"Oja, ik moet ook nog even..."
Voor veel ondernemers is het herkenbaar om de marketing naast hun andere werk te doen. Het bungelt er een beetje bij, maar het besef is er dat marketing belangrijk is om geld te verdienen. Dus op het laatste moment worden dingen ontwikkeld.
Het is maar goed dat ze expert zijn op hun gebied, want daarom lukt het ze vaak ook om het toch nog 'even' te maken. En dat is gelijk ook het mooie. Je bent niet voor niks ondernemer, je kunt uren praten over wat jij doet. Als dat niet zo is, dan moeten we even praten 😉 En daarom lukt het je ook om de marketing tussendoor te doen. Voor jou is het zo makkelijk om even iets te maken. Even een social media bericht, even een video, even... en zo evenen (vast geen goed Nederlands, hoor mijn lieve schrijfcoach al mopperen, maar je snapt wat ik bedoel) we door. Alleen dat even gaat je op een gegeven moment opbreken. Zeker als je bedrijf groeit, dan merk je dat het steeds lastiger is om even wat tijd te vinden voor je marketing. De dag gaat zo snel en voor je het weet is de week om. En je moest nog een nieuwsbrief de deur uit doen.
Je doet je marketing op het allerlaatste moment
Dus je draait de nieuwsbrief in elkaar en daar ga je nou net de mist in. Want had je goed de tijd genomen en was er duidelijk een planning, dan had je de allerbeste nieuwsbrief ooit gemaakt. Nu krijgen jouw klanten een eventjes nieuwsbrief. Dat zit niet op het niveau van jouw genialiteit en eigenlijk scheep je jouw klanten af met een verminderde versie.
Terwijl als jij een goede planning hebt, het duidelijk is waar je marketing over gaat... dan maak jij een klapper van een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief waar klanten direct op gaan reageren.
Je marketing heeft prioriteit als je meer wilt verdienen
Ik wil je dan ook uitnodigen om te stoppen met eventjes-marketing. Ga vooruit werken en zorg dat je marketing op orde is. Veel van mijn klanten verzetten zich er eerst tegen. Die worden echt niet blij als ik met een planning kom en vraag om deze in te richten. En toch, toch is het de weg om te volgen. Als je vooruit weet wat je gaat doen, dan weet je waar de nieuwsbrief over gaat. Dan krijg je de tijd om er echt iets goed van te maken, terwijl een eventjes-nieuwsbrief vaak dezelfde dag al de deur uit moet (soms al binnen het uur).
Maak het niet te ingewikkeld
Zorg er ook voor dat je marketing simpel blijft. Er wordt elke dag wel weer iets nieuws verzonnen en om bij te blijven met alles, moet je meer tijd hebben en dat is er simpelweg niet. Maak dus goede keuzes. Wat doe je wel en wat doe je niet? Zet dat in een overzicht en monitor ook of de marketinginspanningen daadwerkelijk resultaten opleveren. De vorige keer had ik een lieve klant die al jaren iets op LinkedIn plaatste en daar kwam nul komma nul reactie op. Toch ging ze stug door, omdat het even werd gedaan. "Eventjes LinkedIn inplannen met Hootsuite, hup... ook weer gedaan." Geen seconde werd er nagedacht of het wel handig was en of het überhaupt wel iets opleverde. Gewoon, omdat daar geen tijd voor was.
Je snapt, we zijn dat gelijk gaan omdraaien en dat is een makkelijk inkoppertje voor mij. Alleen ik zie het te vaak gebeuren. Puur, omdat er geen tijd wordt vrijgemaakt voor marketing. Puur, omdat marketing erbij bungelt. En marketing bungelt erbij omdat je al zo druk bent met alles wat je aan het doen bent. En dat snap ik... geloof mij... ook ik maak mij daar weleens schuldig aan. Het is alleen niet handig. Marketing is de motor achter geld verdienen. Je kunt niet je marketing stil laten vallen, omdat er geen tijd voor is. Een andere klant had ook te veel dingen die tegelijk moeten worden gedaan en daardoor was de nieuwsbrief er wel uit, maar er stond niks op social media. Stil ligt de marketingmachine. Terwijl als dit goed is ingericht en er wordt vooruit gewerkt... dan is er niks aan de hand. Sterker nog dan kun je er gerust tussenuit en de machine draait gewoon door. Dat is wat je wil en niet laatste moment marketing, die vlug-vlug verzonnen wordt.
Kun je aansturen op de cijfers?
Er is dan ook helemaal geen ruimte meer om bij te sturen. Het volgende ligt namelijk al te wachten. Dus er is geen tijd om te kijken naar de cijfers en aan te sturen op verbetering. Je zit alweer met het volgende voor je neus, want dat moet ook nog gedaan worden. En zo hol je achter de feiten aan.
Hoe denk je dat grote bedrijven dat doen? Denk je dat die ook aan last minute marketing doen?
Nee, kan ik je zeggen. Toen ik op het marketing- en communicatiebureau werkte, werd er in de zomer gewerkt aan de acties van de winter en in de winter aan de acties van de zomer. Er werd ruim van tevoren bedacht wat er moest komen en er was ook tijd om dit goed aan te pakken. Soms was het in 1 brainstormsessie geregeld, maar vaker hadden we wat meer sessie nodig om tot een goede campagne te komen. En dan zit je dus met marketingmensen aan tafel. Die lukt het zelfs niet in een uurtje, waarom wil jij dat dan wel doen?
Het geeft ruimte om het te verbeteren en goede resultaten te halen
Werd er dan nooit ingesprongen of iets op het laatste moment gedaan. Jawel, alleen was daar dan ook ruimte voor. De rest liep al en dan kon er een extra persbericht uit. Alles was al duidelijk en de lijnen om te communiceren stonden op. Dus een persbericht was ook zo in orde gemaakt. Je ziet dat marketing daardoor makkelijker wordt. Je hoeft niet op het laatste moment naar je scherm te staren en iets NU te bedenken. Creativiteit kost tijd... het zit zelf al een stuk in het woord verweven. Neem ook de tijd en ga vooruit werken.
Al mijn klanten merken dat dit de rust terugbrengt. De marketingmachines worden goed ingericht en gaan draaien. Hierdoor is er ook tijd voor het werk dat naast marketing moet worden gedaan. En dat werkt toch een stuk lekkerder kan ik je vertellen.
Kijk dus eens voor jezelf, ben jij met last minute of eventjes marketing bezig? Wat kun je vandaag doen om er verandering in aan te brengen? Maak een duidelijk plan van wat er moet gebeuren en vertaal dit naar je agenda. Wanneer ga je wat doen en past dat dan ook naast het andere werk dat je moet doen?
Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan met andere ondernemers en verspreidt dit blog. Dit kan via de social media knoppen. Natuurlijk vind ik het ook super als je een reactie achterlaat als dit blog iets met jou heeft gedaan. Zet het gerust in een bericht onder dit blog. Doe jij nog aan 'eventjes' marketing? Ik lees het graag.
Geef een reactie