Het ondernemen simpel houden, kan dat? Een vraag die mij veel gesteld wordt de laatste tijd. Om succesvol te zijn en zichtbaar voor klanten, moet er nogal wat gebeuren en dat doet een behoorlijke aanslag op jouw agenda. De tijd glipt door je handen en voor je het weet is er weer een week voorbij. Facebook, nieuwsbrieven, bloggen, vloggen etc. zijn allemaal slimme tools om in te zetten. Alleen als jij geen geoliede machine hiervan hebt gemaakt, is het keihard werken. En dat gaat je steeds meer opbreken. In het begin was het allemaal geen probleem, het was zelfs een sport om het allemaal voor elkaar te krijgen... als je een klein beetje op mij lijkt, dan is "kan niet..." iets wat er juist voor zorgt dat het gaat gebeuren. De vraag is alleen of het niet slimmer en relaxter kan....
Wat is precies de geoliede machine?
Je wilt graag campagnes lanceren en je producten goed in de markt zetten. Om dit te doen, heb je een gameplan nodig. Een plan dat jou van A naar Z brengt en zorgt dat je lancering een succes wordt. Om dit voor elkaar te hebben heb je een tactiek en strategie nodig die je gaat helpen om dit op een hele eenvoudige manier te realiseren. Terwijl veel ondernemers op het laatste moment aan hun marketing of strategie gaan denken. Alles staat klaar, maar er is nog niet goed nagedacht over de manier waarop je alles naar buiten gaat brengen. Je weet dat een nieuwsbrief en een Facebook live je veel gaat opleveren, alleen is het allemaal op het laatste moment dat dit ingezet gaat worden. Kijk eens vooraf of je zaken al kunt opzetten. Misschien kun je vooraf al video's opnemen en zo heb je niet aan het einde allerlei stress. Een ander voordeel van vooruit werken is, dat je tijd vrij krijgt om bij te sturen. De de machine draait, maar je ziet dat er zaken nog toegevoegd kunnen worden. Daar is nu tijd voor, omdat je niet volledig opgeslokt wordt door alles wat je nog moet maken op het laatste moment. Door vooraf zaken te bedenken en de geoliede machine op te zetten, krijg je aan het einde tijd vrij. Ook jouw plan krijgt de aandacht die het verdient.
In de zomer werk je aan de winter en visa versa
Op het marketing- en communicatiebureau was het altijd heel normaal om vooruit te werken. In de zomer waren we al met de Sinterklaasactie bezig en Kerstcadeautjes aan het verzinnen. Je begrijpt dat er dan ruimte is om dit goed aan te pakken en dat je niet met het eerste de beste idee aan de slag hoeft te gaan. Er is tijd om er echt iets unieks van te maken. Er wordt in alle rust een strategie bedacht en deze wordt vooraf al klaar gezet. Daarna gingen we door naar de volgende campagne. Uiteraard waren er wel eens tussendoor acties, maar het meeste stond vooraf al vast en was ingepland. En geloof mij, dit zorgt er voor dat je simpel kunt ondernemen. Ik zie veel paniek-voetbal en opeens moet er van alles gebeuren. Je jaagt jezelf alleen maar op en je neemt niet de ruimte om echt iets goeds te verzinnen.
Ga vooruitwerken en bedenk vooraf wat je gaat doen
Ik wil je daarom uitdagen om vooruit te gaan werken. Maak je planningen en breng in kaart wat je wilt gaan doen. En ik weet dat je agenda al bomvol zit, maar daar kun je ook oplossingen voor bedenken. Als je naar een Next Level wilt, dan heeft je bedrijf het nodig om strategisch gestuurd te worden. De op-het-laatste-moment-marketing werkt heel goed als het nog rustig is, maar je komt op een moment dat het niet meer vol te houden is. Of je moet het in het weekend doen of laat in de avond. Dat wil je niet en dat is ook niet de energie die jouw campagne verdient. Pak een vel papier en schrijf erop wat je allemaal wilt gaan doen. Een mindmap helpt je hier heel goed bij. Onder ieder onderdeel bedenk je wat er voor nodig is. Je hoeft hier niet de diepte in, want dat komt als je de campagne aan gaat pakken, maar de grove lijnen kun je wel opzetten. Want de valkuil is om al te diep alles te gaan bedenken en dat hoeft in deze fase niet. Maak voor jezelf duidelijk wat je gaat doen in de maand en welke communicatiemiddelen hier voor nodig zijn.
De invulling komt later als de daadwerkelijke strategie wordt bepaald
Op het moment dat je daadwerkelijk aan de campagne gaat werken, dan ga je goed bedenken wat je allemaal wilt doen. Welke gouden formule kun je bedenken om echt de aandacht te krijgen en zichtbaar te zijn. Later ga je ook monitoren of de aanpak werkt heeft en of deze de volgende keer weer ingezet kan worden. Het fijne is als het een complete campagne is, dat je het plan zo van de plank kunt halen en het kunt herhalen, met de aanvullingen van de vorige keer erin verwerkt. En dat scheelt een tijd! Je gaat zaken hergebruiken en hoeft dingen niet opnieuw uit te denken. Want veel ondernemers die ik spreek, hebben het gevoel dat ze steeds met iets nieuws bezig zijn. Terwijl de strategie vaak te herhalen is.
Je houdt tijd over als je alles klaar hebt staan
Als je dit gaat doen, staan al je Facebook berichten al klaar. Alles is op LinkedIn ingepland en je hebt zelfs het script voor je webinar al klaar. Wow... je hoeft niet steeds te bedenken wat je gaat doen, je hoeft alleen de stappen van je gameplan te volgen en de geoliede machine aan te zetten. Je hebt dan ook goed de tijd om de statistieken bij te houden en in de gaten te houden of er nog bijgestuurd moet worden. En.. je houdt tijd over wat je het allerliefste doet. Dit hoeft niet aan de kant geschoven te worden, want ook hier is gewoon ruimte voor. Simpel toch?!
Geef een reactie