Wil je na het downloaden van jouw weggever een slimme zet maken? Voeg dan een kassakoopje toe op je bedankpagina. Waarom? Omdat dit een geweldige manier is om niet alleen leads te verzamelen, maar ook daadwerkelijk verkopen te genereren. Met een aantrekkelijk geprijsd product verleid je leads om direct tot aankoop over te gaan. Het mooie is dat zo'n kassakoopje niet alleen conversies oplevert, maar ook helpt om de investering van je social media advertenties terug te verdienen. Hoe je dit aanpakt, ontdek je in dit blog, waar ik mijn inzichten deel over het creëren en toevoegen van een kassakoopje aan jouw strategie.
Op deze pagina ontdek je
Wat is een kassakoopje op een dankjewel pagina van je weggever?
Een kassakoopje is een slimme strategie waarbij je direct op de dankjewel-pagina van je gratis weggever een betaald product aanbiedt. Het hoofddoel is om leads, kort nadat ze je weggever hebben gedownload, te verleiden tot hun eerste aankoop door middel van een aantrekkelijke, betaalbare aanbieding. Dit unieke aanbod verschijnt slechts eenmaal op je website en verdwijnt vervolgens van het internet. Hierdoor biedt een kassakoopje jou als ondernemer een krachtige overtuigingsstrategie waarmee je leads bij de eerste kennismaking stimuleert om hun eerste aankoop te doen op jouw website. Het mooie van deze strategie is, zodra die eerste euro is besteed, dat dit de kans dat de klant openstaat voor vervolgaankopen.
Optimaliseer je kassakoopje door net zo lang te sleutelen tot je het gewenste resultaat hebt
Omdat ik precies begrijp hoe belangrijk het is om continu aan je kassakoopje te sleutelen, heb ik de afgelopen maanden intensief samengewerkt met mijn klant om haar kassakoopje te finetunen. Steeds weer evalueren: wat doet de conversie wanneer we een nieuwe aanbieding toevoegen? Door voortdurende testen vonden we uiteindelijk het kassakoopje dat voor de hoogste conversie zorgde. Je snapt wel, zodra we overtuigd waren van het succes, hebben we het advertentiebudget verhoogd. We wisten dat het kassakoopje converteerde, en zoals het gezegde gaat: één euro erin, twee euro eruit. Maar om dit spelletje goed te spelen, moet je er absoluut zeker van zijn dat het kassakoopje werkt en omzet oplevert.
Stap 1: Creëer een waardevolle weggever waarmee je de kassakoopjes strategie start
Het begint allemaal met een waardevolle weggever die aansluit bij jouw ideale klant en hun behoeften. Of het nu een e-book, een checklist of een videocursus is, zorg ervoor dat je inhoud van hoge kwaliteit biedt die aansluit bij de problemen en uitdagingen van je leads. Hiermee vergroot je de kans dat zij jouw weggever downloaden en zo in aanraking komen met jouw kassakoopje.
Met het overweldigende aanbod van weggevers op het internet is het cruciaal dat jouw weggever een unieke insteek heeft die direct aanspreekt. Je weggever moet niet alleen waardevol zijn, maar ook opvallen te midden van andere aanbiedingen. Experimenteer, test en wees creatief om een weggever te creëren die de aandacht van jouw ideale klant grijpt en die ze direct willen downloaden.
Stap 2: Voeg een kassakoopje toe aan de bedankpagina
Als de gegevens zijn ingevuld via het formulier en je leads de waardevolle weggever willen gedownload, is het belangrijk om hun interesse vast te houden. Waarom? Deze leads zijn smoking hot en ready to buy. Ze geven een signaal dat ze jouw aanbod kunnen gebruiken.
Wanneer de dankjewel pagina verschijnt om de weggever te downloaden, heb jij een uitgelezen kans om direct een eerste aankoop te stimuleren. Vermijd het gebruik van standaard berichten vanuit je e-mailprovider die oppoppen na het invullen van het formulier. Echt, dit is een gemiste kans die eenvoudig te optimaliseren is. Maak een specifieke dankjewel webpagina waarop je een laagdrempelig product met een aantrekkelijke prijs aanbiedt, waardoor het voor leads moeilijk wordt om nee te zeggen. Integreer deze webpagina in het formulier van je e-mailprovider, zoals MailBlue, Active Campaign, Autorespond, Mailchimp, of een ander platform.
Voorbeeld kassakoopje op een dankjewel pagina
Stap 3: Personaliseer je aanbod
Om de kans op conversie te vergroten, is het belangrijk om je aanbod te personaliseren. Gebruik de gegevens die je hebt verzameld bij het downloaden van de weggever om een gericht aanbod te doen aan elke lead. Dit kan bijvoorbeeld door het noemen van hun naam in de marketinguitingen of door het aanbieden van een speciale korting op basis van hun interesses of behoeften.
Het kassakoopje is sluit perfect aan bij jouw weggever. Kijk jij kent jouw ideale klant goed en daarom weet je precies welk product nu interessant is om aan te bieden. Het fijne van een laagdrempelig kassakoopje is dat de klant jou beter leert kennen en openstaat voor vervolgaanbiedingen die je later voorbij laat komen. Het kassakoopje is vaak een aanvulling op de weggever die je hebt gegeven, een boek, een kleine training of een introductieaanbod van een ander product. Geef je leads het gevoel dat ze een geweldige persoonlijke deal krijgen. Once of a lifetime offer...
Stap 4: Maak gebruik van schaarste en urgentie
Een effectieve manier om leads te verleiden tot een eerste aankoop is door het creëren van schaarste en urgentie. Geef aan dat het kassakoopje slechts voor een beperkte tijd beschikbaar is of dat er maar een beperkt aantal exemplaren beschikbaar zijn. Door de angst om de deal mis te lopen, worden leads gestimuleerd om direct actie te ondernemen.
Voeg schaarste toe door een tijdslimiet toe te voegen aan je pagina, zodat bezoekers kunnen zien hoe lang de deal nog geldig is. Een handige tool hiervoor is het gebruik van een countdown-timer, die je kunt integreren met verschillende websitebouwers zoals WordPress, Wix, of via specifieke plug-ins. Hiermee benadruk je de tijdsgebonden karakteristiek van het kassakoopje en vergroot je de motivatie van leads om snel te beslissen.
Vaak vragen mijn klanten zich af of deze verkoopstrategieën niet te opdringerig zijn. Wat ik altijd tegen ze zeg... loop eens rond in een supermarkt – daar vliegen de deals je om de oren. Het grappige is dat je het in een supermarkt normaal vindt, maar online voelen sommige tactieken plotseling als "te verkoperig". Waarom daar dan opeens dit gevoel? Het gaat erom de juiste balans te vinden tussen effectieve marketing en respect voor jouw klant. In de kern draait het om het bieden van waarde en het creëren van kansen die aansluiten bij de behoeften van jouw ideale klant. Meer is het niet....
Stap 5: Monitor en optimaliseer je resultaten van je kassakoopje
Ik zei het al eerder, het is belangrijk om de resultaten van je kassakoopje te monitoren en te optimaliseren. Analyseer de conversieratio, de gemiddelde orderwaarde en de totale omzet die wordt gegenereerd door een specifieke aanbod. Kijk wat wel en niet werkt en blijf sleutelen. Soms werkt een kassakoopje maanden, jaren en opeens is de magie over. Soms is het dan tijd om een nieuw kassakoopje te ontwikkelen en toe te voegen. Wat vaker het probleem is, is dat de wereld van jouw ideale klant is veranderd en je probeert op dezelfde manier het product aan te bieden. Door net de insteek aan te passen en te laten aansluiten bij de wereld zoals hij er nu uitziet van je ideale klant, zorgt ervoor dat het kassakoopje weer als warm broodje over de toonbank gaat.
Je bent dus nooit klaar en blijf aandacht houden voor je kassakoopje.
Het toevoegen van een kassakoopje nadat iemand je weggever heeft gedownload is een slimme manier om leads te verleiden tot hun eerste aankoop
Door een no-brainer aanbod te doen op de bedankpagina, dat aansluit bij de behoeften van je leads en gepersonaliseerd is, vergroot je de kans op conversie. Maak gebruik van schaarste en urgentie om het gevoel van exclusiviteit en de drang om direct actie te ondernemen te stimuleren. Monitor en optimaliseer je resultaten om je strategie continu te verbeteren. Op deze manier kun je de investering van je ads terugverdienen en breng je leads naar jouw aanbod.
Goed ik kan mij voorstellen dat je nog meer wilt weten. Start dan eens hier en luister deze podcasts:
Maak een onweerstaanbare follow up na je weggever
Potentiële klanten koop klaar maken om jouw aanbod te kopen
Vragen of opmerkingen? Zet ze hieronder of stuur mij een berichtje op social media. Ik kijk graag mee en laat je zien waarom jouw kassakoopje misschien niet de resultaten oplevert die je ervan verwacht.
Geef een reactie