"Maak geen content kalender! Wees jezelf en maak content vanuit je hart." De ene dag krijg je deze boodschap en nog geen 24 uur later zie je juist een bericht van een andere guru op social media met de voordelen van een content kalender. Wat is het nou? Wel een content kalender maken of juist geen content kalender maken? Je raakt gewoon de weg kwijt in alle adviezen op social media en wat is nou écht de manier waarop je dit het beste kunt doen?

 

Een content kalender, slim of niet slim om te maken?

Mijn advies? Die content kalenders, hartstikke fijn, leuk om te maken, maar jouw uitnodiging is veel meer om als ondernemer te kijken naar: "Welk product wil ik verkopen en welke omzet wil ik draaien? Wat moet ik vandaag doen om een klant te krijgen?" Dat is veel belangrijker dan dat we alleen maar bezig zijn om content kalenders maken met allerlei leuke dagen erin. Je wilt content maken die bijdraagt aan wat je wil verkopen of die zorgt voor omzet. En dat zet je in een kalender voor jezelf. Of ben ik nu te kort door de bocht? Het uiteindelijke doel van een content kalender is het verkopen van je aanbod. Simpeler kan ik het niet maken.

 

Ik vind een content kalender maken slim

Een content kalander geeft je houvast. Je ziet in één oogopslag wat je te doen hebt en waar je content over gaat. Daarna kun je vanuit intuïtie of creativiteit content maken als je het gaat maken. Door jezelf iedere keer de vraag te stellen: "Hoe ga ik ervoor zorgen dat mijn aanbod zo snel mogelijk onder de aandacht komt van mijn ideale klanten? Zodat ik mijn omzetdoel ga halen." Is zo belangrijk! Maar wat ik veel zie, is dat die doelstellingen of omzetdoelen, helemaal niet worden bepaald. Onder het mom dat het lastig is of saai... of juist de ondernemer terug schrikt van de bedragen. Daardoor doen heel veel ondernemers maar wat en zijn helemaal niet zo omzet gericht met hun content bezig.

 

Hoe vertaal je een omzetdoel naar een content plan?

Stel dat jij op een jaar omzet komt van: 54 duizend euro. Dan ga je dat vertalen naar; "Wat wil ik dan per maand verdienen?" Trap dan niet in de valkuil om dan door 12 te doen, want dat red je niet. We werken niet elke dag, want we zijn wel eens op vakantie of een dagje vrij. Dus gooi het omzetdoel op zijn minst door 10 maanden. Dan kom je op een bedrag van 5.400,- per maand dat je wilt verdienen. Daarna kijk je naar je aanbod en bepaalt; "Waarmee wil ik die 5400 euro gaan verdienen?" Wil je bijvoorbeeld een workshop geven? Heb je ook een groepsprogramma en een 1-op-1 programma? Laten we samen uitrekenen hoe je aan je omzetdoel haalt met dit aanbod.

 

Voorbeeld berekening omzetdoel

Stel dat je workshop €25 kost en je hebt er 10 deelnemers voor. Dan verdien je € 250,- met je workshop. Je groepsprogramma kost € 1.000. Daar heb je 3 klanten voor, dan zit je al op een totaal van €3.250,-. Je hebt ook nog een 1-op-1 programma. En stel dit programma kost € 2.500. Je hoeft daar ééntje van te verkopen om je omzetdoel te halen. Tadaaaa... plan de campagne en je weet wat je te doen staat.

 

Na het bepalen van je omzetdoelen ga je een content kalender maken

Is het helder welke producten je wilt verkopen? Dan ga je kijken met welke content je dit plannetje voor elkaar kunt krijgen. Een content kalender is niets meer dan een stappenplan om je producten te verkopen en een overzicht van de marketingboodschap en -aanpak die je daarvoor gaat inzetten. En volgens mij is het wel slim om dat te hebben als je een succesvol bedrijf wilt neerzetten.

 

Veel creatieve ondernemers vertrekken niet vanuit hun omzet als ze content maken

Is deze basis er niet? Dan ben je er nog helemaal niet toe om over je content na te denken. Ga je dan toch maar iets maken, dan kom je er vaak aan het einde van de maand achter dat je je doelen niet hebt gehaald. Je hebt maar iets zitten doen en had geen overzicht op het plan om je omzetdoel te halen. Daar heb je niet bewust op aanstuurt met je content. Geef jezelf vanaf vandaag de tijd om hiermee aan de slag te gaan. Want anders ben je leuk bezig, maar het is geen tactiek om je omzetten te halen.

 

Hoe kun je een contentkalender maken?

Dus stel; jij geeft op de 15e van een maand de workshop uit het voorbeeld. Dan ga je van de 1e t/m de 15e  van die maand vertellen over je workshop. Dat zet je in jouw content kalender. Op de 1e ga je bijv. vertellen over je workshop en waarom je dat niet mag missen. Een officiële lancering. De dagen daarna kun je meer vanuit freeflow dingen maken die wél aansluiten bij je workshop. De content staat in het teken van je workshop en dat is wat je in de "online" etalage zet. En natuurlijk ga je niet spammen met je workshop, je bedenkt leuke dingen om het onder de aandacht te brengen. Dus een gekke reel, met daarin een kleine call2action. Of een persoonlijk verhaal dat aansluit bij het thema van de workshop.  Daarna kijk je hoe je ook je groepsprogramma naar voren kunt laten komen en je 1-op-1 aanbod. Ook dat krijgt een plekje in je contentkalender. En wellicht wil je ook nog je weggever onder de aandacht brengen, dan neem je dat ook op in het ritme van je content kalender.  Gewoon een eenvoudige opbouw van wat je wanneer in de 'online' etalage zet en daar ga je creatieve content voor maken.

 

Is het in jouw business tijd voor een goede en bruikbare content kalender?

Merk je nou, dit is wat bij mij ontbreekt. Dat plan, een omzetdoel en een marketingritme om dingen slim in de etalage te zetten... dat is er bij mij niet. Laten we dan binnenkort even babbelen. Ik kijk met liefde met je mee. Ik nodig je uit, dat we samen gaan kijken. Waar zit de bottleneck bij jou? Ga terug naar je eigen tekentafel en ga jouw actieplan maken. Dat gaat tien keer beter werken dan mee te gaan in het geneuzel en al die onzin die er veel wordt verteld over content kalenders.

 

 

 

Liever luisteren? Dat kan via deze podcast