De laatste tijd komen er veel ondernemers op mijn pad die in een 'zo-hoort-het-hokje' zitten. In een heel uitgebreid en vurig pleidooi vertellen ze mij waarom hun marketing of sales op deze manier moet. Of waarom ze zich aan een template moeten houden en hoe ze dit geleerd hebben in hun training.
Moeten, daar had ik als kind al een hekel aan. Ik zei altijd eigenwijs "Ik moet niks, ik mag...." Zelf als 6-jarige stond op mijn rapport 'Als Danielle overtuigd is dat ze iets NIET moet doen, dan doet ze het niet". Ik laat mij niet in hokjes stoppen, omdat het zo hoort. Zeker niet als het heel duidelijk is dat het voor mij anders werkt.
Op deze pagina ontdek je
Waarom de tactiek van een ander voor jou niet werkt
Als ik het verhaal van de ondernemer voor mij aanhoor, is het enige wat ik mij afvraag "Waarom ben je zo verstijft en lijk je vleugellam? Het klinkt alsof jij deze aanpak zelf niet wil, maar dat je het doet omdat het je zo geleerd is en je ziet geen andere manier om het aan te pakken."
En misschien herken je het. Probeer je uit alle macht te voldoen aan de tactiek die voor een ander goed werkt. Maar ontdek je vrij snel dat deze tactiek je verlamt, omdat je een trucje doet en dat trucje van een ander niet goed voelt of niet bij je past.
Volg je eigen pad, dat werkt het beste
Als jij in een kramp zit en voor je gevoel niet voor- of achteruit gaat in je bedrijfsgroei, dan is het tijd terug naar de tekentafel te gaan en het zo-hoort-het-hokje eens goed te onderzoeken.
Wat ontbreekt er aan de huidige tactiek die je hebt geleerd van een ander? Werkt het voor jouw klanten net even anders? Past de aanpak niet?
Waarom een Facebook advertentie (ook al zegt iedereen dat het werkt) niet altijd de beste oplossing is
Ik heb een hele lieve klant Simone en zij helpt bij ongewenste kinderloosheid. Zij kan alle tactieken die ze voorbij ziet komen, zoals een Facebook advertentie starten (omdat het zo hoort), inzetten om klanten te krijgen. Maar voor haar werkt het niet, want ten eerste kost het heel veel moeite om haar advertentie goedgekeurd te krijgen i.v.m. de woorden die Facebook in de advertentie constant afkeurt. En ten tweede haken haar potentiële klanten niet aan op een Facebook. De interactie gaat op LinkedIn vrij snel start. Dus het is veel slimmer om zich te richten op LinkedIn. En toen ik opperde om in de zoekresultaten van Google naar boven te komen, zag je haar ogen twinkelen. "Dan zit je bovenop de zoekvraag", gaf ik haar aan. "Je hebt sneller contact op het juist moment." Je ziet dat het de uitdaging is om samen te kijken naar écht slimme tactieken om klanten te krijgen voor deze doelgroep. Een standaard aanpak werkt voor haar niet.
Werkt jouw online spelletje anders dan het zo-hoort-het-hokje?
Simone kan doorgaan met de tactiek van een ander, omdat het zo hoort en ze iedereen het ziet doen. Maar ze weet ondertussen, door mijn begeleiding, dat het online spelletje bij haar anders werkt. Dat zij soms een andere tactiek moet inzetten om haar klanten te vinden, zich ermee te verbinden en ze te overtuigen om voor haar begeleiding te kiezen. En die laatste stap is een hele grote drempel voor haar doelgroep, maar als we dat voor elkaar hebben in haar marketingaanpak dan worden ze eigenlijk allemaal klant bij Simone.
Juist omdat ze durft af te wijken en het anders doet....
Op haar persoonlijke manier.... sluit ze aan bij haar klanten.
En dat werkt net even anders dan het zo-hoort-het-hokje die je overal voorbij ziet komen.
Durf voor je eigen aanpak te gaan staan
Ik hou van klanten zoals Simone. Ze heeft de power en de ballen om het anders te doen. Als ik haar laat zien hoe het voor haar doelgroep werkt, zegt ze standaard "Ja natuurlijk, dat werkt bij mij net even anders". En misschien is het bij jou ook zo. Heb jij ook een doelgroep waar het zo-hoort-het-hokje net even iets anders ingericht moet worden om het te laten werken.
Om dit te doen, is het belangrijk dat jij heel goed in de schoenen van je ideale klant kunt staan. Zo weet je ook of de tactiek kan werken of dat er een klein stukje getweakt moet worden om het te laten passen. Voor jou is het de uitdaging om alle zo-hoort-het-hokjes voor jezelf af te tasten, zodat je iedere keer bekijkt of het voor jou werkt. En je jouw eigen manier van marketing en sales vindt.
Templates, stappenplannen, instructies zijn heerlijk en een mooie manier om je te laten inspireren. Alleen als je het klakkeloos volgt en niet zelf blijft nadenken, dan kom je er snel achter dat het niet werkt. Je kunt dan gaan zoeken naar de volgende training om er nog meer over te leren over de zo-hoort-het-hokjes en de stappen te volgen, maar ik wil je uitdagen om zelf na te blijven denken. Zodat het past en het werkt voor jouw ideale klanten. Kom je er niet uit of wil je vragen stellen? Vraag gerust een gratis gesprek met mij aan, dan kijk ik met je mee. Ik heb zo in de gaten of je een trucje doe dat niet werkt of je in een zo-hoort-het-hokje zit 😉
Geef een reactie