Moeiteloos ondernemen, geloof jij het?

Overal popt het op, moeiteloze marketing, moeiteloos ondernemen, trek moeiteloos je klanten aan...
Maar jij zit daar mooi. Bij jou gaat het helemaal niet moeiteloos. Sterker nog, het is een enorme uitdaging. Als je dan een beetje op mij lijkt, dan irriteren deze loze kreten je. "Tuurlijk, als ik eenmaal de moeiteloze vibe te pakken hebt... dan word ik succesvol. Hoe ik die moeiteloze vibe te pakken krijg? Geen idee... dat lees je dan nergens."

 

Moeiteloos versus vastlopen in klanten krijgen

En dan moet je vooral een brein hebben dat alles complex maakt en de simpelste dingen wil doorgronden. Nou berg je dan maar, het is een recept om vast te lopen en niks te doen. Je zit op een gegeven moment helemaal vast in je denkbrein en kan geen kant op, met het woord 'moeiteloos'.

Je kunt een gevoel krijgen dat jij iets niet goed doet als het ondernemen bij jou alles behalve moeiteloos gaat. Jij zit iedere keer weer te zwoegen en je resultaten gaan alle kanten op. Je kunt dan heel onzeker worden van de berichten over moeiteloos ondernemen en alle gouden berg verhalen.

 

Betekenis moeiteloos ondernemen

Ik heb de betekenis even opgezocht en moeiteloos staat voor: 1. Binnen de kortste keren, 2. Eenvoudig, 3. Even, 4. Gemakkelijk, 5. Licht, 6. Makkelijk, 7. Met gemak, 8. Probleemloos, 9. Soepel, 10. Spelenderwijs, 11. Vanzelf, 12. Zonder inspanning, 13. Zonder moeilijkheden, 14. Zonder moeite, 15. Zonder veel inspanning, 16. Zonder veel inzet.
(bron: https://www.encyclo.nl/begrip/moeiteloos)

 

Ondernemers willen juist problemen oplossen

Ik weet niet of jij weleens een ondernemer bent tegengekomen, maar volgens mij kan dit woord niet samen met het ondernemen gaan. Iedere ondernemer komt weleens op een punt dat het een uitdaging is. Dat is juist de kracht van een ondernemer. Stappen zetten als je voor een uitdaging staat. Toen ik deze betekenis had gelezen, zag ik dat ik het woord moeiteloos los mocht laten. Een ondernemer zoekt juist problemen op, zodat het opgelost kan worden. Een ondernemer is constant bezig om te vernieuwen, te verbeteren. Ik denk dat het te kort door de bocht is om dan te zeggen dat het ondernemen kan zonder veel inzet.

3 ondernemerstips om 'succesvol' te ondernemen

[TIP 1] Draai je marketing op de automatische piloot

Alleen waar staat moeiteloos dan wel voor? Voor mij staat het om zaken op de automatische piloot te laten draaien of een marketingmachine inrichten. Gaat dat moeiteloos? Ik denk het niet, alleen als het staat... kun je er wel even tegenaan en het draait terwijl jij andere dingen doet. En wil je het kunstje herhalen, dan gaat het vast wat makkelijker. Dat is moeiteloos als het draait, maar daar is wel veel werk aan vooraf gegaan.

[TIP 2] Stel je ondernemersdoelen en stuur daarop aan

Moeiteloos staat voor mij ook weten wat er moet gebeuren. Heldere doelen en weten waar je aan werkt, maakt het ondernemen ook een stuk makkelijker. Met moeiteloos ondernemen heb je een doel gesteld om bijvoorbeeld 5 programma's te verkopen en je weet ook precies wat je moet doen om de 5 programma's te verkopen. Dit staat allemaal al klaar en het proces is volledig ingericht en je volgt de stappen die je hebt opgesteld om het eindresultaat te behalen.

Hierbij geloof ik sterk in het sturen op procesdoelen. Wat moet er gebeuren om bijvoorbeeld je fundament op te zetten? Maak hier heldere doelen van en vier dit ook als je deze doelen hebt behaalt. We staren ons zo suf op alle cijfers of de omzet en vergeten het proces om daar te komen. Daar belonen we onszelf ook niet voor en dan kan je helemaal zak in as zitten. Je werk namelijk zo hard aan het doel, alleen jij kijkt alleen maar naar de cijfers als resultaat. Ga ook het proces als doel stellen.

[Tip 3] Ken je ideale klant door en door

Om moeiteloos te ondernemen moet je ook heel goed je ideale klant kennen. Hierdoor weet je precies waar deze behoefte aan heeft en dan kan je ook aansluiten bij hun verlangens. Je weet exact welke pijnen ze hebben en daar vertel je de oplossingen voor. Hierdoor kan je in de juiste taal spreken en behaal je sneller resultaat. Het gaat niet vanzelf, maar je weet precies wat je moet vertellen om de klant te overtuigen. Dit richt je in en dat blijf je herhalen. Zo krijg je verschillende contactmomenten en raakt de klant overtuigt dat jij de persoon bent om mee samen te werken. Je vertelt dus geen andere dingen meer, maar je sluit naadloos aan.

 

[Conclusie] Kun je moeiteloos ondernemen?

De bovenstaande 3 onderdelen gaan ervoor zorgen dat er een machine ontstaat. Een machine die je nodig hebt om richting moeiteloos ondernemen te gaan. Mijn mening blijft dat het nooit moeiteloos gaat. Er zal altijd een stuk ontwikkeling zijn in je bedrijf. Je gaat naar een volgend level of er ontstaat een nieuw probleem door groei etc. Constant blijf jij, maar ook je bedrijf zich ontwikkelen en dat gaat door in welke fase je ook zit in het ondernemen. Daarom moeten jij en je bedrijf constant ingericht worden. Er komt wel een bepaalde cadans in je bedrijf en je weet op een gegeven moment wel hoe je het slimmer, makkelijker en strategischer kunt doen.

En dat.... dát komt aardig in de richting van moeiteloos ondernemen 😉

 

Laat je mij weten wat jouw inzicht is?
Vind jij dat ondernemen moeiteloos kan? Deel hieronder het in een reactie.