De klanten die ik tot nu toe help, zijn... Vul de puntjes maar in en leg deze informatie een naast jouw ideale klant. Klopt het beeld? Mooi, dan hoef je niet verder te lezen en kun je door aan andere werkzaamheden. Klopt dit beeld nu niet, dan gaan we samen even verder sleutelen in dit artikel.

 

Herken jouw ideale klant

Jouw ideale klant zijn de mensen waar je zelfs gratis voor wilt werken. Je voelt zo'n enorme drive voor deze klanten. Iedere keer als je in je agenda kijkt en je ziet de naam van een ideale klant staan, dan kijk je uit naar het gesprek! Je merkt dat je echt blij wordt en iedere keer krijgt jullie gesprek vleugels... het lijkt soms wel magie.

 

Is het liefde of ren je liever hard weg?

Het bepalen van jouw ideale klanten is belangrijk voor het succes van jouw bedrijf. Doe je het niet, dan zit je iedere keer samen te werken met klanten waar je gezelligheidsniveau steeds verder zakt en zakt.. tot het op een dieptepunt komt en je liever hard wegrent, dan samen te werken. En dat wil je niet. Om al jouw talenten in te zetten, heb jij het nodig om te werken met klanten die helemaal bij je passen. Ideale klanten waarvan jij ongelofelijk veel energie van krijgt, die jou écht gelukkig maken en waardoor jij iedere dag weer met plezier aan het werk gaat.

Je wil niet met mensen werken die klagen, negatief zijn, geen verantwoordelijkheid nemen, hun rekeningen niet betalen, die moe en futloos zijn en nooit tijd hebben. Ook niet als het de makkelijke weg lijkt om toch samen te gaan werken en je omzet binnen te halen. Geloof mij, doe het niet... Deze klanten kosten jou op langer termijn teveel tijd en energie.

 

In marketing is het belangrijk om duidelijk te hebben met wie je communiceert

Je moet dus heel goed weten van welke klant jouw hart harder gaat kloppen. Als je jouw marketingcampagne gaat maken, dan maak je deze ook voor deze klant. Het mooie is ook dat deze klanten aangeven dat wat jij aanbiedt precies hetgeen is waar deze klant naar zocht. Ook jij bent voor deze klant een geschenk uit de hemel. Jij begrijpt precies de situatie waar ze inzitten en een artikel wat je post.. is net op het juiste moment geplaatst en raakt iedere keer. De klant kan zelfs het gevoel hebben dat jij voorspellende gaves hebt 😉 En dat is eigenlijk ook zo, want jij weet precies in welke situatie de klant zit en wat deze nodig heeft. Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe beter jij in je communicatie kunt aansluiten.

 

Niet iedereen kan jouw ideale klant zijn

Ga vandaag daarom bedenken, met wie wil jij wel werken en met wie niet. Bepaal wie jouw ideale klant is. Helaas kan dat niet iedereen zijn... Je maakt op deze manier je doelgroep mega groot! Ik begrijp dat jouw aanbod bij iedereen past en dat je het liefst iedereen wilt helpen. Zo'n prachtig mens ben jij en natuurlijk willen we graag mensen helpen. Alleen als je voor iedereen werkt, wordt het lastig om jou door te verwijzen. Als jij heel gericht kunt aangeven dat jij voor managers in de ICT werk, dat kunnen anderen sneller een plaatje maken in hun hoofd en jou aanbevelen bij anderen. Iedereen... helpt niet om dat plaatje helder te maken. Ook in je communicatie herkennen klanten zich niet, als jij het te algemeen houdt en communicatie maakt voor iedereen. Sorry.. het werkt gewoon zo niet... ook al begrijp ik je wel....

 

Klanten kiezen jou als je ijzersterk aansluit bij hun wensen en behoeften

En weet je wat bijzonder is? Hoe meer jij kiest, hoe makkelijker klanten naar je toe komen. Deze ideale klanten komen vanzelf naar jou toe om naar je mogelijkheden te vragen. En als cadeau leveren ze jou energie op ipv dat ze energie kosten. Ze hebben eigenschappen waardoor jij graag wilt dat ze voor altijd klant bij je blijven. Als je dat gevoel hebt dan zit je op de goede weg.

 

Vragen die je kunt stellen om jouw ideale klant in kaart te brengen:
  • Is het een man of een vrouw?
  • Wat is het inkomen van je klant?
  • Wat voor werk doet jouw klant? Hoeveel uur in de week werkt jouw klant?
  • Welke opleidingen heeft jouw klant gevolgd?
  • Wat is de leeftijd van deze klant?
  • Wat is de gezinssamenstelling van jouw klant? Woont hij/zij alleen? Is hij zij/getrouwd? Heeft hij/zij kinderen? Hoeveel kinderen? Wat zijn de geslachten van de kinderen? Hoe oud zijn de kinderen?
  • Wat doet jouw klant in zijn vrije tijd / hobby’s?
  • Wat is de levensstijl van jouw klant?
  • Met wat voor soort mensen gaat jouw klant om?
  • Op welke politieke partij stemt jouw ideale klant?
  • Met welk probleem zitten zij, waar jij een oplossing voor hebt?
  • Etc.

 

De antwoorden die je hierop krijgt, kun je vertalen naar een profiel van jouw ideale klant. Zoek daarbij een afbeelding en geef je persoon een naam. En let op! In persona marketing maken we een persoon met wie wij communiceren, dus je kunt qua leeftijd niet kiezen voor 30-40 jaar. Nee, je kiest echt een leeftijd en maakt er een persoon van.

Help, ik heb meerdere doelgroepen en dan?

In de situatie dat je meerdere doelgroepen hebt, dan maak je meerdere persona's aan. En iedere keer kijk je naar het plaatje en weet je heel sterk met wie je communiceert. Hoe krachtiger je dit doet, hoe sterker jouw communicatie overkomt.

 

Succes met het kiezen van jouw ideale klant. Als je grip wilt krijgen op je marketing, dan is het bepalen van een ideale doelgroep essentieel. Laat mij gerust hieronder weten wie jij helpt en wat je precies doet.