Heb jij ook van die dagen?

Je blijft te lang hangen op Facebook of Instagram.

Of je leest allerlei interessante artikelen op LinkedIn. En voor je het weet ben je geïnspireerd bezig met andere werkzaamheden dan met de werkzaamheden die eigenlijk op de planning staan. Daardoor vliegt de werkdag voorbij en zijn de werkzaamheden voor vandaag nog niet afgerond.

 

Stop! Met het verspillen van de tijd en kijk naar de werkzaamheden die moeten worden gedaan.

 

Afdwalen van de prioriteiten gebeurt vaak met werkzaamheden die je eigenlijk liever niet doet of die je lastig vindt om te doen. Het is dan erg gemakkelijk om even ongezien weg te kruipen in een interessant artikel of een mooie online discussie.

Maar uiteindelijk heb je jezelf er mee, want de werkzaamheden blijven liggen. Daarom geef ik 2 slimme tips waardoor jij al het werk voor elkaar krijgt met de gewenste deadline.

 

ONDERNEMERSTIP 1: Start de dag met een goed gepland en realistisch overzicht van de werkzaamheden
Kijk ’s morgens goed naar jouw planning met werkzaamheden. Zijn dit inderdaad allemaal werkzaamheden die vandaag moeten worden gedaan? Of is het mogelijk om een taak naar een andere dag te plaatsen?

Vaak zitten veel werkzaamheden in je hoofd en stapelen zich daar op. Hierdoor krijg je soms onbewust het gevoel dat alles vandaag prioriteit heeft en afgerond moet worden.

Als je de moeite neemt om alle werkzaamheden nauwkeurig te bekijken en te ordenen, dan kom je er al snel achter dat niet alles vandaag afgehandeld moet worden. Het ik-moet-nog-gevoel gaan we direct ombuigen.

Weg met dat gejaagde en onrustige gevoel! Vanaf nu werken we alleen nog maar met overzichtelijke en realistische planningen!

 

ONDERNEMERSTIP 2: Gewoon beginnen aan de werkzaamheden
Maar hoe zit het met de dagen dat je in jezelf zegt: "Ik heb er nu even geen zin in. Het artikel op Facebook is wel zo interessant is, dat moet ik nu gelijk even lezen. De andere werkzaamheden komen zo wel weer."

We zijn er namelijk allemaal goed in. Uitvluchten, om de lastige dingen uit de weg te gaan. Daarom is het goed om dit gelijk om te buigen en om te starten met de werkzaamheden. Al ben je maar een half uur bezig met een lastige taak. Dit half uur kan er voor zorgen dat je ziet dat het eigenlijk heel eenvoudig is en dat de taak zo is afgerond.

Vaak is het net het zetje dat je nodig hebt om aan een taak te beginnen. Of helpt het je om op een later tijdstip te zien wat er eventueel aan veranderd moet worden om het gewenste eindresultaat te krijgen.

Begin daarom met een lastige taak en stop pas na een half uur. Ik denk dat je verrast bent over de resultaten die je bereikt met een half uurtje werken.

Succes met het toepassen van de slimme werktips! Ze lijken zo eenvoudig, maar ze zorgen voor een duidelijke structuur en helpen mij dagelijks om alle werkzaamheden te verwerken.

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |