"Zo, het programma staat online en nu verkoopt het product zichzelf wel".
Uren heb je gewerkt en eindelijk staat je programma te pronken op je website. "Laat de verkopen nu maar komen".
Er is heel veel tijd gaan zitten in het maken van het programma. Het was een heel traject, maar het staat er. Nu is het tijd om de wereld te veroveren en klanten te helpen met jouw programma.
Alleen het grote probleem is dat er niks verkocht wordt
Ja, je ziet dat de mensen om je heen reageren met "Goed gedaan. Wat ziet het er mooi uit." Alleen jouw klanten kopen niks. Een veel voorkomende valkuil is denk dat het programma zichzelf wel verkoopt als er een goede salesfunnel is ingericht. Alleen verkopen vanuit een salesfunnel blijkt toch lastiger dan gedacht.
De concurrent lijkt wel met gemak te verkopen
Om je heen zie je andere ondernemers gemakkelijk en snel programma's verkopen. Hebben zij een geheime formule die jij niet weet? Waarom drukt de klant bij hun wel op de koopknop en blijft het bij jou stil? Je hebt tenslotte met veel moeite een complete salesfunnel ingericht. Na deze funnel moeten de klanten toch begrijpen dat ze bij jou moeten zijn en dat jouw programma de beste oplossing is?
Je sluit niet aan bij het koopproces van de klant
Helaas zie ik het nog weleens mis gaan in een salesfunnel. Het probleem is dat veel ondernemers blijven hangen in de aandachtsfase van het verkoopproces. Terwijl de klant in de salesfunnel al verder in het verkoopproces zit. Je hebt de aandacht al gekregen. Daarom zit de klant in de salesfunnel. Nu staat de klant ervoor open om te luisteren naar wat jij werkelijk te vertellen hebt.
De klant voelt geen urgentie om te kopen
Blijf jij alleen maar aandacht vragen voor het probleem, dan kan de klant geen beeld maken van hoe de situatie er ook uit kan zien. Een belangrijk onderdeel in het koopproces. Klanten willen namelijk aan zichzelf (en misschien aan mensen om zich heen) verklaren waarom ze jouw programma gaan kopen. Intern komt er een stemmetje, dat uitlegt waarom het goed is om het product te kopen. Alleen als jij in de aandachtsfase blijft hangen met je salesfunnel, dan zie je dat niemand overgaat tot de aankoop.
Als voorbeeld. Je verkoopt een kaarsje. Ik pak het kaarsje en kijk naar de prijs. Intern verklaar je, dat is een goede prijs of nee... dat is veel te duur. Daarna ga je het plaatje maken van waar het kaarsje komt te staan en zeg je tegen jezelf dat slim is om het kaarsje te kopen. En hup.. je loopt naar de kassa. Dit kan ook in een paar seconde gebeuren.
Het koopproces zit slim in elkaar en helpt de klant met de aankoop
Bij jouw programma en de salesfunnel moet dit proces ook zo verlopen. Uiteraard is dit proces wat ingewikkelder dan bij een kaarsje. Bij een kaarsje heb je veel sneller beslist, dit is iets wat ik wil kopen.
Het grote geheim waarom klanten niet kopen, is dat ze niet geholpen worden in het koopproces. Zelfs niet als ze in een salesfunnel zitten die ingericht is om te verkopen. Ik zie ook weleens salesfunnels voorbijkomen, waar klanten juist de weg kwijtraken en driemaal raden wat ze dan doen? Klik... wegwezen hier. En vaak komen ze niet meer terug. Weg is jouw kans om te verkopen.
Jouw uitdaging is om klanten voor je te winnen en ze te helpen bij de verklaring WAAROM het een goede aankoop is. Als je dit goed doet, dan zie je dat klanten heel eenvoudig overgaan tot de aankoop.
Jaagt jouw salesfunnel klanten weg?
Kijk daarom eens naar jouw salesfunnel. Welke resultaten geeft deze salesfunnel? Zorgt deze ervoor dat mensen op de koopknop drukken of blijf je maar aangeven dat jouw klanten een probleem hebben? Een salesfunnel luistert heel nauw en het koopproces van jouw klanten ook. Hoe doe je dat als je klant voor je neus staat? Wat zeg je en wat zorgt ervoor dat de klant het plaatje compleet voor zichzelf kan maken? Eindelijk wil je weten wat nou jouw gouden klapper is waardoor klanten gelijk naar de kassa gaan. Check daarna...zit dit deel ook in jouw salesfunnel?
Wil je nu aan de slag met het koopproces van jouw klanten? 9 oktober geef ik een workshop, waarin ik dieper inga op het koopproces en hoe jij klanten op jouw koopknoop kunt laten drukken. Heel eenvoudig en met bewezen tactieken, zodat klanten jouw programma kopen. In een kleine groep deel ik het geheim dat ervoor gaat zorgen dat jouw klanten gaan kopen. Let op, er is maar beperkt plek, want ik werk exclusief met kleine groepen om écht de situatie te bekijken van iedere deelnemer. Voor maar 97,- ben jij erbij.
Maakt dit blog iets bij jou los of heb je vragen? Zet jouw reactie en vragen gerust hieronder.
Geef een reactie