Vol enthousiasme ga je aan de slag. Je wilt content maken, alleen je blijft staren naar een wit scherm. De cursor knippert voor je. Wat je ook doet, het lukt je bijvoorbeeld niet om een nieuwsbrief te maken. Dat is best een uitdaging als er die dag een nieuwsbrief op de planning staat en je nu daar iets voor moet maken. De druk neemt toe en dat lijkt het maken van content alleen maar lastiger te maken.

Veel hoogbegaafde ondernemers schudden normaal de ideeën voor content uit hun mouw, maar soms lukt het gewoon niet. In de gesprekken met mijn klanten kom ik er vaak achter dat er een belemmering dwars zit en misschien herken jij er eentje als het je ook niet lukt om content te maken:

Belemmering 1: Je maakt je content last minute

Even dit, even dat en voor je het weet is de dag voorbij. Je content maak je vaak even tussen neus en lippen door. Kijk of je vooruit kunt werken. Maak bijvoorbeeld niet 1 blog, maar kijk of je er gelijk 2 kunt maken. Zo ga je vooruitwerken en ben je niet meer op het laatste moment bezig. Het is dan niet erg als je even geen inspiratie hebt.

Belemmering 2: Je hebt geen plek om je ideeën op te slaan

Als het goed is schieten de ideeën constant door je hoofd. Heerlijk, want als ideeën generator kost je dit geen moeite. Alleen als je onder druk moet presteren, dan kan het een ander verhaal zijn. Het is dan handig als je een document hebt waar je al je goede ideeën op hebt geschreven erop kunt naslaan. Vaak staat er een goed idee op, die je gelijk kunt uitvoeren. Het maakt niet uit hoe je het doet, maar sla je ideeën ergens op. Ik doe dat bijvoorbeeld op mijn telefoon, waar ik mijn ideeën inspreek en ze later kan terugvinden.

Belemmering 3: Vind je het écht leuk of doe je het omdat het moet?

Niks is zo killing voor je inspiratie als je te lang iets doet wat je eigenlijk niet leuk vindt. Misschien lukt het je een tijdje om er toch iets uit te persen, maar op een gegeven moment houdt het op. Dan is het echt tijd om naar je gevoel te luisteren en eerlijk te kijken of je het niet gewoon zat bent. Is het geen tijd voor verandering, waardoor de inspiratie vaak weer als een dolle gaat draaien.

 

Kortom,

Belemmering 1: Je maakt je content last minute

Belemmering 2: Je hebt geen plek om je ideeën op te slaan

Belemmering 3: Vind je het écht leuk of doe je het omdat het moet?

Neem wat afstand als je vastloopt

Het is best lastig als je gewend bent dat de ideeën constant komen en je opeens inspiratieloos naar het scherm zit te staren. Maak het ook niet groter dan het is, want daardoor ga je geforceerd proberen iets te maken en dan kost het je heel veel tijd. Mijn ervaring is als je even wat afstand neemt en daarna het oppakt, dat het een stuk makkelijker gaat.

Zelf zat ik ook een keer naar het scherm te staren

Ik moest een grote campagne uitwerken. Ik had nog 1 dag om het af te maken en er kwam niks. De tijd tikte voorbij en ik ging steeds gefrustreerder proberen iets op papier te krijgen. Het was steeds niet goed en het lukte mij niet. Toen belde een vriendin. "Ga je mee wandelen?"

Ik had allerlei bezwaren, maar ze wist mij te overtuigen "Daan, je hebt het écht even nodig om wat afstand te nemen". Dus ik ging mee.

Tijdens de wandeling stelde mijn vriendin vragen over de campagne en al pratende werd het verhaal voor mij helemaal helder. Toen ik later terug was, tikte ik de campagne zo weg en was ruim op tijd klaar om het naar mijn klant te sturen. Ik weet zeker dat dit niet zo was geweest als ik geforceerd door was gegaan. Dan was ik heel de dag bezig geweest en de vraag is wat dat met mijn humeur had gedaan. Nu had ik een lekkere wandeling gemaakt en een fantastische campagne op papier staan. Win-win situatie als je het mij vraagt.

Kijk daarom wat er aan de hand is als je geen inspiratie hebt om content te maken. Er is altijd een reden waarom je een writersblock hebt. Kijk of je hem kunt achterhalen en draai het om. Zeker met de 3 bovenstaande situaties is het mogelijk om het te veranderen, zodat je niet meer vastloopt.

Als je dit artikel waardevol vindt, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social mediaknoppen hieronder. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat. Heb jij weleens geen inspiratie om content te maken? en hoe los je het op?