Slimme webteksten zorgen ervoor dat jouw website de plek wordt waar klanten langskomen om te kijken wat jij voor ze kan betekenen. Je krijgt soms maar een paar seconden de tijd om een klant te overtuigen van jouw aanbod. Onweerstaanbare webteksten helpen jou om een klant uit te dagen verder te lezen op de website en uiteindelijk bij jouw aanbod te komen.

Alleen als je naar de Google analytics kijkt, dan zie je dat klanten al op de homepagina afhaken. “Wat is er aan de hand? Waarom klikken klanten niet verder op mijn website?”

 

4 slimme tips om aantrekkelijke webteksten te schrijven
TIP 1: Schrijf alsof je tegen iemand praat

Een website gaat het gesprek aan met klanten. Je wil direct de aandacht grijpen, zoals je dat ook in een live gesprek doet. Als je een verkoopgesprek voert ga je ook niet strak en stijf spreken. Je past gesprek aan en praat in de taal van de klant. Op een website is dat precies hetzelfde. Je spreekt de taal van de klant, zodat deze zichzelf direct herkent in de tekst.

TIP 2: Gebruik kopjes en tussenkopjes

Klanten zitten niet te wachten op hele lappen tekst. Als een bezoeker op de website komt, dan screent deze eerst de website. Vaak gaat dit via een F-model. Ze starten rechts bovenin en gaan naar links. Daarna gaan ze naar beneden en in het midden vliegt het oog nog een keer naar links. Zo krijg je dus een F. En dit gaat razend snel 😉

En tijdens dit screenen helpt het om de klant te begeleiden om de tekst te lezen. Kopjes en tussenkopjes, maken het screenen eenvoudiger en laten de bezoeker van de website beslissen of ze écht de tekst gaan lezen.

TIP 3: Bedenk van tevoren met welke zoekwoorden je gaat schrijven

Wees gerust, ik ga je niet vragen om een tekst te maken die bomvol zoekwoorden staat. Je krijgt dan zo’n onnatuurlijk gesprek, want je probeert continu zoekwoorden te proppen in een stuk tekst. Niet doen, want dit zorgt er zeker voor dat klanten gauw wegklikken.

Je kunt wel vooraf bedenken wat je wilt vertellen aan een bezoeker. Welke zoekwoorden voor deze bezoeker belangrijk zijn en wat zijn verwachting is als hij op de pagina komt. En ik ben ervan overtuigt dat de kracht zit in het laatste. De verwachtingen die bezoekers hebben. Als deze niet overeenkomt… klik… op naar de volgende website waar wellicht de informatie wel te vinden is.

Tip 4: Gebruik links en buttons in je teksten

Maak duidelijk voor de klant wat de volgende stap is. Als je links toevoegt, kunnen klanten doorklikken naar meer informatie. Informatie die nog verder gaat over de materie en waar je meer kunt lezen als je geïnteresseerd bent.

Ook een button helpt bezoekers van een website verder. Als jij voor de eerste keer op een website komt, dan weet je niet waar je naar toe moet om je informatie te vinden. Buttons maken het direct helder. Kijk ook of je er teksten op kunt zetten, zoals ‘Klik hier voor…’ Als je wilt dat een bezoeker ergens op klikt… dan moet je het duidelijk maken en echt opschrijven. Alleen de tekst ‘Klik hier’ is niet voldoende. Je moet ook omschrijven wat het resultaat is als men op klikt. – Klik hier om 4 blog tips te downloaden –

Het brein werkt heel eenvoudig. Staat er ‘klik hier’… en heb je daarna duidelijk omschreven wat het resultaat is na het klikken…moet jij eens opletten wat er gebeurt.

Kijk eens of je deze eenvoudige tips kunt toepassen op jouw webteksten en help je klanten door de informatie heen. Als je wilt dat ik eens meekijk, dat kan! Vraag een gratis marketingscan aan.