"Waarom kopen ze nou niet, als ze op mijn salespagina komen? Ik zie dat ze door mijn actie er komen, maar ze hebben niks gekocht."
Dat is balen natuurlijk, want je hebt zo je best gedaan. Je hebt bijvoorbeeld een webinar gegeven en je aanbod gedaan.
Het webinar geven was al een uitdaging, maar je weet dat je als ondernemer soms uit je comfortzone moet stappen. Dus hup, je hebt de hele boel ingericht.
En daar zat je, vol passie en power je verhaal te vertellen. Je aanbod vloog er ook zo uit.
Dus je gaat kijken in je mailbox, maar noppes... niks nada. Het is stil in je mailbox. Hoe kan dat nou? Je ziet dat er verkeer naar je website is gegaan, want dat kan je zien in je statistieken. Dus veel mensen hebben de salespagina bezocht, maar de aankopen blijven uit.
Je salespagina doet niet wat hij moet doen en de verkopen blijven uit
Wat kan je doen om te zorgen dat je salespagina wel de conversie gaat halen waar hij voor bedoeld is. Ligt het dan aan de tekst? Mis je een gouden formule?
Veel salespagina's behalen geen resultaten en de verkopen blijven uit. De reden? Dat kan van alles zijn. Daar komt het spel van bijvoorbeeld split-testen om de hoek kijken. Als we nou een andere foto gebruiken, gaat de conversie dan omhoog? Kan de tekst scherper? Je ziet ik word er enthousiast van, maar bij jou is de moed in je schoenen gezakt. De salespagina heeft je namelijk bloed-zweet-en-tranen gekost. En nou is hij nog niet goed?!
Een salespagina is de plek waar de pinpas wordt gepakt
Zorgen dat een klant een investering in jou doet, dat is best een uitdaging. Waarom moet een klant voor jou kiezen en krijgt de klant dan ook het verwachte product? Voor de klant is het ook een spannend moment om daadwerkelijk op de koop-knop te klikken. En rammelt er iets in jouw salespagina, dan is de pagina zo weg geklikt.
Een salespagina moet daarom zorgvuldig geschreven en ingericht worden. De salespagina neemt de bezoeker door een proces. Deze klant voelt aan alles dat het aanbod op het juiste moment komt en het is de allerbeste oplossing voor hem/haar op dat moment. Sterker nog, de klant kan echt het gevoel krijgen dat het speciaal voor hem/haar is gemaakt. Geeft jouw salespagina dát gevoel, dan zit je op het juiste niveau met je salespagina.
Is jouw websitetekst geschikt om klanten in de koopmodus te krijgen?
Kijk eens naar je tekst. Zorgt deze ervoor dat de klant in een koopmodus komt? Heb je het AIDA-concept toegevoegd?
Start jouw tekst met A>AANDACHT? Knalt het resultaat er uit en ziet de bezoeker in 1 oogopslag wat jouw salespagina voor hem/haar kan betekenen?
Ga je daarna over op I>INTERESSE? Snapt de klant door het lezen van de tekst waardoor het probleem ontstaat en dat het niet gek is dat deze hier tegenaan loopt? En dat het heel eenvoudig op te lossen is met jouw aanbod?
Daarna neem je de klant mee in D>DESIRE (verlangen). In deze fase ga je het plaatje maken in het brein van jouw klant. Deze ziet echt hoe het eruit ziet als hij jouw aanbod heeft gekocht. De klant komt echt in een fase van "Ik wil het en wel nu!"
Je hoeft dan alleen maar af te sluiten met A>ACTIE en dat is een dikke vette koop-knop, zodat de klant het aanbod kan kopen.
Teksten zijn extreem belangrijk op een salespagina
Je ziet dat je door de bovenstaande strategie klanten door een salespagina meeneemt. En de taal die je daarbij gebruikt is ontzettend belangrijk. Nu kun je zelf proberen om een tekst te maken, maar mijn advies is om een copywriter in te schakelen. Deze beheersen de kunst om jouw aanbod te vertalen naar een tekst die helemaal past bij jouw klanten.
Zelf heb ik dit ook gedaan.
Als ik dan de tekst terugkrijg, dan blijkt mijn idee heel sterk in tekst te zijn samengevat. Dat is echt een kunst en een goede salestekst op je salespagina mag niet ontbreken.
Ligt het niet kopen op een salespagina dan alleen aan teksten?
Welnee, het kan aan heel veel factoren liggen waarom klanten niet kopen. Je prijs kan bijvoorbeeld te hoog zijn. Of te laag... geloof mij, dat kan klanten ook overtuigen om het maar niet bij jou te kopen. "Als het zo goedkoop is, klopt het dan wel?". Er staat een afbeelding op die afschrikt of niet past bij de bezoeker van je salespagina. Hij/ zij herkent zich er helemaal niet in en hup... klik weg.
Ook kan je verkooppagina GEEN expertise uitstralen. Nergens zijn de referenties van andere klanten te zien en ik zie ook nergens dat jij the-go-to-person bent. Foto's van bijvoorbeeld volle zalen waar jij op het podium staat, helpen al bij het vertrouwen. Hierdoor krijgt een klant steeds meer vertrouwen en gaat meer openstaan voor jouw aanbod.
Een rommelige salespagina is ook funnest. Onduidelijke prijzen, een slechte opbouw of afleidende dingen, zorgen dat een klant binnen no-time de pagina wegklikt. "Gelukkig, eindelijk rust" denkt een klant als hij de pagina wegklikt. En terugkomen doet hij/zij niet meer.
Schrikt het verkoopproces klanten af op jouw website?
Denk daarnaast ook na over het aankoopproces. Vermoei je de klant met ellenlange invulvelden? Vraag je dingen waar een klant helemaal geen zin in heeft om dat door te geven? Of moet een klant tig pagina's door voor hij eindelijk het aan kan kopen? Grote kans dat een klant afhaakt. Het aankoopproces is zo ontzettend belangrijk op een website. Dat moet soepel lopen. Zelf heb ik dat met een klant meegemaakt. Haar ticketverkoopsysteem rammelde. Het was al onduidelijk waar je moest klikken om naar het winkelmandje te gaan en er werden heel veel dingen gevraagd. Toen dit proces werd aangepast, schoten de ticketverkopen omhoog. Zo belangrijk is dit proces dus. Heb je alle moeite gedaan en dan haakt een klant alsnog af in de winkelmand... zonde en niet nodig.
Ben ik er dan nu? Nope, er zijn nog wel honderden redenen te noemen waarom een klant afhaakt. Maar dit zijn de grootste oorzaken waarom iemand niet tot te koop overgaat. Weet ook dat er ALTIJD aan je verkooppagina kan worden gesleuteld en dat ALTIJD alles beter kan.
Werkt jouw salespagina?
En nu jouw salespagina. Zorgt deze ervoor dat de klant zijn portemonnee wagenwijd openzet? Of blijft deze dicht?
Wil je er eens over sparren of jij je online salesproces kunt verbeteren? Stuur dan gerust een mail en dan kijk ik met je mee. Natuurlijk kan je ook op de website van concurrenten kijken en proberen te achterhalen wat zij doen om klanten te krijgen. Alleen geloof ik dat het altijd goed is om je eigen strategie en tactiek te hebben. Je weet ook helemaal niet zeker of de aanpak van een ander wel jouw succes betekent.
Blijf bij jezelf en ga sleutelen aan jouw pagina. Tot je opeens jouw eigen gouden formule te pakken hebt. Geloof mij, daar kan niemand omheen. En dan komen de klanten naar je toe en krijg jij een magnetische salespagina 😉
Geef een reactie