De laatste tijd merk je dat er iets knaagt. Er zijn momenten dat je je aanbod inslikt als er een kans voorbij komt om te verkopen. Later vraag je je af waarom je dit hebt gedaan. Het is toch een mooie kans en jij pakt hem niet. Waarom gebeurt dit? Waarom laat je kansen schieten als er wel mogelijkheden zijn om te verkopen?

Iedere ondernemer maakt dit mee, het moment dat een gouden kans voorbij komt en je zegt niks. Heel vaak zit er iets achter, waar je zelf nog niet bewust van bent. Zelf heb ik dit regelmatig meegemaakt. Als ik dan ga onderzoeken wat er aan de hand is, kom ik erachter dat er een sluimerende belemmering zit. Onbewust ga ik deze belemmering uit de weg en is het een signaal voor mij om er iets aan te doen.

Als ik ga onderzoeken komen de volgende belemmeringen bij mij naar voren. Misschien zit er eentje tussen waarin je jezelf herkent.

Inzicht 1: Je vind verkopen lastig en gaat het daarom uit de weg

Je zit in gesprek en het moment komt dat je jouw aanbod mag doen en opeens breekt het zweet je uit. Nu is het moment om je aanbod te doen en je klapt dicht. Er komen misschien stukken uit, maar het gesprek loopt niet echt soepel. Daardoor wordt het de volgende keer nog lastiger om je aanbod te doen en ga je het verkopen uit de weg. Zorg dat je weet hoe je een verkoopgesprek opbouwt. Het is een vaardigheid die te leren is en ook nog leuk kan zijn ook. Als je maar heel dichtbij jezelf mag blijven.

Inzicht 2: Je wilt niet verkoperig overkomen

Vaak denken we bij verkopen aan de snelle verkopen die bijvoorbeeld bij autoverkopers hoort. Dat willen we niet, dus je krijgt angst om te verkoperig over te komen en doet je aanbod heel voorzichtig. De klant heeft niet eens in de gaten dat je een aanbod doet, zo voorzichtig wordt het gebracht. Wees niet te bang en doe duidelijk je aanbod. Wat is het ergste dat je kan overkomen? Als je leert om te verkopen op een manier die niet pusherig is, is de klant ook nog eens heel blij met je.

Inzicht 3: Je aanbod is aan vernieuwing toe

Je ontwikkelt jezelf continu. Je leert nieuwe dingen of krijgt nieuwe inzichten. Heb je deze kennis al toegepast in je aanbod? Heb je het vernieuwende stuk toegevoegd, zodat jij voorop blijft lopen en de allernieuwste kennis deelt? Op deze manier onderscheid je je van de concurrent. Je aanbod blijft aantrekkelijk en daardoor krijg je een positieve vibe om je aanbod te verkopen.

Inzicht 4: De doelgroep die je tot nu toe hebt geholpen, past niet meer

Al een tijdje richt je je op een doelgroep waarvan je denkt dat het de ideale klant is. Je merkt alleen dat er nieuwe ideeën door je hoofd schieten. Een doelgroep die eigenlijk beter bij je past en waar het verdienmodel ook veel slimmer is. Alleen je helpt de huidige doelgroep al en heel het bedrijf is zo ingericht… dus dat aanpassen vraagt wat werk van jouw kant. Het is dan veiliger om het gewoon zo te houden. 

Niet dus…

Ga deze doelgroep eens onderzoeken. Wat heeft deze nodig en hoe kan jij daarop aansluiten?

Inzicht 5: Het aanbod wordt routine

Al een tijdje heb je het aanbod zoals het nu is. Het wordt routine om het te doen en daar zit nou net de bottleneck. Je wilt een nieuwe uitdaging. Het is tijd voor een volgende stap. Dit spelletje ken je nu en het is tijd om jezelf weer uit te dagen. Als je er niks aan verandert dan loert een bore-out om de hoek. Blijf jezelf uitdagen en signaleer het als het tijd is om je aanbod te veranderen omdat het je niet meer triggert.

 

Kortom,

Inzicht 1: Je vind verkopen lastig en gaat het daarom uit de weg

Inzicht 2: Je wilt niet verkoperig overkomen

Inzicht 3: Je aanbod is aan vernieuwing toe

Inzicht 4: De doelgroep die je tot nu toe hebt geholpen, past niet meer

Inzicht 5: Het aanbod wordt routine

 

Ontdek wat je belemmert tijdens het verkopen

Als je eenmaal weet wat erachter zit kun je er ook iets aan doen. Het vraagt van jou om heel eerlijk naar je situatie te kijken. Wat gebeurt er werkelijk en waarom doe je jouw aanbod niet? Als je de bottleneck naar voren hebt, kun je kijken naar oplossingen. Is het tijd om nieuwe vaardigheden aan te leren, waardoor je er beter in wordt? Is het tijd voor vernieuwing? 

Wat het ook is, de kracht zit in het probleem aankijken en er iets aan doen.

Zelf heb ik dat gemerkt, het helpt om de belemmering recht aan te kijken. Mezelf de pijnlijke vraag te durven stellen waarom ik het niet doe en daarop bloed eerlijk antwoord te geven.

 

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Vind jij het verkopen soms lastig? en waarom?