Veel ondernemers maken een fout.
Een fout? Lees ik dat nou goed?

Ja, want veel ondernemers doen alle werkzaamheden zelf. Van afspraken plannen tot het bijhouden van social media. Er is daardoor minder tijd om na te denken over strategie, omzet en de toekomst van het bedrijf. Dat zijn nu juist de onderwerpen waar je als ondernemer wél tijd aan moet besteden. Laat iemand anders dus die afspraken maar plannen.

Besparen op werkzaamheden


Kijk eens gericht naar jouw werkzaamheden. Is het echt nodig dat jij alles zelf blijft doen of kan het slimmer? Wellicht kan een virtual assistant werkzaamheden van je overnemen? Uitbesteden van taken kan een dubbele besparing opleveren. Jij houdt meer tijd over om andere zaken op te pakken en algemene werkzaamheden worden tegen een lager tarief dan jouw uurtarief uitgevoerd.

Kom uit je comfortzone


Het is natuurlijk heel veilig om alles zelf te blijven doen. Soms kan het ook een vlucht zijn. Als je druk bent met de administratie, het bedenken van nieuwe workshops of het uitbreiden van bestaande diensten blijft er weinig tijd over voor acquisitie. Veel ondernemers vinden dat een moeilijk onderdeel van het ondernemerschap. Ze schuiven het graag voor zich uit. Maak er juist tijd voor vrij.

Wil jij ook naar het volgende level?

Een virtual assistant is het geheim achter een succesvolle ondernemer. Op afstand neemt zij werkzaamheden over van ondernemers. Een succesvolle ondernemer weet namelijk dat hij/zij niet zonder een goed team kan. Je komt als ondernemer allemaal een keer op dat punt waarop je echt niet alles zelf meer kunt doen. Dan is het beter om de diensten van anderen in te schakelen.

Focus je op je eigen expertise


Niemand is een alleskunner. Richt je dus vooral op die werkzaamheden waar jij een kei in bent. Ga niet uren prutsen aan een nieuwsbrief of rommelen met het inrichten van social media als je daar geen kaas van hebt gegeten. Reken eens uit hoeveel die uren jou kosten. Vergelijk dat met het tarief van een virtual assistant. Je kunt zo een hoop geld en tijd overhouden.

The next move


Voor bepaalde zaken is het vaak niet meer dan logisch om de volgende stap te zetten. Zo besteed je het huishouden uit als je daar door drukte geen tijd meer voor hebt. De groeiende administratie gaat naar een gespecialiseerd kantoor. Waarom doe je dat dan niet met andere algemene werkzaamheden?

Ga niet harder werken, maar slimmer ondernemen!
Met welke taak ga jij starten om over te dragen?