verkopen. En daar wil ik iets aan doen, dus daarom geef ik je het stappenplan om via de AIDA formule een goede salespagina op te bouwen.

 

Stap 1: Attention >> grijp de aandacht

Jouw klanten krijgen veel marketing prikkels op zich af als ze zich online gaan oriënteren. Als ze in aanraking komen met jouw salespagina moet je binnen een paar seconde hun aandacht grijpen en ze verleiden om verder te lezen. Voldoet de kop op jouw salespagina niet aan de verwachting van de surfende klant... klikt deze de pagina weg en komt waarschijnlijk niet meer terug.

Kom daarom direct to-the-point met een sterke kopregel en daaronder een subtitel die meer uitleg geeft over het resultaat. In deze kopregel maak je duidelijk wat het grootste probleem is, voor wie het is en wat de oplossing is. In de subtitel raak je het grootste verlangen aan, zodat direct duidelijk is wat het resultaat is en waarom het belangrijk is om door te lezen. Zorg dat je de lezer in de eerste alinea direct pakt en maak de klant nieuwsgierig.

Stap 2: Interest >> maak het relevant en wek interesse op

In deze fase ga je op de salespagina de pijn indrukken en benoem je de problemen van je klant. De lezer gaat zichzelf herkennen in het verhaal en je laat zien wat er gebeurt als het probleem blijft bestaan en de klant niks verandert aan de situatie. Als je dit goed kunt, dan verleid je de klant tot een transitie. Dit moment op een salespagina mag best wel even pijn doen, zodat de lezer de noodzaak voelt om de situatie te veranderen. Door het nachtmerrie scenario te benoemen ziet de klant dat het tijd is om er iets aan te doen.

Natuurlijk laat je de klant niet onnodig bloeden. Dus je vertelt waarom deze situatie ontstaat en dat de lezer niet de enige is die zich in deze situatie bevindt. Vergeet dus niet om gerust te stellen, zodat de klant niet in de put gaat zitten (na het lezen van je salespagina), maar juist het gevoel krijgt dat er iets aan is te doen. Je laat zien dat jij de situatie begrijpt en dat het mogelijk is om te veranderen naar de gewenste situatie.

Stap 3: Desire >> het hebben...hebben.. hebben gevoel indrukken

Nu komt de leukste fase van de AIDA formule, want je schetst de ideale situatie door zinnen te gebruiken als: Hoe zou het voor je zijn als.... Je laat de ideale wereld zien, waar de klant direct een 'dat wil ik hebben' gevoel van krijgt. En dat gevoel moet vooral aangewakkerd worden voor jouw product, dus is de plek op een salespagina om je product in de etalage te zetten. Wat levert jouw product op en wat zijn de voordelen van jouw aanbod?

Vaak zijn er veel resultaten te benoemen en dat kunnen ellenlange verhalen op je salespagina worden als je niet oppast. Werk daarom met bulletpoints en laat bij iedere bulletpoint het resultaat zien door een 'zo-dat-je' toe te voegen. Deze zodat'jes laten de resultaten in hapklare brokken zien, waardoor je wereld schets als het probleem is opgelost.

 

Stap 4: Action >> zet aan tot aankoop

De klant voelt aan alles dat deze jouw product wil kopen, dan blijft er een laatste stap in de AIDA formule over >> Verkopen die boel. Dus je plaatst een duidelijke oproep tot het nemen van de volgende stap. Denk daarom na over je call2action: 'Wat moet de klant doen na het lezen van de tekst op je salespagina?'  Dit plaats je heel duidelijk en opvallend op je salespagina. Er is geen twijfel mogelijk, als je verandering wilt.... dan moet je hier klikken 😉

Aan het einde van je salespagina maak je een aantrekkelijke call2action in gebiedende wijs, waarin je vertelt wat de klant moet doen en wat de klant krijgt. Is er bijvoorbeeld een normale prijs en nu een tijdelijke actie prijs? Zet dat in je call2action. Wat zijn de ervaringen van anderen? Deel deze testimonials, zodat je koopbezwaren wegneemt. Deel de praktische en simpele dingen over jouw aanbod. Hou het kort, maar vertaal alles naar voordelen voor de klant. Dus wat levert het op en beloon klanten die snel te reageren door een cadeautje toe te voegen. En vergis je niet, als jij duidelijk vertelt wat de klant moet doen, dan doen ze het. Echt, zo simpel is het. Laat je ze in het ongewisse bij een call2action, dan zie je dat de klant niet overgaat tot de koop. Simpelweg, omdat deze niet weet wat te doen of waar te klikken. En dan klik... weg is de pagina, want deze plek weten ze wel te vinden.

 

AIDA formule toepassen

Je bent nu wellicht enthousiast om deze AIDA formule toe te passen omdat je ziet dat je de klant heel eenvoudig door het koopproces helpt door deze stappen te volgen. Bekijk de volgende keer als je een salespagina maak:

  1. Grijp ik direct de aandacht van mijn potentiële klant door een urgent probleem op te lossen?

  2. Wek ik de interesse van mijn potentiële klant, omdat ze het herkennen en begrijpen?

  3. Zorg ik dat de behoefte ontstaat voor mijn product?

  4. Geef ik genoeg redenen om het product te kopen door het directe resultaat te laten zien?

  5. Is het heel makkelijk om de volgende stap te zetten en is dat ook aantrekkelijk? Zou je het zelf kopen bijvoorbeeld?

Het wordt een stuk makkelijker om sterke verkoopteksten met de AIDA formule te maken. Of je goed kan schrijven of niet. Werk aan je salespagina's en laat niet langer kansen liggen. Vind je het lastig of wil je er eens over sparren? Vraag dan een GRATIS marketingcheck aan. Dan kijk ik binnenkort met je mee.