Ieder jaar is het goed om een jaarplanning te maken en vaak is dit juist een onderdeel in het ondernemen dat erbij bungelt. Vaak begin je het nieuwe jaar met goede voornemens en veel nieuwe ideeën. Privé en zakelijk. Na een paar maanden kom je er dan achter dat veel plannen en ideeën zijn blijven liggen. Daarom maak ik als businesscoach en marketing magiër met ondernemers in mijn programma vaak een jaarplanning en maandelijkse planningen. Dat geeft overzicht en het zorgt ervoor dat plannen wel uitgevoerd worden.
Op deze pagina ontdek je
Opzetten van een jaarplanning
Begin in december of januari met het maken van een jaarplanning. Kijk voor jezelf, het nieuwe jaar staat voor je. Wat wil je dit jaar doen? Wat wil je bereiken? Wil je bijvoorbeeld een nieuw product op te markt zetten, een nieuw social media kanaal gebruiken om klanten aan te trekken of een groot evenement organiseren? Schrijf eerst je ideeën op. Bedenk daarbij ook wanneer je deze plannen uit wilt voeren. Dus in welke periode ga je het doen? Eén van de valkuilen bij nieuwe ideeën is dat je het allemaal te snel of tegelijk wilt doen.
Met welke tool maak ik mijn jaarplanning?
Zelf maak ik mijn planningen in de tool Planner van Microsoft. Ik maak 12 kolommen, zodat ik alle maanden erin kan zetten. Bij iedere maand zet ik welke omzet gerealiseerd moet worden en welke marketingacties ik wil gaan doen om deze omzet in die maand te halen. Een klusje, maar ondertussen heb ik het nu mooi voor elkaar dat ik het jaar gewoon kan kopiëren. Ik weet dat ik in januari mijn challenge organiseer, omdat in januari vorig jaar precies staat wat ik heb gedaan. Dus ik kan de acties het komende jaar herhalen of verbeteren. Voor mij werkt dit beter dan een jaarplanning in excel maken, omdat het mij het complete overzicht geeft. Enne excel en ik zijn sowieso geen vrienden... 10 minuten in excel en ik val in slaap 😉
Wat kun je allemaal in planner van Microsoft?
In planner maak je verschillende kaarten voor de acties die je in die maand gaat doen om je omzetdoel te halen. In deze kaart kun je heel eenvoudig deadlines instellen en de voortgang bijhouden. Zelf maak ik altijd een afvink lijst van alles wat gebeuren moet, omdat het een fijn gevoel is als je de taak kunt afvinken. Maar ik zet daar alles in, zoals salespagina maken, dankjewel pagina maken, follow up malingen maken, social media post met datum lancering maken en ga zo maar door. Ook alle word documenten, url's etc sla ik in de kaart op. Zo kan ik heel eenvoudig alles bij elkaar houden en het makkelijk terugvinden.
Noteer voor jezelf; wat ging goed en wat kan beter?
Het fijne van een planning is dat je ziet wat je kunt verbeteren. Want ik neem in planner alle inzichten van de acties mee, de goede en slechte inzichten en optimaliseer zo de actie of beslis, ik moet wat anders verzinnen. Door je gouden resultaten vast te leggen, zoals er waren zoveel deelnemers, zoveel producten verkocht, deze mailingen werden goed gelezen en ga zo maar door, zie ik in één oogopslag wat slim is om te doen of welke verbeteringen door gevoerd kunnen worden.
Zo was er een actie waarvan ik merkte dat de dankjewel pagina niet de resultaten opleverde die ik ervan had verwacht. Omdat ik dit ook bijhoudt in de jaarplanning, kan ik deze verbetering direct doorvoeren als ik weer met de actie aan de slag ga. Het staat er namelijk wat het resultaat van de vorige aanpak was en wat ik de volgende keer anders zou doen.
Te veel willen doen is de grootste valkuil in een jaarplanning
Spreid je ideeën over het jaar, zodat je ook tijd hebt om alles in werking te zetten. Als enthousiaste creatieveling kun jij ideeën blijven genereren. Heer-lijk! Maar je gaat ontdekken dat je vaak teveel in een korte periode wilt doen en dat je dus niet uitkomt met je planning. Mijn klanten krijgen ook allemaal een gewone kalender. Daarin zetten we op de datum dat de pre-lancering start tot het einde van de follow up allemaal erin. En je zal niet de eerste zijn die dan ontdekt dat je soms tijd te kort komt, als je dingen te dicht op elkaar plant. Dus neem de tijd om pre-lanceringen, lanceringen en follow up goed plaats te laten vinden.
Je omzetdoel is het vertrekpunt om een planning te maken
Om een planning goed te kunnen maken, moet je weten welke omzet je die maand wilt halen. Je omzetdoel en met welke producten je deze omzet wilt gaan halen, is leidend. Zo kan het zijn dat je een omzetdoel van 5000,- hebt. Dit wil je door 2 programma's van 3000,- te verkopen en 4 online programma's voor de overige 2000,-. In je planning ga je dan laten zien hoe je 2 programma's van 1000,- verkoopt en 4 maal het online progamma van 500,-. Welke acties ga je daarvoor doen en wat is daar voor nodig? Zo stuur je jezelf om vanuit je omzet te vertrekken en je niet te laten afleiden door dingen die ook moeten gebeuren, maar niet het allerbelangrijkste is... maar die wel nodig zijn dat ze gebeuren.
Maak een salesdoel planning en praktisch doel planning
Natuurlijk zijn er ook nog andere doelen naast je omzetdoel die je wilt halen. Deze kun je opsplitsen in kleinere, behapbare doelen voor elke maand. Ook in deze kaart ga je laten zien wat daarvoor nodig is. Mijn klanten leer ik altijd om hun salesdoelen in hun plan op te nemen en hun praktische doel ook mee te nemen. Want misschien moet er een website worden gemaakt. Of is het tijd om je over-mij-pagina te updaten. Dat gaat niet gelijk voor je omzet zorgen, maar moet wel gedaan worden. Dit neem je ook mee in je planning, zodat je gefocust blijft en je consistent vooruitgang boekt.
Je hoeft niet al je ideeën op te nemen in een planning
Een beetje ideeëngenerator verzint de tofste dingen. Het ene na het andere idee popt op, maar de tijd... om alles in werking te zetten die is er. Je komt er al heel snel achter als je al je ideeën in een planning gooit. Want je hebt een pre-lancering voor je workshop. Dan komt de officiële lancering en de periode na de lancering om de wachtlijsten te vullen. Daar heb je tijd voor nodig. Als je dan op hetzelfde moment een webinar wil geven, dan botst dat. Durf daarom jouw (deels) uitgewerkte plannen even te archiveren en haal die als het nodig is weer tevoorschijn. Dat geeft rust en zo gaan jouw ideeën niet verloren. Zeker niet als je ze ergens vastlegt, zodat je ze er weer bij kunt pakken. (Hier gebruik ik OneNote voor en daarin zet ik al mijn ideeën.)
Eén van de grootste uitdagingen bij het maken van een planning is het doen
Echt aan de slag gaan met het idee of plan is een lastige stap. Het is makkelijk om alles voor je uit te schuiven, zeker als het om zaken gaat die niet per se nodig zijn, zoals een bedrijfsfilm. Geef daarom in jouw planning duidelijk aan wanneer je welke acties moet ondernemen om jouw ideeën en plannen concreet te kunnen maken. Geef jezelf de ruimte om dingen te maken en doe niet de effe methode, waarin je standaard ervan uit gaat dat je het wel effe doet en je dus veel langer bezig bent dan dat je dacht. Plan dus realistisch in en tel er maar wat extra tijd bij op... de tijd die je over hebt, kun je weer voor andere dingen gebruiken,
Waarom doe je niet wat op je planning staat?
Merk je nou dat je het steeds doorschuift en niet oppakt? Kijk eens wat is de diepere laag die onder je vooruitschuif gedrag zit. Is het iets wat je bedacht hebt, maar niet bij je past? Zelf had ik dit met mijn weggever. Alles was er al, maar het kwam niet van de grond. Waarom? Weer een e-book wat het internet op gaat en ik wil het juist anders doen. Zo ontstond de test, waar je geen e-mailadres hoeft achter te laten. Ik vond het wel verfrissend. Mijn bottleneck zat dus in het standaard riedeltje, wat ik niet wil in mijn bedrijf. En het mooie is, dat hoeft dus ook niet. Maar dat ontdek je vaak door een planning te maken, die je niet uitvoert.
Zoek iemand die je achter de broek aan zit als je het niet doet
Goed dan heb je een planning... super trots ben je erop... maar de uitvoering is wat lastig. Er zit geen diepere laag onder, maar je merkt gewoon dat het toch snel aan de kan geschoven wordt. Een accountability partner kan dan helpen. Dat is iemand die je scherp houdt en je aan je afspraken houdt met jezelf. Zelf ben ik heel lang op zoek geweest naar iemand, want hier zit voor mij soms ook de bottleneck in het succes van mijn bedrijf. Maar sinds ik hier iemand voor heb gevonden, merk ik dat het heel eenvoudig is om mij aan mijn planning te houden. Eigenlijk is het uitspreken naar haar al genoeg, om ervoor te zorgen dat ik het doe.
Niet langer van het ene idee naar het andere idee gaan
Nou en? Wat denk je ervan? Ga je een planning maken voor jezelf? Het heeft voor mij het verschil gemaakt in mijn bedrijf en ik heb mij er eerst zo tegen verzet. Ik moest wel vrij blijven om te doen wat ik wilde doen en vertelde mezelf verhaaltjes dat ik niet goed in plannen was. Maar ik zat mezelf onbewust te saboteren, want een planning maken kan ik best. Mij eraan houden, ik zei het al, was voor mij meer een uitdaging.
Maar als ik mij eraan hou dan merk ik dat er juist ruimte is voor mijn creativiteit. Omdat ik heel goed weet wat er in bijvoorbeeld de online etalage op social media moet staan, kan ik echt toffe creatieve dingen bedenken om er aandacht voor te vragen. Dit maakt dat mijn acties veel effectiever zijn en ik mijn planning niet meer ervaar als een dwangbuis.
En dat gun ik jou ook, dus gaan aan de slag met je planning en neem deze 7 geheimen om een goede planning te maken daarin mee:
De 7 geheimen voor een succesvolle jaarplanning
- Benoem je bedrijfsdoelen voor het komende jaar. Wat is het doel waar je de komende tijd aan gaat werken? En waarom is dit doel zo belangrijk voor je?
- Zorg voor een motiverende jaarplanning. Stapje bij beetje voer je alle onderdelen uit en hiervan krijg je energie. Ik beloof je, niks is mooier dan het moment dat een onderdeel van de planning is uitgewerkt en werkelijkheid wordt.
- Maak een realistische planning. Want als ondernemer willen we van alles, maar vergeten te checken of dit haalbaar is. Past de jaarplanning ook in jouw persoonlijke planning? Zijn je inschattingen realistisch?
- Houd je eigen tijd in de gaten. Kijk kritisch naar jou rol in jaarplanning. Is het nodig dat jij deze onderdelen uitwerkt?
- Maak een overzicht van alle stappen die zorgen voor de uiteindelijke ontwikkeling van elk onderdeel op de jaarplanning.
- Zorg voor richting en focus. Schrijf goede ideeën op en parkeer deze tot het moment dat je daadwerkelijk aan dit project gaat werken. Heb je nog geen project hiervoor gemaakt, voeg deze dan toe aan je jaarplanning.
- Begin en zet een melding in je agenda. Een planning is mooi, maar start met de uitvoering. Zet de eerste stap en begin met het uitwerken.
Nou, en? Welke stap is voor jou de uitdaging? Of heb je ze allemaal op orde?
Weet dat als je een creatieve ondernemer bent zoals ik, je niet alleen bent in deze uitdaging. Maar ook, weet dat een goede planning niet betekent dat je je creativiteit opgeeft. Het betekent juist dat je het de ruimte geeft en het op deze een manier echt impact heeft.
En wil je nou meer lezen? Dat kan, check 👇
[BLOG] MET EEN GOEDE PLANNING VOELT HARD WERKEN NIET ALS WERKEN
Geef een reactie