Onlangs ging ik met mijn vriendin naar een toneelstuk van haar 13-jarige zoon. Hij speelde een rol in een pittig toneelstuk. We verbaasden ons over de eenvoud waarmee hij over dat podium dartelde, improviseerde en totaal niet bang was voor “publiek” of een oordeel over zijn prestaties. “Waarom zou ik zenuwachtig zijn”, zei hij ijskoud: “Ik ben niet voor niks voor deze rol gekozen”. Hij had er geen moeite mee om zichzelf als de expert neer te zetten voor dit specifieke aspect van zijn leven. Hij had kennis, passie en ervaring opgedaan door de repetities en ging er simpelweg voor. De lijn naar onszelf en het zakelijke leven was snel doorgetrokken. Mijn vriendin keek me wat schaapachtig lachend aan. Ik adviseerde haar al maanden om “uit de verf te gaan komen” met haar zakelijke Facebook- en webpagina. En nu gaf haar 13-jarige kind haar zo’n duidelijke duw in de juiste richting dat ze die niet kon negeren. “Leer van je kind, ze zijn nog zo lekker dicht bij hun oorsprong en niet geneigd om overal “leeuwen en beren” op de weg te zien zei ze tegen me. “Als mijn kind het kan, dan moet ik toch ook eens achter mijn oren gaan krabben over mijn eigen terughoudendheid op dit vlak”, was haar conclusie

 

Haar puberzoon draaide er zijn hand niet voor om, om zichtbaar te durven worden en te vertrouwen op zijn eigen kracht. Dus tijd voor haar om de handschoen op te vatten en ook “ten strijde” te trekken. Ze kon rekenen op mijn deskundige hulp in het online bedrijven bouwen dus die hindernis van het benaderen van derden hoefde ze ook al niet te nemen. De strijd om sociale media toe te voegen in je bedrijf is er een die veel ondernemers voeren met zichzelf. Argumenten als:

Mijn klanten zitten niet op sociale media;

  • Er komen lang niet zoveel klanten uit als wordt beweerd;
  • Ik ben niet zo’n computernerd, dus dat is niks voor mij

weerhoudt ze er heel lang van om te gaan handelen. Nu heb ik een paar tips voor je die je hopelijk over de streep heen trekken om toch de stoute schoenen maar eens aan te gaan trekken:

Mijn klanten zitten niet op sociale media? Weet je dat zeker?

Er zijn zo ontzettend veel sociale media waarop jouw klanten vertegenwoordigd kunnen zijn dat de kans heel groot is dat jij “de boot” mist als je er niet letterlijk instapt. Ik zal voor de gein eens een aantal van die sociale media voor je op een rijtje zetten:

Twitter (telegramstijl gesprekken die aandacht trekken en je website bezoek verhogen);
Facebook (een sociaal netwerk waarop je met je vrienden van alles over je leven deelt)
LinkedIn (Zakelijk contactennetwerk vergroten en werk vinden, expertise delen)
Google+ (content en afbeeldingen delen iets meer op zakelijk vlak geënt)
Pinterest (inspiratie op vlak van beelden en tekst delen)
Instagram (fotootjes delen met korte tekst erbij)

Wat ik je aanraad is om in het diepe te duiken en onderzoek te doen naar de vormen en manieren waarop jouw doelgroep sociale media gebruikt. Als je dat boven water hebt, kun je echt op een gerichte manier je kennis tentoonspreiden en delen. Je klant moet weten wie je bent, je leren vertrouwen en je kennis en kunde leren inzien om uiteindelijk de beslissing te kunnen nemen om tot je clientèle te gaan behoren immers!

Klanten die via Sociale media een opdracht aan een bedrijf verstrekken zijn schaars? Echt waar? Weet je dat zeker?

Ik begrijp dat je dit denkt want het lijkt misschien zo dat een klant vaker ‘spontaan’ wordt doorverwezen door een andere klant. Je bent dan verbaasd: “Hij hapt zo maar toe …”. Ga echter maar eens doorvragen of hij je alleen kent via dat warme contact met die klant van je… of dat hij je ook al eerder ergens op sociale media is tegengekomen. Vaak vertelt een klant je dan dat hij je tweets al regelmatig heeft gezien of dat hij weleens een blog van je heeft gelezen. Er zijn ongeveer 7 contactmomenten nodig alvorens hij tot het besluit met jou in zee te gaan, overgaat. Daar maken deze sociale media momentjes mede deel van uit. Dat is handig om in je achterhoofd te houden.

Ik ben niet zo’n compternerd, dus sociale media bijhouden is niks voor mij

Er zijn allerhande mogelijkheden voor mensen als jij! Je hoeft niet allemaal als computer “lover” geboren te zijn om het medium sociale media te leren waarderen. Je kunt prachtige cursussen volgen ook online, tips ontvangen over hoe en wanneer je welke media inzet. Er zijn allerhande mogelijkheden om gratis webinars te volgen. Bijscholing op dat vlak kun je uiteraard ook uitbesteden aan je secretaresse of iemand van je afdeling public relations. Ik zelf help bedrijven hun online bedrijf goed op te zetten en ontzorg hen daar volledig in.

Hoe nu verder?

Allereerst raad ik je aan: Dream big, start small

Ga niet op 10 sociale media tegelijk starten. Je zorgt ervoor dat de basis waarnaar je content op sociale media door verwijst – je website dus – goed verzorgd en up-to-date is. Houdt het simpel en verdeel het op in hapklare brokjes. Niet teveel tegelijk.

Bepaal de toon van je “muziek” oftewel vind je eigen “voice”:

Je wilt immers graag dat je klanten jouw signature herkennen in de berichten die je op sociale media post. Ga na of je “jouw mensen” formeel behandelt of juist wat vrijblijvender, oftewel kies voor u of voor je. Kijk goed naar de hoeveelheid berichten die je de “ether” in wilt gooien. Hoe vaak en frequent enzovoorts.

Regelmaat met vlijt bouwt online bedrijven als kastelen

Als je een kanaal hebt gekozen om content op te plaatsen, doe dat dan ook met steeds terugkerende regelmaat. Mensen gaan jouw “stijl” en beeldvorming herkennen en erop rekenen. Als je reactie krijgt op een nieuwsbrief bijvoorbeeld zorg er dan wel voor dat je deze vraag ook snel beantwoordt. Als je dat allemaal te arbeidsintensief vindt is het wellicht handig om het uit te besteden.

Succes!