Je kunt marketing heel complex maken, maar dat wil je niet. Hou marketing zo simpel mogelijk. Anders ben je er heel veel tijd mee kwijt en kost het je veel geld. Je wil juist dat je marketing simpel wordt.
Ieder ondernemer wil leads die klanten kunnen worden. Om leads te krijgen in je marketingfunnel kun je heel veel doen. Iedere dag wordt er wel weer iets nieuws verzonnen en daardoor kun je als ondernemer de weg kwijtraken. "Wat moet je nou precies doen om marketing gericht in te zetten?"
Mijn advies?
Zorg dat je kunt herhalen. Je hebt effect met een webinar, een bepaalde mailing etc. Kijk of je dat kunt herhalen. Ga niet weer iets nieuws verzinnen. Blijf bij je gouden formules. Richt je marketing zo in dat je er een evergreen van kunt maken. Een evengreen is een geautomatiseerde marketingmachine die bijvoorbeeld een succesvol webinar herhaald en herhaald. De mailingen staan allemaal klaar en deze marketingmachine zorgt ervoor dat klanten op regelmatige basis naar jou toekomen.
Marketing hoeft niet heel veel tijd en geld te kosten
Dat bespaart tijd en geld, want je maakt het 1 keer en het kan over 2 jaar nog klanten opleveren. En dat is wat je wil met je marketing. Iedereen weet hoeveel tijd er in bijvoorbeeld het maken van een webinar gaat zitten. Eerst bedenken waar je het over wilt hebben. Dan maak je een script. Daarna maak je de presentatie en dan heb je alleen nog maar je webinar op staan. Er moet ook nog een landingspagina komen, follow up mailingen, een Facebook advertentie en ga zo maar door. Het is gewoon veel werk. En daarom is het niet slim om dit iedere keer weer overnieuw te doen. Als iets werkt, dan werkt het en dan ga je het herhalen. Al je marketing richt zich daarop en je gaat geen andere dingen doen.
Zorg dat je de boodschap afstemt, zodat hij overtuigt om voor jou te kiezen
Zo'n marketingmachine is dan wel helemaal afgestemd. Je weet precies wat je moet doen om klanten te overtuigen en je overtreft zelfs de verwachtingen die klanten hebben als ze in jouw marketingfunnel komen. Je gaat deze klanten in een gewenste richting brengen, zodat ze kunnen kunnen kiezen voor jouw aantrekkelijk aanbod.
Kun je er dan vanuit gaan dat alle leads automatisch klant worden?
Nee, je hebt meer nodig en je kunt niet achteroverleunen terwijl de marketingmachine doet wat hij hoort te doen. Je kunt namelijk onderweg mensen kwijtraken en jouw sales kwaliteiten gaan ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk klant bij jou worden.
Jouw manier om de mensen die in de marketingfunnel zitten op te volgen is essentieel. Door ze te bellen, met ze te gaan chatten en ze uit te nodigen voor een gesprek met jou. We kunnen jouw marketing nog zo goed inrichten, maar je hebt ook een sterke salesfunnel nodig. Dit zijn de stappen waarmee je klanten door het verkoopproces krijgt. Deze 2 horen bij elkaar en kunnen niet zonder elkaar. Marketing kan niet zonder sales en sales kan niet zonder goede marketing. Het is een twee-eenheid.
Wat kun je doen om je marketing simpel te houden? Ik geef je 4 manieren:
- Verkoop 1 ding (In je content gaat het altijd naar hetzelfde. Je kunt evergreens in gaan zetten, richt je content zo in dat het altijd kan blijven staan. Dat bespaart tijd, want wat je nu maakt dan kan het over 2 jaar nog leads opleveren)
- Richt je op de 3 oplossingen die jij verkoopt (alle marketing richt zich daarop en niet op andere dingen), zo blijft jouw content altijd herbruikbaar. Het maakt steeds hetzelfde punt.
- Richt je op je ideale klant en zet je marketing niet voor iedereen op.
- Zorg dat je kunt herhalen. Een soort van flow van zaken die na elkaar komen. Rouleren van je 3 oplossingen etc. Je hebt effect met een webinar, mailreeks en dat ga je herhalen
Hou je marketing simpel
Als je op deze manier je marketing kunt inrichten en het simpel kunt houden, gaat het je tijd en geld schelen. Een marketingfunnel zorgt dat klanten zich bewust worden en daarna gat als naadloos over in een salesfunnel. Dit kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar kijk of je dit eenvoudig kunt houden en er resultaten mee kunt halen. Dat is namelijk waar het om draait en niet de vernuftigheid van jouw marketing. Die zo complex wordt dat je er uren mee bezig bent.
Als je meer wilt weten over een marketing of een salesfunnel, vraag dan eens een gesprek met mij aan. Dan kijk ik met je mee of alles slim is ingericht en doet wat het hoort te doen. Wil je een reactie geven na het lezen van dit artikel? Dat kan, laat je bericht gerust achter onder dit artikel.
Geef een reactie