Marketing is niet verkopen, maar problemen oplossen, want helaas wordt marketing door veel ondernemers vaak op de verkeerde manier ingezet. Een tijd geleden werkte de gladde praatjes nog, maar de klanten worden steeds kieskeuriger en daardoor is het moeilijker om ze goed te bereiken. De uitdaging is om steeds je boodschap over te brengen en resultaten uit je inspanningen te halen. Alleen hebben veel ondernemers moeite om marketing goed in te zetten. Ze zetten de schaarste overtuigingsstrategie in en helaas werkt deze strategie soms niet meer zo goed. Wat doe je verkeerd? Waarom werkt het niet? Dit is toch dé manier om klanten te overtuigen?
Helaas, het speelveld is veranderd en je zult meer moeten doen om je klanten te overtuigen. Er komen steeds meer aanbieders en steeds meer gaan ze ook de online tools inzetten. Daarbij zetten ze ook allemaal dezelfde strategie in. De klanten worden dus overspoelt met de marketingtrucjes en ze weten precies hoe het werkt.
Op deze pagina ontdek je
Jij wilt dat je marketingboodschap overkomt
Ook in een bomvolle en drukke markt waar je je op dit moment in bevindt. Je wilt opvallen tussen alle andere aanbieders... alleen hoe doe je dat? Hoe krijg je het voor elkaar om klanten te bereiken en ze te overtuigen om jouw aanbod te kopen?
Ben je er echt klaar voor?
Want het betekent dat jij anders naar marketing gaat kijken...
Verkopen is geen marketing... Sales verkoopt
Het is echt goed kijken naar wat je oplost voor deze klant.
Wat zeg je écht in je communicatie? Wat weet of doe ik anders als ik bijvoorbeeld jouw e-book heb gelezen? Is de communicatieboodschap ontwikkelt om de klanten te helpen of zit er een sales inslag in?
Krijg je het écht voor elkaar om klanten jouw aanbod te laten kopen?
Zonder te verkoper of opdringerig te zijn?
En ik weet dat dit misschien vreemd overkomt. Marketing is toch juist dé tool om te verkopen? Dat klopt! Alleen de manier waarop marketing op de juiste manier wordt ingezet is om te helpen. Om problemen voor jouw ideale klant op te lossen. De kracht van marketing zit in geven, geven en geven.
Je denkt wellicht dat je een marketingfunnel nodig hebt. Alleen realiteitcheck... iedere slimme ondernemer heeft tegenwoordig een marketingfunnel... dus waarom moeten klanten voor jouw marketingfunnel kiezen? Een marketingfunnel geeft je nu soms geen voorsprong meer op de concurrenten.
Werkt een marketingfunnel nog?
"Wat zeg je nou Danielle? Zeg je nou dat een marketingfunnel niet werkt?"
Dat zeg ik niet helemaal, maar het gaat niet voor het onderscheidende vermogen zorgen. Het is niet meer vernieuwd en daarom gaat het er niet voor zorgen dat je meer opvalt dan de concurrent. Wees even heel eerlijk en kijk om je heen. Dan zie je de marketingfunnels als paddenstoelen uit de grond poppen. Geloof mij, klanten hebben dit marketingtrucje door. Een marketingfunnel inspireert klanten niet meer om voor jou te kiezen.
Steeds meer ondernemers maken marketingfunnels
De mogelijkheden om een landingspagina te maken zijn op dit moment heel eenvoudig. Daarom zet iedereen ze op. Alleen blijven ondernemers nog steeds worstelen met het krijgen van klanten. En misschien ben jij de groeiende ondernemer, waar dit trucje eerst goed werkte. Het heeft gezorgd voor de groei en nu merk je dat de conversie terugloopt. Ook zie je steeds meer collega's hetzelfde doen.
Je weet hoe het technische spelletje werkt om een marketingfunnel te maken
De techniek om een marketingfunnel op te zetten, die beheers je. Alleen heb je ook goed naar de beleving in een marketingfunnel gekeken? Is het hele proces afgestemd en zorgt het voor een 1-op-1 ervaring voor jouw klant? Geeft jouw marketingfunnel het gevoel dat je persoonlijk praat tegen een klant? Help je de klant écht? Geef je waardevolle informatie, zodat deze klant automatisch overgaat op de koop? Of is de funnel vanuit een verkoop mindset opgezet? Heb je geen enkel moment jezelf afgevraagd hoe jouw klant de marketingfunnel ervaart?
Marketing vraagt om een andere insteek
Geloof mij, je moet in de marketing echt een schep er bovenop doen om de boodschap over te brengen. Juist omdat iedereen zo eenvoudig een salespagina kan maken voor een product of een landingspagina voor een aanmelding... Op dit moment is marketing juist belangrijker dan ooit om op te vallen. Er is zoveel concurrentie en iedere dag komt er wel een nieuwe funnel in jouw marktgebied bij.
Hoe kun je jezelf onderscheiden door marketing?
Oke, hoe werkt het dan wel? Een goede marketingaanpak overtuigt klanten met geloofwaardige informatie. Het duwt geen oplossing naar voren, maar laat klanten van nature het gevoel krijgen dat ze iets willen kopen/ontdekken/leren. De klant maakt zelf dat plaatje door de waarde die je biedt. Dus niet omdat een klant het gevoel te krijgt iets te missen als hij nu niet instapt. Je wilt bouwen aan een langer termijn verbinding met je klant. Niet kort en krachtig iets verkopen en that's it...
Als je echt kunt aansluiten bij de verwachtingen en problemen oplost in je marketing, dan maak je werkelijk fans van je bedrijf. Als een klant het gevoel heeft "Krijg ik dit nou ook nog?" Dan zit je op het goede niveau.
Alleen 'geven' is niet genoeg om klanten te krijgen
Alleen geven, is niet meer voldoende om klanten te krijgen via marketing.
Schok he....
Want denk jij nou dat jouw concurrent dit kunstje ook niet kan opvoeren?
Think again...
Je ziet het ook om je heen. Alle ondernemers zijn veel informatie aan het geven.... Webinar hier, gratis e-book daar, een online training... het kan niet op. Je bent echt niet de enige die dit doet.
Je wil via marketing niet verkopen, maar problemen oplossen
Klanten doen zaken met mensen. Als jij een verbinding kunt maken met je marketing... dan creëer je vanzelf het verlangen om met jou samen te werken. Dat vraagt van jou om je verhaal te vertellen en heel open en transparant te zijn. Niet de fake wereld die we soms voorbij zien komen. Daar prikken klanten doorheen. Nee, marketing draait om de klant en jouw mogelijkheid om problemen op te lossen. Klanten moeten het gevoel krijgen dat jij de situatie begrijpt en ze staan daardoor te popelen om met jou samen te werken. Als je deze manier van marketing door hebt, dan is het mogelijk om je te onderscheiden. Je bedrijf kan een andere communicatie naar buiten brengen die wel aanslaat.
Ga dus niet meer voor de 'oude' marketingtrucjes. Ontdek jouw eigen communicatie en stem je constant af op de klanten. Geloof mij, dat is de kracht waarmee ondernemers zich gaan onderscheiden. Ga jij het ook doen? Ga jij unieke marketing maken of volg je gewoon wat de rest doet en val je niet op? Mijn voorstel is om voor unieke marketing te kiezen. Herpositioneer jezelf en ga goed kijken wie je doelgroep is en hoe je kunt aansluiten.
Geef, geef en geef zoveel als je kunt via je marketing
Zorg dus dat klanten ontdekken hoe jouw aanbod voor hun kan werken. Dat ze zien en ervaren dat het voor hun ook mogelijk is om de situatie te veranderen of op te lossen door alle waarde die je weggeeft. Dan mogen ze ontdekken dat jij degene bent die dit als geen ander kan oplossen en dat jij helemaal past bij hun manier van werken. Klanten raken vertrouwd met jou manier en ontdekken dat jij de enige bent die op dit stuk kan helpen. Gewoon, omdat je het begrijpt en jouw eigen verhaal laat zien. Heel open en altijd transparant... Je verkoopt ook niet wat je te bieden hebt. Je leert je klanten dingen in je marketing. Daardoor ontstaat de behoefte om ook met jou de volgende stap te zetten. Je wordt namelijk in hun ogen de expert op dit gebied.
En de afgelopen tijd was het genoeg om alleen jouw verhaal te vertellen en mensen te overtuigen. Of alleen maar informatie te geven door de geven, geven en geven strategie. Alleen die tijd is voorbij... jouw concurrenten kennen dit spelletje namelijk ook. Tijd om weer voorop te gaan lopen en je concurrenten het nakijken te geven. Maar verplaatst je vooral in jouw klanten en zorg dat je problemen oplost 😉 door ze zaken te leren.
Heb je het gevoel dat jouw marketing aandacht nodig heeft en wil je dat ik meekijk? Vraag een GRATIS Marketingcheck aan en dan laat ik jou binnenkort zien waar jouw marketing aandacht nodig heeft.
Geef een reactie