"Danielle, hoe krijg ik sneller een JA op mijn aanbod? Klanten zijn wel geïnteresseerd maar als het moment daar is om te kopen, dan haken ze af." De klant voor mij kijkt mij gefrustreerd aan. Ze heeft veel gesprekken met potentiële klanten en dat is allemaal leuk en aardig, tot ze haar aanbod doet. Dan haken ze allemaal massaal af op de prijs. Het is te duur, of het is de tijd nog niet, of ze moeten het nog even overleggen... en je hoort nooit meer iets van de klant. Boy o boy, wat herken ik de situatie...

 

Een JA krijgen op mijn aanbod was voor mij een uitdaging

Zelf heb ik ook moeten leren om verkoopgesprekken goed te voeren, om sneller een JA op mijn aanbod te krijgen. Mezelf verkopen was toch een dingetje. Wat ook niet meehielp was dat ik constant klanten sprak die afhaakte als ik de investering vertelde. Dat deed wat met mij. Het werd een frustrerende situatie, want het verkopen werd steeds lastiger, omdat ik ging twijfelen door deze ervaring.

Jezelf verkopen, is lastiger dan een ander aanprijzen

Het lastigste vond ik dat ik mezelf moest verkopen, Daar vond ik duidelijk iets van. Sterker nog, het leek wel of ik alles kon verkopen behalve mezelf. Als VA verkocht ik met gemak de programma's van klanten. Ook op het marketing- en communicatiebureau verkocht ik de marketingcampagnes als warme broodjes. Maar nu draaide het om mij en dat vond ik veel lastiger.  "Wie ben ik dan om mezelf in de spotlight te zetten? En heeft het niet een groot 'Kijk mij eens - gehalte' als ik mezelf zo aanprijs?" Ik worstelde om JA' te krijgen op mijn aanbod, puur omdat ik mezelf moest verkopen.

Opeens had ik een manier om te verkopen

Nu vind ik het een van de leukste dingen om te doen, ik kijk er zelfs naar uit om met klanten in gesprek te gaan. Hoe heb ik dit omgedraaid? Ik heb geleerd om mezelf te verkopen, op een manier die helemaal bij mij past. Zodat ik niet het gevoel heb dat ik aan het pushen ben of iemand ergens in wil kletsen om het maar te verkopen. Ik heb iets te bieden en dat helpt klanten. En ook de mooie klant voor mij heeft een prachtig aanbod, waarmee ze klanten op de allerbeste manier helpt. Het draait niet om ons, maar om wat wij aanbieden. Het resultaat en wat voor impact dat heeft op het leven van onze klanten. En ook jij helpt klanten op de allerbeste manier met je aanbod...

 

Het gaat niet om jou als je sneller een JA wilt op je aanbod

Natuurlijk werkt de klant met jou samen, maar voor de klant is het resultaat alleen belangrijk. En toevallig kiest de klant voor jou, maar dat is niet omdat jij zo vriendelijk glimlacht. Nee, de klant kiest voor jou omdat je hem gaat helpen met zijn allergrootste pijn of verlangen. Jij hebt een manier om dit voor elkaar te krijgen en dat wil de klant kopen. Dat jij daarbij leuk glimlacht, is meegenomen... maar niet essentieel in het aankoopproces. Maar wij maken dat er wel van door te denken dat we onszelf verkopen. Schei uit, het draait niet om jou, maar om de klant op de allerbeste manier te helpen. En dat kun je verkopen... Sterker nog het is niet terecht als je dat niet doet. Dan moet de klant verder zoeken.

 

Doof je eigen licht niet door je onzekerheid

Tegen mijn klanten vertel ik vaak het verhaal van een lichtje in donkere tijden. Als klanten zoeken naar een oplossing, maar in het duister tasten.

Jij bent dat lichtje, maar jouw klant kan het niet vinden... omdat je jouw eigen licht dooft. Door gedachtes als: "Wie ben ik dan? Het is nog niet goed genoeg..." Dus de klanten blijven zoeken in het donker, terwijl jij de oplossing hebt. DÉ manier om ze te helpen. Steek jouw vlam aan en ga stralen... help je klanten en zorg dat ze bij jou kunnen aankloppen voor hulp. Meer hoef je niet te doen... Reik uit naar je klanten en help ze verder met je talent... dat is genoeg. Daar hoeft niks van jou tussen te zitten. Je hebt het toch vaker gedaan? Dan kun je het toch nogmaals???

Hoe krijg je sneller een JA op jouw aanbod? Door jezelf te zijn

Als je eenmaal het inzicht hebt dat jij de klant op de allerbeste manier kunt helpen, dan verkoop je jouw aanbod gewoon. Krijg je sneller een JA op je aanbod, omdat je overtuigt bent dat jij de allerbeste oplossing biedt voor jouw klanten.

Waarom kon ik zo goed verkopen en kreeg constant JA's toen ik voor mijn klanten verkocht? Ik was overtuigd van hun aanbod, dus het was voor mij een no-brainer en kon niet inzien waarom je het niet zou kopen. Deze energie zat in mijn gesprekken, zodat ik de klanten met mijn enthousiasme overtuigde en kreeg zo sneller een JA op het aanbod. Ga dus onderzoeken bij jezelf wat maakt dat jij de allerbeste oplossing ooit bent voor jouw klant. En maak jezelf niet onnodig kleiner dan je bent... je hebt dat talent en het is de bedoeling dat je dat in dit leven inzet.

Wil je weten hoe je een verkoopgesprek slim aanpakt en wat je kunt vragen? Download dan mijn gratis e-book 'Verkoopgesprekken simpel en effectief houden". Speciaal ontwikkelt voor ondernemers die het lastig vinden om te verkopen 😉