Als je meer klanten wilt krijgen, dan is het goed om te onderzoeken welke verkooptactiek bij jou past. Ik zie te vaak dat ondernemers volgen wat een coach zegt en dan komen ze erachter dat het helemaal niet werkt voor hun bedrijf.

“Hoe kan dat nou, want die coach of adviseur behaalt er veel resultaten mee en ik krijg er niet 1 klant door.”
Je bent snel geneigd om te denken dat je iets niet goed doet. En vaak ga je weer verder zoeken naar een andere adviseur of coach.

Stop! Dat hoeft helemaal niet…

Iedere ondernemer heeft een eigen manier van verkoop en klanten aantrekken

Het mooi is om te ontdekken welke communicatiestrategie bij jou past. Ik heb heel veel klanten die programma’s volgen en toch vastlopen. Heel frustrerend, want je doet wat er gezegd wordt… maar de verkopen blijven uit.

We gaan vaak samen aan de slag om eerst te kijken naar de kern van het bedrijf. Wat maak nou jouw bedrijf? Welke waardes hangen daaraan en op welke manier communiceer jij het beste met jouw klanten?

Want als jij op jouw prettigste manier gaat communiceren, dan voelt jouw klant dat ook. Anders ben je een kunstje aan het doen en daar prikken klanten snel doorheen. Dus stap niet in de valkuil om de aanpak direct te kopiëren zonder het te toetsen aan jezelf. Goed, soms zijn er mensen die wel direct resultaten boeken, maar kan je zien dat de aanpak dan ook helemaal bij hun past?!

Helaas zie ik ook veel ondernemers die blijven worstelen, ook al krijgen ze instructies wat ze moeten doen

Als voorbeeld heb ik Anna. Anna is heel sterk in het opvolgen van klanten. De klant komt binnen via een bepaald kanaal en zij weet de klant van A tot Z op te volgen en zo wordt deze klant haar klant. Want ook haar klant vindt het fijn om op deze manier benaderd te worden. Maar Sylvia probeert dit ook en loopt totaal vast. Ze voelt zicht helemaal niet fijn om zoveel mailingen naar haar klanten te sturen. Ze doet het, maar eigenlijk ziet ze alleen maar uitschrijvingen voorbij komen. Door iets verder te kijken, komen we er achter dat Sylvia heel sterk is om met haar persoonlijkheid andere te overtuigen. Als ze een video maakt, dan krijgt ze daar altijd reacties op. En ze komt er achter… dat als ze dit veel meer gaat doen, ze veel makkelijker haar producten verkoopt. Het voelt voor haar ook niet meer als verkopen.

Fantastisch toch?! Ik kan daar echt van genieten. Want we zijn allemaal verschillend en ook alle klanten zijn verschillend. Als jij een strategie erdoor probeert te wurmen die helemaal niet bij je past, dan spettert niet de positive vibe ervan af. En daar prikken klanten dwars doorheen.

Dus maak jij graag selfies? Doen en ga storytelling toepassen. Schrijf je graag? Start een blog. Spreek je graag voor publiek? Ga zoeken naar een presentatieplek. Het maakt echt niet uit, als het maar bij je past en vooral bij jouw klanten.

Stap niet in de valkuil van de comfortzone

Oké, wel even een opmerking, want soms vind je als ondernemer iets gewoon eng. Je moet uit je comfortzone stappen om te ontdekken of de aanpak helemaal bij je past. Dan gaan we natuurlijk niet in de valkuil stappen en zeggen dat het niet past bij jouw aanpak. Dan is het goed om te kijken wat de eerste stap is om het toch te gaan doen. Ik had een klant die direct dacht dat klanten nooit een testimonial wilde geven aan het einde van een training. En foto’s maken van de workshop, dat gingen ze echt niet goed vinden. Het bleek een overtuiging te zijn, want de klanten wilde maar wat graag testimonials geven en de foto’s… die maken de deelnemers nu zelf en herinneren haar eraan. Tof he… En mijn klant vindt het nu de gewoonste zaak van de wereld om dat te doen. “Grappig hé, dat ik daar eerst anders over dacht.”

Zo zie je dat het draait om balans. Jouw aanpak is uniek en het is goed om te onderzoeken welke aanpak het beste bij jou past. Dus voel je niet gefrustreerd als je een dure training hebt gekocht en je behaalt niet de resultaten die je eerst wel dacht toen je de training aanschafte. Je doet echt niks verkeerd, je hebt alleen nog niet goed voor ogen hoe je het om kunt bouwen naar een aanpak die voor jou klopt. Wil je erover praten? Vraag dan gerust een GRATIS GESPREK aan en dan kijk ik binnenkort met je mee.

 

 

Zoek je antwoorden op jouw ondernemersvragen of ervaar je knelpunten in het bedrijf? Laat mij meekijken, zodat we samen de oorzaak tevoorschijn halen en oplossen | Grip op jezelf, je bedrijf en je groei |