Online marketing is niet altijd makkelijk. Er zijn zoveel mogelijkheden en vaak gaat het inzetten van de verschillende online marketing tools met vallen en opstaan.

Om je vandaag te helpen en om jouw geld te besparen met dit proces, heb ik 5 online marketing tips gemaakt.

Tip 1 – Laat je zien wat je in huis hebt als expert

Bij online marketing draait het in de communicatie om vertrouwen. Je koopt namelijk het liefst van iemand die je kent en waar je een klik mee hebt. Laat dus zien hoe jij zaken oplost voor jouw klanten of hoe jij denkt over bepaalde zaken in jouw vakgebied. Geef een kijkje in de keuken, zodat klanten even kunnen zien HOE het er bij jou aan toe gaat. In de content die je maakt, zie je heel duidelijk jouw expertise terug. Al deze dingen helpen klanten om steeds meer een band met je te krijgen en uiteindelijk voor jou te kiezen en niet voor de concurrent.

Tip 2 – Kom uit je schulp

Al ben je de allerbeste coach van de wereld, als je onzichtbaar blijft…komen er geen klanten. Ik zeg het wel vaker; “Als je meer klanten wilt, dan moet je zichtbaar worden.” Alleen vraagt het wat van jou als ondernemer. Het is natuurlijk veel makkelijker om in je vertrouwde omgeving te blijven en niet (bijvoorbeeld) met een webinar te starten. Simpelweg, omdat je fouten kunt maken en iedereen dat gelijk live ziet. ‘Ahhhh eng!” Zelf heb ik er wel eens last van om te denken: “Wie ben ik nou?” En dit kleine zinnetje zorgt ervoor dat ik niet een video voor YouTube maak en lekker achter mijn computer wegkruip en volledig onzichtbaar blijf.

Maar ja… dat kan ik wel blijven denken… Zo… komen er ook geen klanten!

Kom dus uit je schulp en bekijk wat je tegenhoudt om in the spotlight te gaan staan. De plek waar klanten je kunnen zien en leren kennen. Mij helpt het om te denken: “Ik ben niet perfecd, nou én?!” (Jazeker, met een -d, bewust om mezelf de ruimte te geven om het niet perfect te willen doen…)

Tip 3 – Maak een ijzersterk en onweerstaanbaar gratis aanbod

We houden er namelijk van om gratis dingen te krijgen en uit te proberen. Dus ook jouw klanten vinden het fijn. Het is een mooie manier om je klanten al te helpen en te laten zien wat jouw aanpak is. En de mogelijkheden zijn tegenwoordig enorm. E-book, video, training, artikel, masterclass, proef product… Verplaats je in jouw klanten en je kunt iets maken waar ze écht op zitten te wachten. Het is zo belangrijk voor jouw klanten dat ze op jouw gratis aanbod direct “JA” zeggen. Sterker nog… je wilt dat ze een gat in de lucht springen en verbaast zijn dat ze dit van jou cadeau krijgen.

En dat cadeau ga je delen… aan iedere potentiële klant die je tegenkomt. Zet het op je website. Vertelt het tijdens een presentatie of bied het aan tijdens een netwerkbijeenkomst. Niet schrikken als ze inderdaad “Ja” zeggen.

Tip 4 – Maak een marketingplanning

Het allerbelangrijkste van online marketing succes is een plan. En toch… hebben heel veel ondernemers geen plan van aanpak. Ze weten niet wat ze de komende 3 maanden gaan doen om klanten te krijgen. Ze springen achter hun computer en verzinnen spontaan iets. En nu ben ik van de spontaan dingen bedenken, want er zitten vaak de beste ideeën tussen… Maar kijk of je een planning kunt maken en dan je ideeëngenerator aan kunt zetten voor een specifieke actie die je op een bepaald moment wilt realiseren. Dan ben je effectief bezig.

En al die andere toffe ideeën? Die verzamel je op een goede plek, zodat je ze er altijd even bij kunt pakken op het moment als je weer een nieuwe actie gaat starten.

Een ideeënbrein is fantastisch, zet hem alleen gericht in en ga los in een brainstormsessie 😉

Tip 5 – Laat je coachen door een businesscoach

Natuurlijk, je kunt het wiel zelf uitzoeken. Waarom zou je niet alles lekker zelf uitzoeken? Het internet staat namelijk bomvol informatie. Zelfs op deze website kun je waardevolle informatie vinden. En als je een beetje op mij lijkt, dan vind je het ook heerlijk om alles uit te zoeken en door te spitten.

Maar weet je… ik heb geleerd om ook hulp in te schakelen van een businesscoach. Gewoon, omdat het wel eens fijn is om kant-en-klare informatie te krijgen en daar dan vol op los te gaan en uit te spitten. En natuurlijk slurp ik dan alle informatie op. Ik kan eigenlijk niet anders. Maar het is hele gerichte informatie die ik krijg, van een specialist. Er zijn geen zijtakken, die ik ook even kan bewandelen… gewoon, omdat ik dat ook graag doe in al mijn behoefte dat alles zooooo interessant is om ook even aan te klikken en uit te zoeken.

Nee, het scheelt mij enorm veel tijd om gericht de informatie te krijgen en mij te laten begeleiden in mijn stappen en dat gun ik jou ook. Het gaat je zoveel tijd besparen en dus uiteindelijk geld, want je bent heel gefocust bezig. Tja en laat ik nou net een businesscoach zijn 😉 Dus neem gerust contact op als je de vijfde stap wilt inzetten.

Veel succes en deel je reactie hieronder! Het is altijd leerzaam voor anderen om te lezen en voor mij een leuke interactie waar ik ook weer van leer.

 

 


Vragen over het ondernemen, marketing, verkopen of productaanbod?

Vraag een GRATIS GROEIgesprek met mij aan en ik laat je zien welke oplossingen er voor jou zijn.