Eén van de grootste fouten in e-mailmarketing is zo simpel.
Echt, het is zo simpel, dat het snel over het hoofd wordt gezien.

 

<< Het is de follow-up in al je activiteiten >>

 

 

Veel ondernemers stoppen veel energie in het verzamelen van e-mailadressen en bieden bijvoorbeeld een interessante weggever aan op hun website. Maar als het cadeau is ontvangen door de potentiele klanten...dan blijft het daarna vaak stil. Niks geen aandacht meer of tips voor deze geïnteresseerde klant.

 

 

Laten wij dat nu anders gaan doen!
Want de kracht van e-mailmarketing zit in de follow-up. 

 

 

Wist je dat 20% van de klanten direct over gaat tot actie, maar dat 80% pas reageert in de follow up

Dus geef je een webinar, dan koopt ongeveer 20% je aanbod direct in het webinar. Maar de meeste verkopen komen uit de follow up die volgt na een webinar. En bij heel veel ondernemers is dit niet in orde... zo zonde.

 

Nu kan ik mij voorstellen dat je denkt...
Hoe werkt dat dan? Want ik wil niet zo'n funnel waar iedereen de weg kwijtraakt.

 

En ik snap je, maar een funnel die waarde geeft.. is nog steeds heel interessant voor jouw klanten. Wat alleen belangrijk is, is dat je aansluit bij de wereld van jouw ideale klant. Als je dit goed doet, dan ontvangen jouw nieuwsbrieflezers graag jouw berichtjes in hun mailbox.

 

Echt, e-mailmarketing is nog ontzettend sterk en dé manier om jouw producten te verkopen...

 

Maar goed, wat kun je geven aan geïnteresseerde klanten in een follow up mailing?

 

Kijk of je nog meer waarde kunt bieden. Iets wat je heel eenvoudig kunt toesturen in de follow up.

Is er bijvoorbeeld nog een veel gelezen artikel op je website, wat je kunt ombouwen naar een video die je aan kunt bieden? Vaak staat zo'n artikel op je website bomvol tips, die jouw klanten ook nog graag willen ontvangen na jouw weggever.

 

!! Belangrijk is dat het heel goed aansluit bij de gratis weggever die je deelt. Dan weet ik zeker dat jouw ideale klant dit cadeautje ook nog in zijn mailbox wil ontvangen.

 

Zo krijg je een win-win situatie

Klant blij met meer informatie en het zien van jouw expertise. En jij blij, want de klanten komen nogmaals op je website als ze bijvoorbeeld de video bekijken. Weer een kans om ze te laten zien wat je allemaal nog meer in huis hebt.

 

Je ziet... ik hou ervan om content her te gebruiken, want onze tijd is al schaars en over deze content heb je al eens nagedacht. Dus hou het simpel als je een follow up wil maken en gebruik die waardevolle content nogmaals.

 

Enne heb je geen tijd om een video op te nemen... breng de klant dan gewoon naar het artikel op je website en zet er een sterke call2action onder. Zo simpel kan een follow up eventueel zijn.

 

Hoe ziet een follow up eruit?

Maar hoe werkt follow up dan? Zijn dat tig mailtjes zoals je misschien zelf weleens hebt ervaren toen je iets deed downloaden. Van die irritante mailtjes waar je mailbox mee volloopt?

 

Nope... dat is geen follow up, dat is spammen...

 

 

Ken je de kracht van drie? Drie follow up mailtjes zijn genoeg en zorgen ervoor dat je klanten niet overvoert met mailingen in hun mailbox. Drie is (uit verschillende marketingonderzoeken is dit gebleken) het magische getal om een ijzersterke follow up te maken. Zo eenvoudig is het... niet te lang en ook. niet te kort... en wees eerlijk, 3 vervolg acties verzinnen... dat moet toch lukken???!

 

 

Doe net of de klant voor je neus staat

Belangrijk bij het maken van de content voor een follow up mail is dat je jezelf voorstelt dat de klant voor je neus staat. Op deze manier kun je een persoonlijke boodschap maken via de follow up.  Net alsof je tegen de klant doorpraat.

 

Check dus bij jezelf wat je zegt als de klant voor je neus staat. Vaak ga je dan ook niet gelijk je aanbod doen. Toch?!

Dan ga je verder met het verhaal dat je eerst hebt verteld. Zo werkt het ook met follow up mailtjes. Het gesprek gaat door...

 

Stel je hebt een workshop gegeven (over het onderwerp dat je bijvoorbeeld in je webinar hebt behandeld). Daarna kom je de klant nog driemaal tegen. Wat zou je dan zeggen?

Dit is precies wat je ook gaat zeggen via je follow up mailingen. Zo krijg je een persoonlijke insteek en kun je heel natuurlijk met je aanbod aansluiten.

 

 

Normaals 80% koopt in de follow up

Doe je dit goed, dan ga je merken dat deze mailingen zorgen voor de verkoop van je producten. Ontbreken deze follow up mailingen, dan laat je kansen liggen. Dus zorg ervoor dat je follow up altijd in orde is.

 

Vind je dit nou lastig en wil je dat ik je hiermee help? Dat kan, meld je dan aan voor een gratis marketingcheck