Door de veranderingen in de markt, nieuwe concurrenten die van alle kanten komen aanrennen, krijg je het gevoel dat het ondernemen verandert en jij meer moet doen om klanten te krijgen. Je raakt verstrengelt in ingewikkelde funnels, tijdrovende nieuwsbrieven en energie slurpende content voor social media. En wat je ook doet, het lijkt of het niet goed loopt en het succes achterwege blijft.

Hoe komt dat toch? Wat kun je doen als je vastloopt in tijd en je het gevoel hebt dat je in een ratrace zit?

Ik ben van mening dat veel ondernemers gefocust zijn op de verkeerde dingen

Hard werken is niet de oplossing. Je hebt een te ingewikkeld systeem als je constant acties moet doen om klanten naar je toe te trekken. Misschien denk jij dat harder werken de enige manier is om klanten te krijgen en verlies je de grip door alles tegelijk te doen.

Hoe zou het voor je zijn als je op een eenvoudige manier de beste klanten naar je toe trekt?  En jij niet langer ontmoedigd raakt door de resultaten van je inspanningen? Ik geef je graag 3 inzichten, waarmee je deze situatie kunt omdraaien, zodat je weer voldoening uit het ondernemen haalt.

 

Inzicht 1: Stop met comprimeren

Als je veel stress ervaart door hard te werken en veel uren draait, dan kan het niet anders dan dat je compromissen sluit. Je voelt je opgejaagd en je to-do lijst wordt alleen maar langer. Of je krijgt constant te horen dat je te duur bent. Vind je het gek dat je naar een uitweg zoekt of je stiekem afvraagt of het niet iets minder kan?

Comprimeren is niet nodig en is ook zeker niet altijd de beste oplossing. Door met jezelf in gesprek te gaan ontdek je het gewoontepatroon als je comprimeert. Zie je de pijn van een gebrek aan vervulling in jouw manier van ondernemen. Misschien hoop je dat je jouw klanten tegemoet komt als je je aanpast en je prijzen verlaagt. Maar als je eerlijk bent, dan zie je dat het niet werkt. Je comprimeert en dat is nooit een slimme oplossing.

Als je onderneemt op de manier die je werkelijk wilt, dan krijg je de ruimte om je werkelijke verlangens te erkennen en ze een plaats te geven in het werk en in jouw leven. Je comprimeert niet meer en doet wat je het allerliefste wilt doen. Geloof mij, dat werkt beter dan maar door... door te gaan met iets wat toch niet werkt en niet bij je past.

Als jij merkt dat je compromissen sluit, stel jezelf deze vragen en geef eerlijk antwoord:

  • Wat is de consequentie als je zo blijft doorgaan?
  • Waarom is dit standpunt of deze aanpak zo belangrijk voor je?
  • Wat levert het je op om hiermee door te gaan?
  • Hoe ziet het leven eruit als je niet meer comprimeert?
Inzicht 2: Keep it simpel door een gestandaardiseerde aanpak

Als ondernemer ben je druk om alle ballen in de lucht te houden. Alleen je komt op een punt waarbij de vraag is: "Kan het niet simpeler? Kun je zaken op de automatische piloot laten draaien, zodat jij er niet bij betrokken bent?"

Al die taken die bij jou liggen.... vraag jezelf eens af... moet jij dat allemaal doen? Schiet je er überhaupt iets mee op om het zelf te doen? Draagt het bij aan het succes? Of remt het juist de groei af, omdat het compleet afhankelijk is van jouw inzet?

Scheelt het niet veel meer tijd, energie, als je kiest voor een automatische aanpak? Zodat je niet afhankelijk bent van jouw inspanningen? Zodat je niet tig keer hetzelfde hoeft doen? En het ondernemen een stuk simpeler voor je wordt, omdat er een hoop taken van je bordje gaan?

Een gestandaardiseerde aanpak kun je vinden in het inschakelen van teamleden, die zaken van je overnemen. Of het inrichten van online systemen, die automatisch zaken voor je doen. Denk er eens over na. Hoe zou dat er voor je uitzien?

Inzicht 3: Richt je op de allerbeste klanten, aanbod en marketing

Vaak willen we te veel. Je kunt je dan afvragen of het allemaal nodig is wat jij in je hoofd hebt zitten. Daarbij komt dat sommige acties heel veel tijd kosten en relatief weinig opleveren.

Hoe zou het voor je zijn als je stopt met de ratrace? Als je niet alles probeert te doen, maar gerichte acties gaat inzetten. Aan mijn klanten stel ik weleens de vraag, wat zou je doen als je één kans hebt? Je mag één ding doen. Wat is dan het slimste om te doen?

Daar komen hele gerichte acties uit. Kijk waar je slagen kunt slaan. Wat gaat écht helpen en wat moet je doen om je doelen te behalen? Als dit duidelijk is, wijk er niet meer van af.

Kijk wat je moet doen om alleen je allerbeste klanten aan te trekken. Kies voor je klanten, zodat zij ook makkelijker voor jou kunnen kiezen. En wat moet er gebeuren om je aanbod ijzersterk te maken? Gaan er zaken uit? Mag je programma's scherper neerzetten? Daarna bekijk je als laatste hoe je je marketing kunt versimpelen, maar het moet wel effectief zijn. Korte gerichte acties, die heel duidelijk het resultaat overbrengen. Waardoor klanten hun portemonnee trekken en staan te trappelen om met je samen te gaan werken.

Als dit lukt, dan weet ik zeker dat je één hele goede kans hebt. Test het maar eens uit.

 

 

Kortom, wat kun je doen als je hard werkt en veel uren draait?

INZICHT 1: STOP MET COMPRIMEREN

INZICHT 2: KEEP IT SIMPEL DOOR EEN GESTANDAARDISEERDE AANPAK

INZICHT 3: RICHT JE OP DE ALLERBESTE KLANTEN, AANBOD EN MARKETING

 

 

Mis jij een goed systeem om de juiste klanten naar je toe te trekken?

Lukt het je niet om de onrust om te draaien en ren je constant achter de feiten aan? Dan is het voor jou tijd om op de meest simpele manier klanten te krijgen.

Het zit niet in het meer uren draaien. Je hebt een goed systeem nodig en een simpele manier om klanten te krijgen. Focus je op de juiste acties en laat je niet afleiden door de rompslomp of onrust door te veel tegelijk te willen doen. Kies één ding en wordt daar de allerbeste in. Doe je het niet, dan besef je op een dag dat het ondernemen complex is geworden en zie je dat je tot een zeker hoogte kunt groeien.

Jij kiest.. hard werken en veel uren draaien OF slimmer ondernemen. Geef je hieronder op voor een gesprek als je hierbij persoonlijke hulp wilt.

 

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Draai jij weleens veel uren en werk je hard? en waarom?